8 januari 2024

Kronkel in forward dividend

In de laatste dividend-update schreef ik al, dat ik iets geks zag in mijn forward dividend. Mijn ontvangen dividend over 2023 was groter dan mijn forward dividend voor 2024. Op dit moment (na verkoop van WBA en inruil voor ISPA, wat weinig doet met mijn forward dividend) staat er in mijn administratie:
  • Ontvangen dividend over 2023: €4382
  • Forward dividend over 2024: €4306 of 4520 EUR+USD 

Omdat ik maandelijks inleg, loopt het ontvangen dividend altijd achter op het forward dividend. Het kan simpelweg niet groter zijn dan het forward dividend. Het verschil van €76 zou kunnen komen door extra uitkeringen in 2023. Aan het einde van het jaar zijn er veel extra uitkeringen, zeker van BDC's (Business Development Companies, die onder een bepaalde belastinggrens willen blijven). Maar dan lijkt me €76 wat veel.

In deze redenatie ben ik echter nog één ding vergeten: belastingen...

Over het algemeen betaal je 15% belasting over dividend. Mijn ontvangen dividend is echt netto, dus met belasting er al af (dat doet de broker voor je). Het foward dividend rapporteer ik als bruto, dus waar de belasting nog vanaf moet. Waarom doe ik dat? Wel, het verschilt soms per aandeel/ETF wat ik aan belasting betaal (sommige ETF's 0%, sommige 15%). Om het gemakkelijk te houden in mijn administratie, vermenigvuldig ik gewoon het bruto uitkerende dividend (wat het bedrijf meldt) keer het aantal aandelen. Aangezien ik het binnengekomen dividend bijna nooit vergelijk met het forward dividend, is dat ook geen probleem.

Terug naar het verschil in ontvangen en forward dividend. Om appels met appels te vergelijken moet ik dus de belastingen meenemen in het ontvangen dividend over 2023. Dan krijg ik:
  • Ontvangen dividend over 2023: €4382 incl. belastingen (er al af) = €5039 excl. belastingen
  • Forward dividend over 2024: €4306

Als ik de belastingen meereken, zou ik dus bruto €5039 aan dividend hebben ontvangen in 2023, dat is maar liefst €726 meer dan het forward dividend! Hiermee wordt het verschil dus flink groter. Aangezien er ook dividend is van ETF's en aandelen waarover ik geen bronbelasting betaal (zoals VWRL, ISPA, Shell), zal dit getal wat lager uitvallen. Hoe dan ook, als ik bruto met bruto vergelijk, zit er nog steeds een enorm verschil tussen het ontvangen en forward dividend. Dat kan niet alleen komen van 'een paar extra uitkeringen' gedurende het jaar. Hier klopt dus iets fundamenteels niet. Iets wat ik wil snappen, anders klopt er niets van mijn forward dividend berekening.

De vorige dividend-update gaf me al een hint: door de ETF-uitkeringen van december te vergelijken, zag ik flinke stijgingen t.o.v. december 2022. Begin 2020 had ik ook al eens gekeken naar de ETF-uitkeringen, waaruit bleek dat ETF-uitkeringen ook stijgen over de jaren. Aangezien ik het ETF-dividend in mijn administratie al tijden niet heb bijgewerkt, zal daarin wel het probleem zitten. Iedere maand werk ik het dividend van losse aandelen wel bij, maar van ETF's niet. Op een of andere manier zit in mijn hoofd dat ETF-uitkeringen gewoon stabiel blijven. Daarnaast is het lastige, dat ETF-uitkeringen niet voorafgaand aan een jaar worden bepaald, maar je die alleen achteraf kunt bekijken. 

Laat ik de ETF-uitkeringen eens vergelijken met mijn administratie:



Ok, hier zie ik dat ik echt enorm slordig ben geweest. Het dividend in dollar (SPYD en VWRL) had ik gewoon in euro's staan en verder zit ik er gemiddeld 30% naast qua dividend. Je voelt hem al aankomen: dit gaat een flinke sprong geven in mijn forward dividend. Als ik alles nu netjes invul in mijn sheet krijg ik als forward dividend voor 2024:

  • Van 4520 naar 5371 EUR+USD
  • Van €4306 naar €5081

Dit is natuurlijk een enorme meevaller van maar liefst €775, maar wel een enorm knullige voor mijn gevoel. Dit had ik veel beter op het snotje moeten hebben. Ik heb het vier keer nagerekend en het klopt toch echt. Als grove check kan ik van het bruto forward dividend (€5081) 15% afhalen, dan kom ik uit op €4418 netto dividend. Aangezien er ook dividend is van ETF's en aandelen waarover ik geen bronbelasting betaal, komt dit getal hoger uit (rond €4700 heb ik snel uitgerekend). Dit is in ieder geval meer dan het ontvangen dividend over 2023. Ook de €5081 aan forward dividend (bruto) is hoger dan het grove berekende bruto ontvangen dividend over 2023 van hierboven (€5039). Dit lijkt er dus beter op. 

