4 december 2023

Dividend update - november 2023

Brrrr wat is het koud opeens buiten, zo begin december. Nog niet zo lang geleden schreef ik over mijn wens om de cv-ketel niet aan te zetten dit jaar, maar dit is helaas niet gelukt. Het is simpelweg te koud om zonder te kunnen, zeker omdat er weer gedoe is met onze airco's. Maar goed, ik probeer het los te laten en naar de positieve puntjes te kijken. Zoals het binnengekomen dividend! Laten we eens kijken wat november heeft gebracht aan dividend.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend november: €197
  • Dividend heel 2023: €3730
  • Jaarlijks (forward) dividend: €4273 of 4456 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,2%

Waar november vaak een kleinere maand was, begint hij nu aardig mee te doen. Dat komt voornamelijk doordat DXSB ETF is verschoven met haar betalingen. Een mooie maand met maar liefst 24% meer dividend dan vorig jaar.

En nog een belangrijke mijlpaal: het forward dividend zit nu ruim over mijn plan voor 2023! Daar ben ik vooral erg blij mee. Met nog een maand te gaan, ga ik de 4500 EUS+USD zeker halen.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Automatic Data Processing (ADP): +12%
  • Atmos Energy (ATO): +8,8%

Ondanks het beperkt aantal verhogingen zijn ze wel flink. Mooi om mee te nemen.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 ETF (ISPA): 10st
  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 26st

Dit zijn 'gewoon' de maandelijkse aankopen (ISPA met een stuk dividend), niets bijzonders deze maand.


Samenvatting


Met €197 begint november goed bij te dragen aan het dividend. Waar ik vooral blij mee ben, is dat ik de mijlpaal van 4400 EUR+USD heb behaald en zelfs 4500 ga halen. 
Komende maand gaan we al het jaar afsluiten. Dat wordt genieten van de feestdagen, terugblikken en vooruitkijken. Oja, en ook nog even het dividend van december ontvangen :-)



Hoe was jullie maand qua dividend?

8 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Van gas/airco ellende feilloos over naar dividend. Ik vind het mooi ;-)
Maar €49,74 was het aandeel deze maand. Te danken aan NT EM. Onverwacht, maar altijd fijn. December staat VWRL weer in de boeken en ben ik benieuwd naar het resultaat. Ik gok op 0,40 dollarcent wat ongeveer 480 dollar zal zijn. Toch lekker waarbij ik de knoop moet doorhakken of ik volledig over ga naar NT…… Keuzes keuzes

Quint zei

€197 is helemaal niet slecht voor een november. Het is bij mij de minste maand van het jaar. Nu komt dat ook omdat DXSB bij mij op 1 december uitbetaalt, en ik reken deze €82 dus pas mee in december.
- November was bij mij goed voor €140, dit opzichte van €120 vorig jaar.
- Mijn YTD dividend is €6203, dus lekker op weg naar mijn doelstelling van €6500 dit jaar. Ik heb de eerste €82 al binnen dus dat gaat zeker lukken.
- Verder geen aankopen in november. Een eindejaarspauze ivm vermogensbelasting en de beurs trok lekker aan. Dus ik heb ook niet opportunistisch in een dipje gekocht.
- Als de eindejaarsrally een beetje doorzet, dan kan het wel eens een heel mooi jaar worden. Nog een paar weekjes en dan kunnen we weer de balans opmaken...

Mr Groeigeld zei

@luxe of zuinig: that's life (al zijn de zorgen zeker nog niet weg).
Waarom zou je helemaal overstappen naar NT? VWRL is goedkoper dan NT (via grootbanken). Enige minpunt vind ik dat VWRL uitkeert in USD, maar dat is een kleinigheid.

Trouwens, met $480 heb je dus 1200 aandelen VWRL? Dat is een flinke berg!

Mr Groeigeld zei

@Quint: ja DXSB wil nogal eens wisselen. Ik had het net nog eind november als boekdatum (plus daarmee ook beter te vergelijken met vorig jaar).

Je bent al lekker op weg met je jaardividend. Daar hoop ik over een jaar of drie ook te zijn. Als de beurzen nu nog even zin hebben, wordt het zeker een mooie eindsprint.

Luxe of Zuinig zei

NT is juist goedkoper overall omdat je geen dividendlek hebt wat bij VWRL wel het geval is. Die hakt er behoorlijk in uiteindelijk.
Daarnaast heb ik er inderdaad 1202 om precies te zijn ;-). Daar leg ik al meer dan een jaar niet meer in dus dat is een stabiel aantal geworden. Alles gaat nu naar Meesman/Rabo (NT) voor de maandelijkse inleg.

Mr Groeigeld zei

@luxe of zuinig: bij de kosten van NT moet je ook de rekeningkosten van Meesman/Rabo optellen. Samen met de dividendlekkage (was ik nog vergeten), is NT inderdaad iets van 0,03% goedkoper. Heb je ook nog kosten voor het overzetten?

Luxe of Zuinig zei

Geen kosten voor het overzetten afgezien van het risico van niet belegd zijn. Daarnaast geldt er een maximum aan servicekosten bij Rabobank van €100. Als ik mijn VWRL volledig overzet ga ik daar al overheen waardoor het effectief goedkoper wordt om het bij Rabo te laten staan dan in VWRL. Dan heb ik alleen nog de dividenduitkering waar kosten over zitten, maar ook dat is gemaximaliseerd tot max €100.

Over een looptijd van 20 jaar zijn de fondskosten bij mijn inleg en eerste inleg dan slechts 0,194.

Bij eenzelfde inleg en looptijd kom ik bij meesman op 0,428 uit en bij VWRL 0,549. Die laatste is zo hoog door het dividendlekkage.

Mr Groeigeld zei

@luxe of zuinig: interessant, vooral dat laatste. Ondanks dat ik er geen 1200 heb, toch goed om eens naar te kijken.