31 juli 2023

Het nut van verzekeringen - met update

Zo, wij zijn weer thuis na onze geweldige vakantie in noord-Italië. Na regen, storm en hagelstenen zo groot als sinaasappels ziet onze auto (net 3 maanden geleden gekocht) eruit als een poffertjespan, zitten er scheuren in ramen en is onze tent lichtelijk ontwricht. Daarnaast hebben onze kinderen (en wijzelf ook een beetje) een afkeur ontwikkeld van onweer en hagel. Maar goed, we leven nog en zijn weer thuis.

Hoe zijn we thuisgekomen? Na overleg met Carglass en lokale garages werd ons geadviseerd om met de scheuren en paar sterren in de voorruit naar huis te rijden. Er waren simpelweg geen ruiten meer in noord-Italië en de voorruit zou niet verder barsten of naar binnenkomen vanwege de gelaagdheid. Na een proefrit van een paar uur langs lokale garages over allerlei wegen, voelde ik me daar ook goed bij. Ironisch eigenlijk, want datzelfde Carglass maakt meestal reclame, dat je een sterretje snel moet komen maken. Nu hebben we dus prima 1100 km met een paar sterren en scheuren gereden.

Waarom hebben we daarvoor gekozen? Ten eerste wilde ik ons gezin veilig thuis hebben. We hadden kunnen wachten op busvervoer, maar het was niet duidelijk hoe dat ging lopen. Ten tweede zagen we, dat er dit weekend wederom slecht weer op komst was. En dat blijkt: modderstromen, nieuwe regen- en hagelbuien. Het was duidelijk, we waren er klaar mee. Dan maar een paar dagen eerder naar huis.

Daarnaast werd het ons snel duidelijk, dat we initieel niet geholpen werden. Hoe goed het nu ook is, dat er mensen met bussen worden opgehaald en hoe mooi de ANWB zichzelf nu als reddende engel in de schijnwerpers zet op nu.nl, wil ik wel even toelichten hoe het echt ging:

  • ANWB alarmcentrale (ik citeer): "nee meneer, de ANWB kan niets voor u betekenen. ANWB helpt alleen in geval van pechhulp aan uw auto, dit is geen mechanische pech".
  • Reisverzekering (Promovendum), letterlijk: "We zitten met onze handen in het haar, niemand weet wat er moet gebeuren. We wijzen iedereen op hun eigen zelfredzaamheid. Misschien is het goed dat dit een keer gebeurt, dan kan er eindelijk eens met intern personeel worden opgeschaald".
  • Autoverzekering (Promovendum): "Wij kunnen u helaas geen vervangend vervoer aanbieden, ook niet als de auto naar Nederland wordt gehaald. Vervangend vervoer geldt namelijk tijdens de reparatie, en transport naar Nederland geldt niet als een reparatie-periode".

We zaten echt met open mond te luisteren naar bovenstaande. Als we al iemand aan de lijn kregen, na 183 wachtenden voor ons (of drie keer van de lijn waren gegooid). Dat het druk is, snap ik. Dat het een (blijkbaar) unieke situatie is, snap ik. Dat we onszelf zo goed mogelijk moeten redden, snap ik ook. Maar dat er gelijk naar kleine lettertjes wordt verwezen en NUL hulp wordt geboden als er stront aan de knikker is, terwijl we iedere maand flink betalen aan verzekeringen, dat gaat er bij mij niet in. Er was geen plan, er was geen protocol, er waren afdelingen die niet met elkaar kletsten. Het was simpelweg een puinhoop. En dat kan, maar dan moet je niet op nu.nl of in andere media als bokito op je borst gaan kloppen (hè, ANWB), dat je mensen uit de regio aan het "redden" bent. Voorgaande gebeurde trouwens niet alleen bij ons, dit heb ik bij veel Nederlanders teruggehoord.

Maar goed, bovenstaande is mijn persoonlijke frustratie. Het laat me wel nadenken over verzekeringen.  Verzekeringen zijn er in mijn ogen voor om zaken af te dekken, die je zelf niet wilt dragen (financieel of vanuit verantwoordelijkheid) en om hulp te geven als het nodig is. Aan de ene kant moet je dus goed bekijken of je niet onderverzekerd bent of kleine lettertjes hebt. Aan de andere kant, waarom zouden we uberhaupt verzekerd zijn als je niet geholpen wordt, of als de case als hefboom wordt gebruikt om een intern personeelstekort op te lossen?  Het voelt dus nog dubbel.

