19 juni 2023

Nieuw energiecontract afsluiten?

Eind maart liep ons energiecontract af. Of nouja, we toen hadden we onze jaarafrekening, we hadden geen vast contract meer maar variabele energietarieven. Een maandje erna kregen we net iets meer dan €1000 terug, omdat we erg veel energie hebben bespaard afgelopen jaar. Mijn plan was toen om (vanwege de toen nog hoge prijzen) te wachten op lagere energieprijzen (lees: in de zomer) en dan te kijken of een jaar- of driejaarcontract interessant zou zijn. 
Inmiddels worden er weer door verschillende energieleveranciers jaarcontracten aangeboden. Tijd dus om wat voorwerk te doen. 

Wat ik echter was vergeten bij mijn aanpak, was dat overstappen naar een andere leverancier leidt tot een nieuwe contractdatum en een "reset" van de opgebouwde energie. Dus onze teruglevering van de zonnepanelen van 1 april tot de nieuwe contractdatum wordt dan niet gebruikt om te salderen in de winter. Hierover krijgen we wel een terugleververgoeding, maar die is vrij beperkt. Let op, dit geldt alleen voor een overstap naar een andere leverancier. Ik heb het nagevraagd bij mijn eigen leverancier: als ik bij hun blijf, komt er niet een nieuwe jaarafrekening (die blijft op 1 april staan) en gelden er gewoon nieuwe tarieven (de opgebouwde kWh blijft in tact).
Aan de ene kant balen, want dat heb ik over het hoofd gezien. Aan de andere kant was er eind maart nog weinig keuze. Daarnaast vraag ik me af hoe erg het is als deze maanden "verloren" gaan, want een nieuw jaarcontract loopt immers weer een heel nieuw jaar, dus wordt de zonne-opbrengst altijd verrekend met ons winterverbruik (zolang salderen geldt). Waar we nu van april t/m de zomer een salderingsbuffer opbouwen voor de winter, valt dan de winter tussen twee opbouwperiodes in. Op jaarbasis zou dat effectief niet moeten uitmaken. 


Ik heb nu dus een aantal opties, waarvan ik de impact wil snappen:
  1. Niets doen en doorgaan met variabele tarieven
  2. Jaarcontract afsluiten
  3. Meerjarencontract afsluiten
  4. Overstappen naar dynamische (uur)tarieven

Wat zijn mijn uitgangspunten:
  • Elektraverbruik per jaar: 5000 kWh
  • Elektra teruglevering per jaar 5500 kWh
  • Gasverbruik per jaar: 500 m3
  • Gemiddelde maandbedrag vorig contractjaar: €230

Als ik even kijk naar de salderingsplannen, dan worden deze afgebouwd volgens onderstaande tabel:
    • 2023: 100%
    • 2024: 100%
    • 2025: 64%
    • 2026: 64%
    • 2027: 55%
    • 2028: 46%
    • 2029: 37%
    • 2030: 28%
    • 2031: 0%
In het wetsvoorstel staat ook, dat "eigenaren van zonnepanelen een vergoeding krijgen voor elektriciteit die ze niet kunnen salderen. Tot 2027 is dit minimaal 80% van het leveringstarief dat de eigenaar van de zonnepanelen heeft afgesproken met de energieleverancier, exclusief belastingen en heffingen. Vanaf 2027 stelt de minister iedere 2 jaar de vergoeding vast die energieleveranciers hun klanten minimaal moeten geven voor elektriciteit die zij niet kunnen salderen."

Zoals je ziet, wordt het een aardig complex model om alle opties uit te rekenen over meerdere jaren. Ook is het koffiedik kijken wat de "kale" energieprijs gaat doen en hoe de belastingen daarin vallen. Voor mijn gevoel is iedere schatting die ik daarin maak een onjuiste op dit moment. Daarnaast is het niet mijn bedoeling om iedere optie tot op de komma door te rekenen. Ik beperk me dus even tot 2023 en 2024, waarin salderen nog geldt.


