3 juli 2023

Dividend update - juni 2023

Nou daar gaan we dan. DE dividendmaand van het jaar. Vorig jaar juni had ik opeens €726 aan dividend ontvangen en moest ik de vertikale as van de grafiek aanpassen, zodat andere maanden niet in het niet vielen. Misschien heb ik te hoge verwachtingen, maar zou ik deze juni al de €1000 aan dividend halen?  Ik heb immers afgelopen jaar voornamelijk in ETF's belegd. Laten we snel kijken.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend juni: €972
  • Dividend heel 2023: €2041
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3954 of 4134 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,2%


Aaahhgggg, net net net €28 te kort voor die magische €1000 aan dividend! Maar wat geweldig zeg, €972 dividend in één maand! Dat is maar liefst 34% meer dan vorig jaar. En dat (in principe) minimaal voor de rest van alle komende jaren. Geweldig!!
Omdat ik afgelopen jaar flink in ETF's heb belegd, had ik stiekem gehoopt om deze mijlpaal nu al te halen, maar het is dus nèt niet gelukt. Eigenlijk is de vergelijking nog wat schever, omdat DXSB opeens in juni ging uitkeren i.p.v. in mei (vorig jaar). Maar goed, het is wat het is, volgend jaar knal ik over die €1000 grens heen.

Het forward dividend in EUR+USD maakt ook forse stappen vooruit, doordat ik een deel van mijn vakantiegeld heb belegd en vanwege de verhoging van Shell (zie onder). Waar ik eerst nog erg voorzichtig was, zou het zomaar kunnen zijn dat ik daarmee mijn dividendplannen voor 2023 goed ga halen. De euro is inmiddels weer wat aangetrokken t.o.v. de dollar, dus in euro's ben ik maar 2,8% vooruit gegaan. Dat fluctueert toch regelmatig, dus kijk ik liever naar de EUR+USD samen.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Caterpillar (CAT): +8,3%
  • Realty Income (O): +0,2%
  • Shell (SHELL): +14,8%
  • Target (TTG): +1,9%

Dat zijn weer mooie verhogingen deze maand. Vooral die van Shell zorgt voor een €38 extra op jaarbasis. Hiervoor had ik een vergelijkbare €1500 zelf moeten inleggen tegen 2,5% rendement. Een mooi extratje dus. Dat zorgt er mede voor, dat mijn jaarlijks forward dividend opeens door de 4100 EUR+USD schiet.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • VanEck High Dividend ETF (TDIV): 43st
  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 (ISPA): 62st


Samenvatting


Wat een maand qua dividend! Aan de ene kant heb ik net niet die €1000 gehaald, aan de andere kant ben ik natuurlijk heel erg blij met €972 aan dividend. Volgend jaar gaan we zeker die mijlpaal halen.

Ook qua forward dividend ben ik goed op weg. Waar ik voorheen wat zorgen had rond mijn jaarplannen, heb ik bijgeschakeld en extra geïnvesteerd. Samen met een aantal mooie dividendverhogingen gaat dat goed komen in de tweede helft van het jaar.

Het binnengekomen dividend neem ik komende maand weer vrolijk mee in nieuwe aankopen. De sneeuwbal blijft doorrollen!



Hoe was jullie maand qua dividend?

14 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Lekker bezig! Mijn dividend is afgelopen maand is uitgekomen op €809 van VWRL. Dat is lager dan gedacht, sowieso lager dan vorig jaar, maar ik moet zeggen dat ik ook al bijna een jaar daar niets meer heb ingelegd dus erg verassend is het niet. Meesman zal vermoedelijk in juli gaan uitkeren maar ben benieuwd waar dat op uit komt. NT fondsen zijn reeds geweest in februari en mei maar door de lagere aantal aandelen in beheer daar nog is het nog even geen vet pot. Ik verwacht dit jaar rond de €3300 dividend binnen te trekken als het even meezit. Dit jaar zit ik op €1402 wat natuurlijk ook niet slecht is.

Anoniem zei

Beste groeigeld,

Al lange tijd lees ik met je mee zonder te reageren maar nu bij deze gefeliciteerd met deze mijlpaal.

Zo een beetje je eerste maandje AOW zonder AOW!

(met een knipoog naar je blogtitel)

mvg Sebas.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: €809 en €1402 zijn zeker erg mooi! Dat kun je weer mooi herbeleggen.
Ik heb het even opgezocht: vorig jaar keerde VWRL €0,74 uit in juni en nu €0,67 dus inderdaad ruim 9,4% lager. Ook IDVY en IAEX hebben flink minder uitgekeerd. Ik had al het gevoel dat het wat minder was, maar dit bewijst het. Had ik toch die €1000 kunnen halen ;-)

Van bussie zei

Mooi om te lezen en wat een geweldige maand. Ik zit zelf op € 989 per jaar. Ik probeer het eigenlijk gelijkmatig te verdelen per maand maar ik merk ook dat dit heel lastig is. Wat zou jij mij aanraden?

Mr Groeigeld zei

@Sebas: zo had ik het nog niet bekeken. Inderdaad, ik heb al 1 maand in de pocket qua AOW-bedrag. Dankje!

Mr Groeigeld zei

@Van bussie: dan ga je al mooi richting de €1000 per jaar. Die verdeling probeerde ik in het begin ook aan te houden, maar daar ben ik mee gestopt. Je kunt het zeker aanhouden, maar dan zit je vooral in individuele aandelen plus ben je misschien teveel gebiased naar een bepaalde maand (ipv performance). Omdat ik nu vooral in ETF's inleg, heb ik dat losgelaten.

Van bussie zei

Duidelijk. Ik heb nu inderdaad veel losse aandelen. Eigenlijk maar 1 ETF en dat is Ishares stoxx global select. Welke ETF raad jij mij aan?

Luxe of Zuinig zei

Jup, ze keerde wat minder uit dit kwartaal. Ach ja, nog steeds geen slecht bedrag. Dit is overigens het laatste jaar VWRL voor mij. Daarna zal alles uit NT komen en het slechts 1x per jaar zijn dat ik daar dividend uit ga trekken. Zulke mooie maandelijkse resultaten kan je bij mij dus helaas niet terugzien.

Mr Groeigeld zei

@van bussie: dat hangt van je doel af. Op de portfolio-pagina zie je wat suggesties staan.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: dat is één van de nadelen van NT fondsen, dat groeit minder hard dan uitkering per kwartaal. Maar nog steeds prima fondsen.

Quint zei

Jammer he, net die mijlpaal van €1000 niet halen, maar €972 is toch een geweldig resultaat en een mooie stijging. Ik heb deze mijlpaal vorige maand bereikt.

En ook voor mij is juni een topmaand; €1141 ten opzichte van €749 vorig jaar. Mijn tweede 1000+ maand, een record en 52% stijging. Met €3882 YTD aardig op weg naar mijn jaardoelstelling van €6500.

Aankopen vorige maand zijn:
- ADM
- Verizon
- VWRL

Mr Groeigeld zei

@Quint: dat is een flinke stijging zeg! Zo te lezen ben je aardig op weg naar je doelstelling.

Tja die €1000 is helaas, dan maar volgend jaar. Het is wat het is.

Klaas zei

Gefeliciteerd! Mooie mijlpaal.

Mr Groeigeld zei

Bedankt Klaas!