Het belangrijkste is, dat we weer thuis en gezond zijn. Nu eerst de auto laten fixen en kijken of hij economisch total loss wordt verklaard of niet. Een vakantie naar noord-Italië zullen we voorlopig overslaan.



Hebben jullie weleens in een benarde situatie gezeten en werd je toen goed geholpen door je verzerkeraar(s)?


## update 3-8-2023 ##
Tot mijn verbazing kreeg ik vandeweek een mailtje van Promovendum. Ik citeer:

"Beste ‘Groeigeld’,

Vandaag zagen wij uw blog die u heeft geschreven over het volgende onderwerp: ‘Het nut van verzekeringen’. We vinden het erg om te lezen dat uw vakantie eerder is beëindigd door de weersomstandigheden die u heeft ervaren in Noord-Italië. Wij hopen dat u en uw gezin inmiddels van de schrik zijn bekomen.

 

Blog over ervaring met Promovendum

In uw blog geeft u aan dat u met ons contact heeft gehad over uw reis- en autoverzekering. Dit contact was helaas verre van positief. Op basis van uw ervaring komen we graag met u in contact om de ontstane situatie te bespreken. U kunt ons bereiken via ... en vragen naar de afdeling Klanttevredenheid.

 

Wij hopen spoedig van u te vernemen!

 "



Ik heb de persoonlijke gegevens weggelaten, want dat vind ik niet nodig. Nu vind ik het aan de ene kant netjes, dat Promovendum mij probeert te bereiken over onze ervaringen. Aan de andere kant vind ik het wat vreemd. Dus verzekeraars zijn actief mijn blog aan het lezen om zo te reageren op negatieve ervaringen?! Interessant, op zijn zachtst gezegd. Dat versterkt alleen maar mijn beeld, wat ik hierboven al schreef: blijkbaar zijn ze actief bezig met welk beeld ze in de media komen, terwijl de praktijk er anders uitziet. Nu beschouwde ik mijn blog als persoonlijk, met mijn beslommeringen en onbelangrijk in de rest van de wereld. Blijkbaar wordt het toch wat intensiever gevolgd dan ik dacht. Interessant dus, ook voor collega-bloggers.


Ik heb ze netjes geantwoord, dat ik anoniem wil blijven. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre wij als gezin en andere mensen beter geholpen gaan worden door een contact met afdeling Klanttevredenheid. Volgens mij staat hierboven prima beschreven wat er misging. Doe er je voordeel mee voor een volgende keer.


12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, uitstekende ervaring met onze inboedel en opstalverzekering: door waterschade EUR 40.000 schade, alles vergoed en zelfs nog 3500 euro vergoeding gekregen voor het ongemak (ze hoefden ons ook niet te herhuisvesten, zijn in de zooi blijven kamperen op de bovenverdieping). Wat vooral fijn was dat er 1 schadeafhandelaar was, die de slopers, drogers, aannemeners, vloerenleggers, stuccers en schilders regelde, we hadden er geen omkijken naar.

En mijn broer had rookschade bij een brand, ook prima afgehandeld, meteen kwam iemand van de Stichting Salvage de schade opnemen en verder geen discussie over de schade. In een groot appartementen complex in Amsterdam is laatst brand geweest, en de vele expats (huurders) die daar woonden hadden geen inboedelverzekering en konden ook geen gebruik maken van de noodopvang (officieel, volgens mij is er toen wel wat voor hen geregeld).

Annuleringsverzekring ook al eens met succes ingeroepen omdat mijn man door ogbeschadiging niet mocht vliegen. Ook geen probleem.

Mevrouw Niekje zei

Hoi Groeigeld, allereerst wil ik je laten weten hoe jammer ik het voor jullie vind dat de vakantie zo abrupt en naar is afgelopen! Wat een teleurstelling! Maar wat fijn dat jullie allemaal okay zijn en weer thuis, waar het natuurlijk ook snertweer is, dat zal het er allemaal niet beter op maken, maar toch. Lekker thuis in je eigen huis.
Ik heb met verbazing de verzekeringsreacties gelezen... ik verzeker me ook alleen tegen dingen die ik zelf niet kan betalen. Ik heb gelukkig geen nare verzekeringsverhalen, misschien ben ik ze vergeten, maar ook bij graven in het geheugen komt er niets boven.
Hopelijk weten jullie er nog wat van de maken hier, en anders een keer een herkansing. Alleen dat weer, dat blijft onvoorspelbaar, waar je ook bent ben ik bang!