Optie 1: Niets doen en doorgaan met variabele tarieven
Ondanks de torenhoge variabele tarieven van afgelopen jaar hebben we met een voorschot van €230 per maand nog aardig wat teruggekregen. Als ik reken met dezelfde tarieven en eenzelfde verbruik als afgelopen jaar, dan kan ik die €1000 teruggave door 12 delen en van die €230 afhalen. Daarmee zou ik komen op een gemiddeld maandbedrag van €146. Als we deze winter kunen verwarmen met onze palletkachel en onze airco's het gewoon goed doen (en we dus niet veel gas moeten bijstoken), verwacht ik dat we nog lager uitkomen per maand. Dit is dus op basis van dezelfde variabele prijzen als afgelopen jaar. Aangezien we in Nederland flink wat minder afhankelijk zijn geworden van Russisch gas, verwacht ik komende winter niet eenzelfde stijging, dus lagere prijzen (vooral voor gas).


Optie 2: Jaarcontract afsluiten
De prijzen voor een jaarcontract lijken redelijk overeen te komen met de prijzen van het energieplafond, met sommigen er net onder:
  • Energiedirect (zitten we nu): €0,387 per kWh, €0,05 per kWh terugleververgoeding, €1,32 per m3 gas. Totaal gemiddeld per maand: €61
  • Coolblue energie: €0,387 per kWh, €0,05 per kWh terugleververgoeding, €1,32 per m3 gas. Totaal gemiddeld per maand: €75
Hierbij gaat het er vooral om, dat je je niet blindstaart op de prijzen per kWh of m3 gas, maar het totaal bekijkt inclusief leveringskosten, terugleververgoeding en welkomstbonus. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld gaslicht.com . Alleen als je het toaal bekijkt, kun je een objectief beeld krijgen. Let ook op de voorwaarden. Zo was er een tijdje geleden een hoop gedoe over leveranciers die opeens per maand saldeerden i.p.v. per jaar. Zoek dus ook iets uit over hoe betrouwbaar de leverancier is (neem nu CoolBlue, misschien mijn tekort maar die ken ik alleen van de elektronica).


Optie 3: Meerjarencontract afsluiten
Een meerjarencontract gaat vaak over twee of drie jaar en vind ik lastig te beoordelen. Kijkend naar de absolute prijzen komen ze redelijk overeen met prijzen van een jaarcontract. Een driejarigcontract lijkt interessant. Aan de ene kant weten we dan exact waar we de komende jaren staan, aan de andere kant is de 80% terugleververgoeding in het wetsvoorstel nog niet definitief. Dit geeft weer onzekerheid over hoe dat geregeld gaat worden. Oftewel zekerheid qua prijzen aan de ene kant, maar onzekerheid over de terugleververgoeding aan de andere kant.


Optie 4: Overstappen naar dynamische (uur)tarieven
Dynamische uurtarieven zijn erg interessant als je zelf kunt bepalen op welke momenten je de energie afneemt en teruglevert. Je kunt er een heel automation systeem omheen hangen en het zo complex maken als je zelf wilt. Omdat wij niet altijd zelf kunnen bepalen wanneer we wat gebruiken en we (nog) geen elektrische auto of accu hebben die als buffer kan dienen, heeft dit voor ons nu nog weinig nut. Ik hou het wel in de gaten.


Conclusie
Het vastzetten van de tarieven met een jaarcontract lijkt mij het beste. Dan gaan we van zo'n €146 per maand naar zo'n €60 per maand, een flinke besparing. Het verschil tussen leveranciers onderling doet niet zo heel veel voor mijn gevoel, dat is euro's of tientjes-werk. Daarbij zijn goede voorwaarden belangrijk.

Meerjarige contracten komen qua prijs overeen met jaarcontracten. Ondanks dat, is er nog weinig definitief over de salderingsregeling. ik verwacht dat dit in 2024 aardig gaat rommelen. De vraag is dus of het handig is de prijzen langer vast te zetten of het per jaar te bekijken.

