7 augustus 2023

Dividend update - juli 2023

En toen was de maand juli ook alweer voorbij. Met een erg wrange nasmaak dit jaar. De zomervakantie, waar we zo naartoe hadden geleefd, viel letterlijk in het water met veel schade aan onze auto en vouwwagen. Komende week gaan we weer beginnen met werken, alleen zijn we niet echt afgeschakeld. Afgelopen dagen hebben we nog wel leuke dingen gedaan, maar toch moest er nog veel geregeld worden. Eens kijken of we komende weken nog wat tijd kunnen vrijmaken om te ontspannen. Laten we eens kijken of juli qua dividend beter uit de bus is gekomen dan onze vakantie.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend juli: €371
  • Dividend heel 2023: €2412
  • Jaarlijks (forward) dividend: €4019 of 4211 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,2%


Zo te zien heeft het dividend het in juli beter gedaan dan onze vakantie. Met €371 hebben we 61% meer dividend ontvangen dan vorig jaar, erg lekker! Dit komt vooral door de inleg in ETF ISPA afgelopen jaar, maar ook verhogingen van individuele aandelen beginnen bij te dragen. Omdat het dividend van juni zoveel groter is dan andere maanden, heb ik de vertikale as maar even wat ingekort zodat de bijdrage van andere maanden beter zichtbaar blijft.

Qua forward dividend ben ik ook erg tevreden, in EUR+USD al over de 4200 heen, oftewel goed op weg om mijn dividendplannen voor 2023 te gaan halen.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • J.M. Smucker (SJM): +3,9%

De verhogingen deze maand zijn zelf ook op vakantie zo te zien :-)


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 25st
  • Pepsico Inc. (PEP): 6st

Pepsi is een nieuw positie, gekocht van het dividend van juni. Waarom ik deze heb gekocht? Ik ben al jaren belegd in Coca-Cola, omdat ik in het bedrijf geloof en omdat ik het lekkerder vind dan Pepsi. Ondanks dat, bleef het kriebelen, zeker omdat de dividendgroei van Pepsi over de jaren heen groter is dan Coca-Cola. Samen zijn het twee gigantische reuzen die een groot deel van de consumer markt beheersen. Na een recente kleine dip heb ik nog eens naar Pepsi gekeken en het aandeel gekocht met het dividend van juni. In feite was dit dus een "gratis" aankoop, die nu ook kan gaan bijdragen aan het dividend.


Samenvatting


Een mooie maand qua dividend met maar liefst een 61% verhoging t.o.v. vorig jaar. Ook qua forward dividend zijn we goed op weg richting de 4400 EUR+USD. Daarnaast ook nog uitbreiding van mijn portfolio met een "gratis" aankoop van Pepsi. Oftewel: erg tevreden met deze maand.


Hoe was jullie maand qua dividend?

8 opmerkingen:

Quint zei

€371 is een mooi dividend voor een lastige dividend-maand als juli. Deze maand begint bij jou nu zelfs lekker mee te doen voor het totaal.

Bij mij heeft juli €352 opgeleverd, zo'n 30% meer dan vorig jaar. ISPA doet lekker ook bij mij lekker mee en is bijna helemaal verantwoordelijk voor de stijging.

Mijn strategie is: stevig kopen bij een dalende beurs en terughoudend bij een stijgende koersen. Dit betekende in juli slechts 1 aankoop; ETF WTAI (artificial intelligence). Dan weer wel stijgende koersen dus de waarde van mijn portefeuille ging de goede kant op.

Mr Groeigeld zei

@Quint: dat is ook een mooi dividend voor jou. Meestal middel ik mijn aankopen uit, aangezien ik een vast bedrag per maand inleg. Wel let ik gedurende de maand op of koersen dalen voordat mijn inlegmoment is. Dat is niet bedoeld als timen, maar meer het gebruikmaken van een kans.

Anoniem zei

Welke tool gebruik je om je dividend statistieken bij te houden? Ik zoek nog een tool om dat eenvoudig te kunnen doen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: daar heb ik geen kant-en-klaar tool voor (helaas). Ik heb al mijn aandelen in Webull en moet ze dan iedere maand even langs. Het zou misschien iets sneller kunnen met Excel en Google/Yahoo finance, maar daarvan wijzigen de interfaces regelmatig.

Anoniem zei

Ik gebruik nu https://divvydiary.com/en/. Is niet heel slecht.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: interessant. Gebruik je de gratis of betaalde versie?

Anoniem zei

Momenteel de gratis versie. Maar wil de betaalde wel gaan proberen.

Wouters Finance zei

Een goede dividend maand weer. Succes weer op het werk. Mijn vakantie is sinds gister begonnen.