Mr Groeigeld zei

@anoniem: goed om te horen dat jullie goede ervaringen hebben gehad (bij welke verzekeraar(s) was dat?). Als er zich zoiets voordoet, wil je gewoon geholpen worden ipv op kleine lettertjes gewezen worden.

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: dankje! Tja dat weer blijft lastig te voorspellen, het lijkt wat extremer te worden met/door klimaatverandering. Het weer in NL is helaas ook niet al te best, maar we maken er het beste van met wat ontspannen, dagjes weg en naar de film.

Kapitalisman zei

Hier ook een negatieve ervaring met Promovendum. Weliswaar geen schade, maar toen wij onze verzekering met een looptijd van 12 maanden (ruim op tijd) wilden opzeggen werd door de klantenservice beweerd dat de verzekering na 12 maanden met een opzegtermijn van 1 maand kon worden geroyeerd. In totaal dus 13 maanden. Dat is uiteraard niet hoe het werkt en uiteindelijk is het wel gelukt om na 12 maanden te royeren, maar ze proberen het toch. Niet goed voor het toch al geringe vertrouwen in de sector.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: vervelend hoe er ook bij jullie op de grijze vlakken wordt geacteerd. Verzekeren moet natuurlijk rendabel zijn (kosten/baten), maar het is blijkbaar al een basisinstelling om de randen op te zoeken richting klanten.

Tot mijn verbazing zie ik net, dat mensen van Promovendum mijn blog hebben gelezen en ze me een mail hebben gestuurd om contact op te nemen. Hoe bizar is dat?! Dat bevestigt in mijn ogen alleen al mijn verhaal van hierboven over hoe verzekeraars bewust bezig zijn met hoe ze in het nieuws willen komen.

Luxe of Zuinig zei

Och jeetje, ik heb je berichtje helemaal gemist dat je in die ellende zat…. Wat enorm zuur, maar gelukkig is er alleen maar materiële schade als ik het zo lees. Gelukkig maar en ik denk dat je blij bent dat je thuis bent.

Qua situatie en verzekeringen.. Ja wat je zelf al aangeeft het is begrijpelijk dat alles overbelast is, maar wat ik dan niet begrijp is dat ze er niet voor kiezen om hier de mensen die bellen op te nemen en daar een algemene oplossing voor te bedenken. De situatie is vaak vergelijkbaar en de oplossing ook. Mensen willen naar huis noteer om wie het gaat en ga ermee aan de gang en neem contact op met die mensen die belde. Dat er dan nog steeds mensen boos zijn begrijp ik ook. Maar op zijn minst kom je dan met een beter antwoord dan “succes”.

Zelf heb ik overigens wel goede ervaringen met de verzekeringen. Tot op heden is alle schade snel en goed verholpen, maar dat was dan ook in situaties waarbij er niet een heel gebied tot noodramp is uitgeroepen waardoor daar denk ik ook ruimte voor is.

Sterkte nog even met de afhandeling, want je bent nu wel thuis, maar opgelost moet het alsnog worden.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: precies, dat zou ik ook voorstellen als aanpak. Zorg voor een "intake"/vragenlijst waar je van iedereen hetzelfde vraagt. Dan heb je gelijk een inventarisatie van alle meldingen en kun je parallel eraan oplossingen verzinnen. Maar goed, we zullen wel te praktisch denken :-)

Martijn zei

Ik vind het bijzonder dat de verzekeraar n.a.v. het lezen van een blog kan achterhalen dat dit een gesprek met jou is geweest, Groeigeld.

Wat de autoverzekering betreft, daar kan je misschien wel wat mee. Ooit komt de auto in Nederland aan en wordt deze gerepareerd. Vanaf dat moment moeten ze dus vervangend vervoer voor je regelen. Of zie ik dat te zwart-wit? :)

Mr Groeigeld zei

@Martijn: we zijn met de auto naar huis gereden, nu is het wachten hoe de verdere afhandeling gaat.

Het contact ging trouwens via groeigeld@gmail.com dus daar hoefden ze weinig voor te achterhalen ;-)

Meer door minder zei

Al de grote maatschappijen op dit gebied hebben een team die met een set steekwoorden het internet afstruinen. Komt een van die steekwoorden oppoppen bijv. Promovendum dan kijken wat er gezegd of geschreven wordt. (Ze volgen deze geen blog)

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: ah vandaar. Dan zal ik eens wat van die steekwoorden laten vallen komende artikelen :-)