26 juni 2023

Vroeg beginnen met beleggen

In een vorige artikel schreef ik dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Waar je dat goed terugziet, zijn beleggingen. Aan het begin van je beleggingsreis zul je weinig impact zien. Als je echter aandacht blijft geven en blijft inleggen, zie je langzaam het rente-op-rente-effect op gang komen. Dat duurt even, maar na vele jaren groeit je dividend en vermogen flink verder als je blijft herbeleggen.

Eén van de dingen waarover ik me altijd verbaas bij beleggen, is de impact van tijd. Of beter gezegd: wat het doet als je op tijd begint met beleggen. Zoals ik altijd zeg, heb ik van weinig dingen spijt in mijn leven, behalve dat ik pas op mijn 38e ben begonnen met beleggen. Als ik op mijn 20e wist wat ik nu weet, dan was ik allang financieel onafhankelijk geweest. Maar goed, dat is achteraf kletsen. Ik probeer nu nog zoveel mogelijk op te bouwen en mijn kinderen zo vroeg mogelijk bij beleggen te betrekken, zodat zij wel eerder kunnen beginnen.

Laat ik eens een berekeningetje maken om de impact van tijd op beleggen weer te geven. Stel we hebben twee mensen Henk en Julie, die op eenzelfde datum worden geboren. Henk studeert niet lang en gaat al vroeg werken. Ook ontdekt hij vroeg beleggen en steekt €1200 per jaar (€100 per maand) in beleggingen (tegen 7% rendement) vanaf zijn 20e tot aan zijn 30e jaar. Daarna houdt hij op met inleggen, omdat het meeste geld opgaat aan zijn huis en kinderen. 
Julie daarentegen bewandelt een ander pad. Ze studeert langer door en moet eerst haar studielening afbetalen als ze aan het werk gaat. Na een aantal jaar komt er meer financiële ruimte, waardoor ze vanaf haar 30e ook €1200 per jaar belegt tot aan haar 65e jaar, wederom tegen 7% rendement per jaar.

Totaal gezien belegt Henk dus 10 jaar en legt €12k in, waar Julie 35 jaar belegt en ruim €43k inlegt. Op basis van gevoel zou ik zeggen, dat Julie veel langer en meer inlegt en dus met een hoger vermogen uitkomt. Als we alle jaren uitschrijven zien we hetvolgende:



Ondanks dat Henk veel minder (€31k minder) en veel korter inlegt, is het vermogen van Henk (€189k) bijna €11k groter gegroeid dan dat van Julie (€178k). Absoluut gezien maakt dat niet heel veel uit, maar anders bekeken: Henk's inleg is bijna 16 keer zoveel waard geworden, waarbij Julie's inleg "slechts" 4 keer zoveer waard is geworden. Dit is onafhankelijk van de bedragen die ze inleggen. Als het rendement zou stijgen naar 10% per jaar (7% koers en 3% dividend bijvoorbeeld), dan zou de vergelijking helemaal scheef gaan (zie onder). Dan is het absolute verschil opeens €232k. Henk zijn inleg is dan 49 keer zo groot geworden (€591k) en dat van Julie "slechts" 8,3 keer zo groot (€358k). Een gigantisch verschil!




Dit laat dus de kracht van tijd in beleggen zien. Zelf hou ik er niet van om het rente-op-rente-effect te onderbreken, maar als je maar vroeg genoeg begint, kan zelfs dat dus geen kwaad. 

Moraal van het verhaal: begin vroeg met beleggen. En begin vooral. Ga niet zitten wachten tot een volgende marktcrash of een andere ideale situatie. “The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now.” Begin vooral en begin het liefste vroeg.



Hoe vroeg zijn jullie begonnen met beleggen?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt voor dit verhelderende verhaal!

Quint zei

Ik beleg nu zo'n 25 jaar. Helaas bleef het tot 2015 spielerei. Wist ik toen maar wat ik nu wist.... dan was ik al lang en breed FIRE :-).

Tot 1016 kopen, verkopen, kopen, verkopen en (gedekt) opties schrijven. Zo had ik 200 aandelen ASML die ik moest verkopen tegen zo'n 26 euro. 2 x 200 euro winst genomen en vermogen misgelopen.

Sinds 2016 met name 'buy and hold' en een groeiende portefeuille.

Mr Groeigeld zei

@Quint: dat gevoel heb ik zelf ook ja, maarja "as is verbrande turf" zegt men dan. Ik heb ook een tijdje rondgespeeld met forex, dividend capture etc. Het leverde me vooral veel stress op, iets wat met buy and hold gelukkig verleden tijd is.

Martijn zei

Zo, met deze berekening wordt je even met de neus op de feiten gedrukt. Voor mij geldt hetzelfde als voor jou Groeigeld. Ik beleg al meer dan 10 jaar, veel lopen stoeien met aan en verkopen tot ik in 2019 de waarde van dividendbeleggen ontdekte. Sindsdien gaat het vrij hard en harder dan mijn prognoseberekeningen uit 2020. En toch gaat het mij niet hard genoeg. :)
Dit jaar hoop ik de E1000 dividend te bereiken.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: blijkbaar hebben veel mensen (inclusief ikzelf) eerst wat leertijd nodig. Als je dan een goede, passende strategie te pakken hebt, kan het niet snel genoeg gaan.

Danny zei

Ik ben 26 jaar geleden begonnen met beleggen.
Ben begonnen dankzij de roparco rekening die ik had geopend bij Robeco een aantal jaren hiervoor.
Ik ben eerst rustig begonnen met beleggen en werd steeds enthousiaster. Rond 2001 ben ik gestopt met inleggen en ging ik sparen.
Gelukkig was ik net zoals "bob the worste investor" zo slim om mijn beleggingen niet te verkopen.
Pas ergens in 2010 ben ik weer verder gaan beleggen.

Momenteel ben ik nog niet FO, maar wel heel goed op weg.
Ik maak mij echter wel zorgen over de waarschijnlijke veranderingen in de vermogensbelasting.
De belasting op vermogen gaat hierdoor heel erg omhoog. Mede doordat de drempel komt te vervallen boven een bepaald bedrag en mede omdat de belasting ook omhoog gaat.

Ik vermoed dat dit gedaan wordt omdat de overheid belastinginkomsten mist van spaarders die minder belasting gaan betalen. Dit lijkt mij niet eerlijk.

Mr Groeigeld zei

@Danny: goed dat je ze toen niet verkocht hebt en hebt laten doorgroeien. Tja de nieuwe vermogensbelasting is zeker een zorgenpuntje, ook al kunnen we er weinig aan doen (zoek maar eens op deze blog, er is al verschillende keren discussie over geweest).