Nu kan ik twee dingen anders doen. Ten eerste zou ik de belasting kunnen meerekenen in het forward dividend. Maar zoals je hierboven al hebt gezien, maakt dat de boel onnodig complex. Soms is het 0%, soms 30%, soms 15% en hiervan kan ik ook nog eens 15% terugvragen bij de belastingaangifte. Ik laat het dus even zoals het was, aangezien het probleem niet zat in het bruto/netto. Ten tweede, wat ik wel ga doen, is ieder jaar het ETF-dividend bijwerken. Als de ETF-uitkeringen ook maar iets veranderen, kan het forward dividend dus flink gaan schommelen. Er vanuit gaande dat het dividend in het opvolgende jaar niet vermindert, zorgt dat soms voor een flinke update in mijn forward dividend, maar dat is dan maar zo. 

Wat dit ook betekent: ik moet mijn forward dividend voor eind 2024 opnieuw berekenen. Dat had ik in dit artikel al eens losjes gedaan, maar met bovenstaande heb ik die mijlpaal al in één keer gehaald. Die nieuwe berekening komt in mijn plannen voor 2024.


Pfff, wat een lange post is het geworden. Samengevat: aan de ene kant voel ik me een beetje dom (zo slordig ben ik normaal niet). Aan de andere kant is dit een enorme meevaller en groeit mijn forward dividend veel harder dan ik dacht! In tijd vertaald, krijg ik er opeens zo'n 1,5 jaar aan dividendgroei bij! Laat ik dat laatste maar onthouden :-)



Wat is jullie stomste fout/vergissing die je weleens hebt gemaakt?

8 opmerkingen:

Kapitalisman zei

Ik gebruik voor ETFs de TTM (trailing twelve months) in mijn dividend prognose. Deze werk ik dus elk kwartaal bij. Bij een stijgend dividend patroon loop ik met TTM wel iets achter, maar ik reken me dan ook niet onterecht rijk.

Luxe of Zuinig zei

Het is niet dom(bug) hoor, je hebt gewoon een nieuwe feature ontdekt ;-)

Maar zonder gekheid, het is mooi dat je dit nu vind, maar maakt het echt wat uit? De trend was altijd omhoog en behoorlijk ook. Je zou dit eigenlijk met terugwerkende kracht naar de overige jaren moeten doen om het echte patroon weer te hebben. Anders lijkt het nu opeens een bump die in werkelijkheid niet sneller is geweest ;-)

Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over. Puur administratie ;-)

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: dat is een mooie methode, zo ben je redelijk up-to-date ipv 1x per jaar (wel nog schommelend omdat het ETF-dividend redelijk varieert tussen bijv maart en juni).

Dat laatste is mij aardig gelukt toch? ;-)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: precies, dan zou ik het doen om de trend of administratie kloppend te houden. En dan zou ik ook alle voorgaande posts moeten bijwerken, en alle voorgaande plannen. Oftewel, laat maar zitten :-)

Wat het uitmaakt: ik krijg er opeens 1,5 jaar aan dividendinvestering bij. Dus ben ik opeens ook 1,5 jaar dichter bij iedere volgende mijlpaal (€10k, 20k). Daarnaast kan het "extra" binnenkomende dividend ook nog eens mee-renderen. Misschien toch maar eens vaker zo'n feature inbouwen ;-)

Kapitalisman zei

Die variatie tussen maart en juni is niet relevant. Zodra juni 2024 erbij komt, valt juni 2023 weg. Dus eerst had je maanden 6/9/12/3 en dat wordt 9/12/3/6. In beide gevallen zitten dezelfde september, december en maart erin.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: natuurlijk, dat wordt inderdaad weer gecompenseerd door de volgende bijkomende maand. Ik ga het eens uitproberen.

Henk zei

Gelukkig heb je het dividend te laag i.p.v. te hoog ingeschat. Gaat dit nog invloed hebben op je allocatie tussen ETFs vs individuele aandelen? In feite heb je het inkomend forward dividend over je ETF aankopen te laag ingeschat welke daarmee in principe dus aantrekkelijker waren dan gedacht.

Mr Groeigeld zei

@Henk: niet veel. Laatste maanden/jaar belegde ik sowieso al vooral in ETF's. Wat wel het geval is, is dat iedere maandelijkse inleg nu opeens veel meer forward dividend opbrengt dan ik verwacht had. Oftewel het versnelt aan alle kanten. Ik moet mijn modelletje voor forward dividend daar nog op aanpassen.