23 juli 2023

Vakantie - met update

Een dagje eerder een artikel dan normaal, want morgen gaan we op vakantie. We gaan met de vouwwagen naar een warm land in Europa (al geldt dat tegenwoordig ook voor Nederland). Heerlijk!

Ondanks dat ik het dit jaar voor mijn gevoel veel minder nodig heb dan voorgaande jaren (waarschijnlijk doordat we tegenwoordig veel meer tijd over hebben voor leuke dingen), heb ik er toch erg veel zin in. Voorgaande jaren waren we vaak aan het rennen om ons werk af te krijgen om vervolgens te gaan rennen om de tuin op orde te krijgen. Want ja, als we twee weken niet aan het tuinieren waren, dan stond het onkruid tot aan je lippen als we thuiskwamen. Oftewel, veel werk vooraf en veel werk erna. Dat is nu gelukkig anders. We snoeien een paar uurtjes in de tuin, sluiten alles netjes af en klaar zijn we.

Als we eenmaal vakantie hebben, duurt het een paar dagen voordat ik ben afgeschakeld. Ik heb werk waarbij ik vooral met mijn hoofd bezig ben, dat duurt blijkbaar even voor het eruit is. Daarna begin ik me echt te ontspannen en ga ik vaak anders naar dingen kijken.

Waar hou ik dan van als ik op vakantie ben:
  • Relaxen, vooral niets moeten! Dat staat stipt op nummer 1.
  • Leuke dingen doen met ons gezin, uitjes, nieuwe dingen ontdekken
  • Boeken lezen. Dat zijn vooral romans, maar ook informatieve boeken waarbij ik iets nieuws leer
  • Reflecteren over afgelopen tijd en nadenken wat ik anders wil

Vooral dat laatste gebeurt pas na een weekje. Dan heb ik pas echt de rust om hierbij stil te staan. Noem het dromen, noem het reflecteren. Er zit natuurlijk ook een stukje gemak in, want op vakantie is vaak alles makkelijk en mogelijk. Daar maak ik graag even gebruik van. "Ik ga meer tijd vrijmaken om te sporten" kan goed klinken, maar is soms een hele uitdaging als je eenmaal thuis bent en weer in de sleur en drukte terechtkomt. Net als bij goede voornemens helpt het als ik mijn plannen "smart" maak.

Wat heeft dat met deze blog te maken? Vrij weinig, al wil ik deze vakantie wat meer lezen over handelen in opties. Het lijkt me namelijk erg leuk om daarmee bezig te zijn en wat extra inkomsten te genereren. Maar wellicht later meer daarover. Ik kijk nog even of het lukt om komende twee weken nieuwe artikelen te posten. Mocht dat niet lukken, dan so be it.

Nu is het tijd om af te schakelen, niets te moeten en op te laden.



Wat doe jij graag tijdens je zomervakantie?

 
## update 26-07 ##
Zoals het soms met beleggen ook gaat: een update tijdens hoogtepunten en tijdens dieptepunten. Onze vakantie is namelijk letterlijk in het water gevallen. Ja, we zitten dus in Italië, in het noorden wel te verstaan. Vanaf de eerste avond drie nachten onweer en storm. Begin deze week hagelstenen zo groot als sinaasappels. We hebben zelfs als gezin midden in de nacht geschuild onder de vouwwagen. Te bizar voor woorden. Onze auto is kapot, onze tent heeft het gelukkig gehouden. Nieuwe autoruiten zijn lastig te krijgen, verzekeringsmaatschappijen weten niet wat ze moeten doen en wijzen op zelfredzaamheid (jongens, dit is toch jullie werk, ga het voor de volgende keer #*@# beter voorbereiden). Oftewel, een puinhoop. Gelukkig hebben we ook veel socialiteit gezien, mensen die elkaar helpen en troosten. Dit hebben we nog nooit zo meegemaakt.

We hebben dus geen vakantie gehad. Ik heb weinig ontspannen, zelfs maar 40 bladzijden uit een boek gelezen. Nu zijn we aan het kijken hoe en wanneer we naar huis kunnen en of we zelf iets kunnen organiseren. Maar goed, belangrijkste is dat we gezond zijn en het hebben overleefd. Want dat is blijkbaar geen garantie, hebben we afgelopen week een paar keer gezien. 

Ik hoop dat jullie een veel betere vakantie hebben dan wij!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi wat ververvelend, gelukkig is iedereen gezond en zonder brokken uitgekomen. Materiele schade en de tijd is jammer maar helaas.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: bedankt, zo zien we het ook.

Martijn zei

Veel sterkte gewenst Groeigeld!

Mr Groeigeld zei

Bedankt Martijn!

Wouters Finance zei

Pff.. wat een horror. Kan mij voorstellen dat je weer snel naar huis wil. Gelukkig zijn jullie ongedeerd en heb je 'alleen' materiële schade. Die auto was relatief nieuwe aangeschaft toch? Succes in ieder geval met alles wat hierbij komt kijken 🙏.

Dit soort verhalen weerhoudt mij er wel telkens meer van om nog op vakantie te gaan..

Mr Groeigeld zei

Dankje Wouter. We gaan komende week eens zien wat het schade-herstel wordt. Geeft wat gedoe, maar is slechts materieel.

Op vakantie gaan moet je vooral (blijven) doen. We hadden gewoon de pech dat we in een uitzondelijke situatie kwamen (aldus ook Italianen).