12 juni 2023

Wat je aandacht geeft, groeit

Vorige maand schreef ik al, dat ik mijn oude hobby weer wilde oppakken. Nouja, "hobby" is misschien een te klein woord, want ik heb er tot een aantal jaar geleden een eigen bedrijfje mee gehad. Dat begon als een hobby en groeide uit tot een redelijke jaaromzet. Nadat we verhuisden vanuit ons eerste huis was er  echter weinig tijd meer voor hobbies en eigen ontwikkeling. Daarom zijn we na ruim vier jaar weer terugverhuisd om meer tijd voor dat soort dingen te hebben. Ondanks dat het een dure hobby is, heb ik er inmiddels weer wat in geïnvesteerd. Het past namelijk helemaal in mijn straatje: meer doen wat ik leuk vind en mezelf uitdagen/ontwikkelen.

Iets nieuws oppakken gaat alleen niet helemaal vanzelf. Daarvoor vind ik drie dingen belangrijk: aandacht, beginnen en tijd. Laat ik eens beginnen met aandacht. Wat ik afgelopen jaren heel duidelijk heb geleerd, is dat alles groeit wat je aandacht geeft. Neem nu deze blog. Doordat ik iedere week een artikel schrijf, blijf ik een helder doel hebben, blijf ik erover schrijven en geef ik het aandacht. Daarmee groeit mijn geldbewustzijn en ons vermogen. Of het nu over sparen, beleggen, fotograferen of een andere hobby gaat: wat je aandacht geeft, groeit. Zo heb ik afgelopen jaren een solide basis gelegd voor onze beleggingen door daar veel aandacht aan te geven. Als ik niets meer zou doen, groeit het nu vanzelf verder.

Eén kanttekening daarbij: aandacht werkt ook de negatieve kant uit. Een van mijn mindere eigenschappen is, dat ik soms wat moeite heb om met grote tegenslagen om te gaan. Daar ga ik inmiddels beter mee om, maar als ik dat teveel aandacht geef, gaat het in mijn hoofd zitten. Dus ook daar geldt: wat je aandacht geeft, groeit.

Dan "beginnen". Vroeger wilde ik eerst vanalles lezen en proberen voordat ik ergens aan begon. Noem het een stukje onzekerheid. Dat heb ik de laatste tig jaar afgeleerd. Het risico is namelijk dat ik blijf lezen/proberen totdat het perfect is. Uitstelgedrag dus. Daarom heb ik geleerd om mijn focus in dergelijke gevallen helemaal te verleggen en over te gaan tot actie. Gewoon beginnen dus. Het maakt niet zozeer uit waar je begint, zolang je maar begint. Want beginnen is het halve werk.

Nu heb ik aandacht en ben ik begonnen, hoe zorg ik dan voor tijd, naast een meer dan full-time baan, gezin, sporten etc? Door prioriteiten te stellen en te schrappen. Ja, ik kan nog tig kleine klusjes verzinnen die in en rondom het huis moeten gebeuren. Maar moet dat echt? Ik zag laatst ergens een artikel met een handigheidje. Je kunt jezelf de volgende vraag op meerdere manieren stellen (dikgedrukt en onderstreept is de klemtoon):

Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?


Door iets op deze verschillende manieren te bekijken, krijg je een beter gevoel voor prioriteit, of je het zelf moet doen en of het nu moet. Mij heeft het in ieder geval geholpen om veel dingen op mijn todo-lijstje te schrappen. Ik wil immers meer tijd besteden aan mijn fotografie, dus zijn prioriteiten daarin belangrijk. Een bijkomend aspect is wel dat ik minder tijd besteed aan financiën. Ik kon soms uren langs blogs lezen, geïnspireerd raken, verder graven etc. Leuk, maar al die uren steek ik er nu niet meer in. Dat is een keuze.

Tijd en beginnen kun je natuurlijk ook zien als een uitkomst van aandacht. Of het nu gaat om starten met beleggen, meer gaan sporten, een hobby beginnen of je leven in een nieuwe richting sturen. Uiteindelijk is het belangrijkste: wat je aandacht geeft, groeit.



Hoe pakken jullie het aan als je iets nieuws wilt oppakken in je leven?

Geen opmerkingen: