5 januari 2024

Aandeel verkocht

Een korte update tussendoor. Gisteren kreeg ik een melding, dat Walgreen Boots Alliance (WBA) heeft aangekondigd hun dividend plotseling met 50% te verlagen. Een flinke domper, aangezien ze bijna 50 jaar hun dividend hadden verhoogd (dus bijna een Dividend King).

Omdat de koers al aan het sukkelen was, heb ik het aandeel meteen verkocht. Dat doe ik als buy&hold belegger normaal niet zomaar (ik denk dat sommige bedrijven later beter uit de bus komen met een lager dividend), maar ik was al langer niet tevreden over WBA. Daarnaast was het geen grote positie en als je dan ook nog eens je dividend doormidden knipt, dan is het snel gedaan.

Dit is voor mij weer een trigger om op te passen met individuele aandelen. In de opbouw van mijn portfolio zette ik daar veel op in, maar de laatste jaren leg ik vooral in ETF's in. Precies om deze reden. Niet vanwege de koers, maar vanwege een stabieler dividend.

Ik heb mijn positie met een flink verlies verkocht (-30%), maar gezien de grootte ervan vond ik het wel ok. Dat geld heb ik meteen goed aan het werk gezet in een ETF (ISPA). Mijn forward dividend is hiermee iets gezakt naar 4520 EUR+USD of €4306.


Verkopen jullie weleens een aandeel en welke criteria hanteer je daarvoor?

6 opmerkingen:

Jaap zei

Mag ik vragen wat jouw motivatie was om WBA te kopen?
Ik verkoop alleen nog als de positie echt te groot is geworden, of omdat een bedrijf/business mij tegen is gaan staan.

-AMD tussentijds verkocht ivm hoge winst, $900 had nu $14.000 kunnen zijn
-Alfen tussentijds verkocht ivm prima winst, €950 had nu nog €5.000 kunnen zijn
-SolarEdge tussentijds verkocht ivm prima winst, $1000 had tussentijds $56.000 aan kunnen tikken (is ook heel hard teruggevallen)

De angst om te verliezen beperkt mijn winst en dat levert een veel groter verlies op dan die ene positie die -50% wegzakt.

Mr Groeigeld zei

@Jaap: die motivatie staat deels hierboven. De fundamentals (payout ratio bijv) van WBA liepen al een tijd terug, het presteerde slecht in mijn portfolio, een relatief kleine positie en nu een dividend-halvering. Daarom heb ik het geld nu anders aan het werk gezet.

Quint zei

Helaas heb ik ook WBA in mijn portefeuille. Een stevige dividend aristocraat met een aardig dividendrendement, dacht ik destijds. Ik vind het aandeel al tijden een flinke under performer en sta nu netto op -/- 32%. Toch houd ik vast aan mijn buy & hold strategie.
In het verleden heb ik regelmatig aandelen verkocht na slecht nieuws en dat was meestal ook een slechte timing. Anderen zagen het namelijk veel eerder aankomen en veel aandelen veerden na een tijdje toch weer flink op. Zo heb ik een deel van RELX destijds toch aangehouden en is daarna vervijfvoudigd. Bijvoorbeeld ook Brunel en ik heb de helft van Fugro destijds verkocht op €8 en die staan nu weer 16. Een enkele keer ging het ook helemaal fout (Imtech) maar per saldo had ik minimaal beter even kunnen wachten.
Een spreekwoord waar ik me aan vast houd is ‘never try to catch a falling knife’. Als ik zo’n dalend koopje zie, dan moet ik echt even wachten tot het gestabiliseerd is. Ik wil daar een nieuw spreekwoord aan toevoegen: ‘don’t jump off the boat in rough seas’.

Mr Groeigeld zei

@Quint: meestal hou ik ook vast aan mijn buy&hold strategie. Bij WBA was ik echter al langer ontevreden. Het zou op termijn zomaar eens kunnen herstellen, maar met zo'n kleine positie merk ik daar weinig van. De toekomst zal het leren.

Wel leuk die laatste uitdrukking!

Jaap zei

Ik vroeg naar jouw motivatie waarom jij WBA hebt GEkocht ;-)

Zolang de fundamentals goed staan is wat tegenwind eerder een koopsignaal voor mij dan een reden om aan verkoop te denken. Mijn horizon is >10 jaar dus de waan van de dag laat ik niet regeren.
Quint zit er zo te zien hetzelfde in.

Mr Groeigeld zei

@Jaap: excuus, ik had het verkeerd gelezen. WBA heb ik 4 jaar geleden gekocht. Toen waren de fundamentals best goed, ik kijk naar verschillende criteria (dividend, P/E ratio, etc).

In de laatste jaren zijn de winst en de koers gezakt, waardoor de payout ratio te hard is gestegen. Dan is op termijn het dividend niet meer houdbaar. Blijven zitten is prima, dat doe ik ook meestal. Alleen nu even niet :-)