17 juli 2023

Portfolio analyse

Vorige week heb ik stilgestaan bij mijn jaarplannen voor 2023. Wat ik nog niet had gedaan, was kijken naar mijn portfolio: klopt de verdeling nog een beetje met wat ik wil of zit er scheefgroei in? Omdat mijn laatste portfolio analyse alweer van een tijdje geleden is (maart 2022), lijkt het me goed om er weer even bij stil te staan.

Hoe was ik ook alweer bezig:

  • Ik ben ooit begonnen met losse aandelen, vooral in de US
  • Sinds 1-2 jaar beleg ik vooral in ETF's (vooral in euro's). Dit omdat het meer spreiding geeft, minder risicovol is en minder nieuwsgevoelig.
  • Ik hield altijd een 50/50% verdeling aan tussen euro en US beleggingen. Echter aangezien ik tegenwoordig veel meer in ETF's beleg, zal dit wel geen waarheid meer zijn.

Mijn portfolio analyse doe ik in PowerBI. Heel simpel, ik kopieer mijn Excel beleggingsoverzicht, formatteer het net even anders en importeer het in PowerBI. Daar kan ik allerlei figuurtjes en relaties tevoorschijn toveren. Als ik kijk naar mijn huidige portfolio, krijg ik onderstaande plaatjes.


Allereerst de verdeling naar sectoren en aandelen. Zoals je ziet, is de marktwaarde in ETF's net wat meer dan de individuele aandelen. Binnen de ETF's moet ik opletten dat TDIV niet te groot gaat worden ten opzichte van de rest. De positie in IDVY zal steeds kleiner worden, omdat ik deze niet verder wil laten groeien.
Daarnaast vind ik de individuele aandelen mooi verdeeld. Het is niet allemaal even gelijk, maar dat kan ook niet aangezien het een momentopname is. Met Shell als enige energy-exposure zit ik misschien wat scheef, maar dat vind ik prima. Ik verwacht dat Shell komende jaren langzaam gaat groeien. Misschien moet ik op zoek naar een ander energy-aandeel als aanvulling. Daarnaast zie ik dat de materials sector wat ondergewaardeerd is. Een puntje van aandacht.




Dan de volgende twee figuren, de procentuele verdeling naar waarde en dividend per sector. Hier zie je de precieze getallen, ETF's zijn dus 56% van mijn portfolio. Ondanks dat, bepalen ze maar 46,6% van het dividend. Dit komt omdat ik een aantal hoogdividend aandelen in mijn portfolio heb, die het gemiddelde van de aandelen omhoog trekken. In de rechter figuur zie je de verdeling in individuele aandelen terug, waarbij ik misschien wat meer zou kunnen aanvullen in de ondergewaardeerde sectoren.




Als laatste de verdeling naar euro's en USD. Zoals ik al dacht, is de marktwaarde in euro's flink toegenomen door mijn investering in ETF's. Ik zou dit gelijk kunnen trekken, maar dat is geen doel op zich. Ik merk ook dat door de dalende dollar mijn portfolio soms niet vooruit te branden is. Dan is het vrij frustrerend om te zien, dat er een mooie stijging wordt gerapporteerd over de AEX, en mijn dagwinst dan op nul staat. Aan de andere kant, hoe meer de dollar daalt, hoe goedkoper ik US aandelen kan inslaan. Het voelt een beetje als een patstelling: of ik laat het zo organisch groeien, of ik stap helemaal uit US aandelen of nu is het moment om weer langzaam in te stappen (waarmee ik echter weer meer USD-exposure krijg). Iets voor mij om over na te denken.


Samenvattend ben ik best tevreden over de verdeling in mijn portfolio. Afgelopen 1-2 jaren heb ik flink geïnvesteerd in ETF's, dat is duidelijk te zien. Die route blijf ik bewandelen, al is het wel verstandig dat ik individuele aandelen niet uit het oog verlies. De patstelling qua USD-exposure is nog iets voor mij om over na te denken.



Hoe staat het met jullie portfolio-verdeling? Wat doen jullie met de dalende dollar?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De ETF's waar je in belegd koop je wel in euro, maar een ETF als VWRL koopt dan (voor een belangrijk deel) weer aandelen in USD met jouw geld. Je houd dus gewoon de afhankelijkheid van de dollar koers.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: goed punt, mijn US exposure is ook een stuk groter. Dat geldt natuurlijk ook voor ieder aandeel met een afzetmarkt in de US.