11 september 2023

Budgetteren met potjes

Afgelopen maanden hebben we een aantal tegenvallers gehad: er ging wat kapot aan de cv, er was wat extra onderhoud nodig aan ons huis, we moesten iets extra's kopen wat ik niet op vizier had. Allemaal onverwachte aankopen. Daarnaast zijn er een aantal uitgaven, waarvan ik al weet dat ze eraan komen. Neem bijvoorbeeld de beugels voor onze kinderen.

Nu kunnen we dit prima opvangen, maar toch beviel het me niet. Ik zag het meeste niet aankomen, dus moesten we weer een stukje van onze spaarrekening plunderen. Noem mij autistisch, maar dat vind ik niet leuk:
  • Ik heb graag overzicht, dus ook over welk geld nu echt van ons is en wat er nog uitgaat.
  • Ik hou niet van schulden. Nu zijn dit geen schulden, maar toch voelt het alsof ik spaargeld aanhoud en meereken, wat eigenlijk al niet meer van ons is.
  • Het komt nu vak ad-hoc, terwijl je zoiets prima kunt plannen. Dan heb ik ook een beeld van wat we per maand opzij moeten leggen om het te behalen.

Daarom ben ik eens gaan spelen met potjes. Sommige bloggers maken er al lang gebruik van en gaan er ver in (respect). Voor mij is het een nieuwe aanpak. Welke potjes heb ik aangemaakt (bij onze spaarrekening kun je dat gemakkelijk zelf doen):
  • Nieuwe auto (voor over een jaar of 4-5)
  • Onderhoud aan onze auto's (jaarlijks)
  • Nieuwe cv-ketel (misschien volgend jaar)
  • Huisonderhoud (jaarlijks)
  • Beugels (komende 2,5 jaar)
  • Nieuwe airco's (volgend jaar misschien)
  • Eigen risico voor de zorg (jaarlijks)

Allemaal nette potjes met een eindbedrag en einddatum, waarmee je goed kunt zien wat je totaal en per maand opzij moet leggen. Daarin zit het voordeel, maar schuilt voor mij ook gelijk het nadeel: ik wordt er bijna gestressed van. Toen ik namelijk alles bij elkaar optelde, schrok ik van het bedrag per maand. Terwijl dat natuurlijk onzin is. We hoeven niet iedere maand in te leggen, ik kan ook een deel van onze extra inkomsten in het eerste halfjaar (13e maand, vakantiegeld) gebruiken om in te leggen.

Daarnaast kon ik nog wel vijf toekomstige uitgaven verzinnen, die ik in potjes kan gieten. We willen nog een verre reis maken met onze kinderen (over een paar jaar). Hoppa, een potje. Misschien wat extra zonnepanelen, hoppa een potje. Geld voor uitbreiding van mijn fotografie, extra potje. Gevolg is dat het aantal potjes flink toeneemt, waarbij ik alleen maar meer denk "hoe gaan we dit ooit bij elkaar rapen zonder dat we het beleggen stopzetten"? Dat vroeg ik me voorheen niet af, wat eigenlijk ook wel ok was. Soms geldt nu eenmaal "ignorance is bliss".

Dus ja, ik heb een stuk beter overzicht. Maar ik word ook gelijk op de pijnlijke feiten gedrukt wat het allemaal kost. Moet ik dan mijn kop in het zand steken, zoals ik voorheen deed en af en toe een tegenvaller incasseren? Dat lijkt me nu ook weer niet handig. Misschien heeft het gewoon met het beginnen te maken. Nu zijn de potjes nog allemaal leeg en kijk ik tegen een grote "achterstand" aan, omdat ik ze in september heb aangemaakt. Als ik in januari een frisse start maak, dan kan ik de jaarlijkse potjes langzaam aanvullen.


Komend half jaar ga ik de potjes eens vullen om te zien hoe dat gaat. Als het me tegenstaat, stop ik ermee. Als ik er een beter beeld en gevoe bij krijg, ga ik ermee door.


Werken jullie met potjes?

11 opmerkingen:

Geldnerd zei

Welkom bij de club! Ik wil niet meer zonder die potjes. Geeft veel rust en bij mij ook minder schuldgevoel als ik iets uitgeef.

Ralpb zei

Waar en hoe beheren jullie de potjes?

Kapitalisman zei

Ik gebruik ook potjes, op papier. Bij de bank is er één grote pot en in mijn administratie houd ik bij welk deel voor wat is. Ik heb echter geen potjes voor uitgaven die niet zeker zijn en waarschijnlijk niet binnen een jaar plaatsvinden. Mocht een dergelijke uitgave toch nodig zijn, dan heb ik voldoende liquiditeit door één maand niet te beleggen. Zo maximaliseer ik tijd in de markt en voorkom ik dat het geld in een potje langere tijd niets oplevert.

Meer door minder zei

Om tot een stabiel uitgavepatroon en beleg/spaarbedrag te komen zijn potjes een uitkomst want de uitkomst van je potjes is een vastgesteld bedrag. Dit bedrag + je standaard uitgaven geeft een vast bedrag per maand. Er zijn dus geen goedkope en dure maanden want elke maand heeft de zelfde uitkomst. Uiteraard een onderdeel van mijn "Meer door minder" systeem.

Mr Groeigeld zei

@Geldnerd: dat schuldgevoel herken ik ja. Ook daar zitten een aantal verwachte uitgaven die we hadden kunnen plannen. Nog gefeliciteerd met je 1000e post trouwens!

Mr Groeigeld zei

@Ralpb: wij zitten bij NN

Mr Groeigeld zei

@kapitalisman: goed punt met dat opleveren. Met de huidige rentes werkt het goed, maar bij lage rentes wil ik zeker niet teveel achter de hand hebben in allerlei potjes.

Mr Groeigeld zei

@meer door minder: je zou je systeem bijna online gaan aanbieden ;-)
Zo maak je het inderdaad erg voorspelbaar en planbaar.

Luxe of Zuinig zei

Het aantal potjes zijn minder en minder geworden. We hebben nog auto onderhoud, hypotheek aflossen en zorgverzekering. De rest is weg en vervangen door een transactie naar de beleggingen

Mr Groeigeld zei

@luxe of zuinig: wat bedoel je met dat laatste, heb je die kosten niet meer gebudgetteerd/nodig of gebruik je daarvoor een deel van je beleggingen?

Luxe of Zuinig zei

Het gaat van de grote pot af, niet meer een specifiek potje voor vakantie of huisonderhoud bijv.