Het lijkt er dus op, dat ik een jaarcontract ga nemen, waarschijnlijk bij mijn huidige leverancier (goede prijzen en geen "reset" van onze opgebouwde kWh). 



Kijken jullie al naar jaarcontracten? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij hebben toevallig gisteren een jaarcontract afgesloten bij Coolblue via vereniging eigen huis. 30 cent voor energie en 1,15 voor gas. Misschien ook nog een optie om naar te kijken.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: die heb ik ook gekregen. Die lijkt goedkoper, echter door de flink hogere leveringskosten voor elektra en gas komen ze voor onze situatie zelfs iets duurder uit dan waar we nu zitten. Daarnaast weet ik niet (na alle faillissementen) of ik mijn energie wil afnemen van een (van oorsprong) online elektronicabedrijf.

Anoniem zei

Wij hebben zelf een dynamisch energiecontract sinds begin januari. Voor elektriciteit geldt een uurtarief. Voor gas een dagtarief. Zelf hebben wij ook geen elektrische auto en kunnen niet bepalen wanneer we energie willen verbruiken. Kijk ik naar de tarieven van deze maand, dan betalen wij het volgende: 27 cent voor stroom. 23 cent voor teruglevering. 98 cent voor gas.

Anoniem zei

Die hogere leveringstarieven heb ik inderdaad ook gezien. Wij krijgen nieuwe variabele tarieven van 0,56 voor elektra en 1,86 voor gas. Die 80 euro meer hebben wij dan ook zo terugverdiend. Helaas geen andere partij kunnen vinden die goedkoper is.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: interessant. En wat als je het gemiddelde neemt over een heel jaar?

Anoniem zei

Ik vond in deze video van ketel klets https://youtu.be/DlGh3R0n2e4 een, voor mij, nieuw inzicht. 1 contract voor gas en 1 contract voor elektra bij 2 verschillende leveranciers.

Dat is vooral interessant als je meer elektriciteit teruglevert dan verbruikt . Kies dan de elektriciteitsleverancier met de hoogste terugleververgoeding en voor het gas contract de leverancier met de laagste gasprijs. Lijkt het voordeligst in deze specifieke situatie.

Groet Marcel

Anoniem zei

De gemiddelde prijs over de afgelopen 6 maanden voor het dynamische contract is 30 cent voor stroom en 22 cent voor teruglevering. Voor gas is het 121 cent.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: die heeft een vriend van me ook. Hiermee kun je zeker optimaliseren, maar geeft dat niet veel administratieve rompslomp en beperking bij overstappen?

Kapitalisman zei

Hier ook een jaarcontract per 1 juli (met overstap). Tot drie keer toe binnen 14 dagen het contract beƫindigd en opnieuw afgesloten, omdat de tarieven waren gedaald. Nu zijn ze echter gestegen tov twee weken geleden, dus gas staat straks vast op 1,23. Elektra is praktisch nul (en wat we tijdens daluren opwekken wordt eerst verrekend met het duurdere telwerk).

Leon zei

Hier precies hetzelfde, ben bij GreenChoice gebleven met nu n jaarcontract, gas 1.21 euro per m3. Daarna stijging dus ik blijf hier n jaartje zitten

Anoniem zei

Welke beperking denk je aan? Dat een energiemaatschappij alleen klanten aanneemt voor gas & licht en niet apart?

Groet Marcel

Mr Groeigeld zei

@Marcel: zoiets ja, dat je daarmee wellicht in je keuze wordt beperkt.

Mr Groeigeld zei

@kapitalisman: dat is een mooi mechanisme om te sturen op de marktprijzen voor de komende twee weken :-)
De gasprijzen zijn weer wat gestegen, dus ik heb het inmiddels vastgezet met €1,30 per m3. In totaal toch een mooie besparing van €90 per maand.