13 november 2023

Dividenddoel bereikt

In mijn maandupdate van vorige week schreef ik al, dat ik mijn dividenddoel voor dit jaar bijna heb bereikt, namelijk 4400 EUR+USD aan forward dividend. Met nog twee maanden dit jaar, ga ik er dus ruim overheen. Daar ben ik erg blij mee, zeker na de flinke verlaging van het dividend van NEWT in februari 2023.

Ondanks dat ik niet meer echt meer met doelen werk, maar meer processen, vind ik het wel fijn om te kijken wat ik zou kunnen bereiken. Aan het einde van het jaar bekijk ik meestal even kort wat ik aan dividend het jaar erop verwacht. Hoe bereken ik dat:
  • Ik neem het forward dividend eind december, ik stel even dat ik dit jaar 4500 EUR+USD haal.
  • Dit levert het jaar erop ook dividend op, aangezien ik het herbeleg tegen zeg 2,5%.
  • Mijn eigen inleg draagt volgend jaar ook bij aan het foward dividend, ook tegen 2,5%.
  • Omdat dividend regelmatig door bedrijven wordt verhoogd, groeit het forward dividend van eind december volgend ook jaar verder. Dat is de basis van dividend-groeibeleggen. Ik neem een conservatieve gemiddelde groei van 1,5% (dividend van ETF's groeit niet zo hard).
  • In totaal groeit mijn forward dividend in 2024 dus met 630 EUR+USD naar 5130 EUR+USD.

In deze berekening mis ik nog één ding, namelijk dat mijn eigen inleg gedurende het jaar ook meedoet in de dividendgroei. Maar om het niet te complex te maken, neem ik dat niet mee. Als er niets geks gebeurt, verwacht ik eind 2024 dus op 5130 EUR+USD aan forward dividend te zitten.

Als ik dat sommetje een beetje doortrek naar de jaren erna, krijg ik onderstaande figuren:



Wat zie ik hierin:
  • Als ik door blijf gaan zoals nu, heb ik over 20 jaar 24.640 EUR+USD aan jaarlijks dividend. Ieder jaar groeit dit aan met 1380 EUR+USD.
  • Belangrijker is de tweede figuur: maar liefst 67% van de dividendgroei komt dan door organische groei. Dat is alle dividendgroei exclusief de groei door mijn eigen inleg. Hier zie je dus de stelling die ik af en toe inneem, dat over 20-30 jaar je dividend voor 70-80% bestaat uit organische groei en niet door je eigen inleg. De sneeuwbal in beeld.

Trek ik dit door naar 30 jaar, dan hebben we het over bijna 42k (EUR+USD) aan jaarlijks dividend en zit de organische groei bijna op 80%. Omdat we niet zo lang willen wachten, maar liefst over zo'n 15 jaar willen stoppen met werken, zitten we dan op zo'n 18k aan dividend. Daar moet natuurlijk nog belasting over worden betaald, maar toch niet verkeerd.

Nu ben ik nog uitgegaan van een conservatieve belegging tegen 2,5% rendement. Als ik dat op 3,2% leg (het gemiddelde van mijn huidige ETF's), kom ik over 15 jaar uit op bijna 23k jaarlijks dividend. Als ik nog iets meer zou inleggen in de loop van de tijd, kom ik uit op 24k aan jaarlijks dividend. Oftewel, 2000 EUR+USD per maand. Kijk, dan hebben we het ergens over. Als het goed is, zouden we tegen die tijd met €2400 per maand moeten kunnen rondkomen. Dat is natuurlijk nog koffiedik kijken, maar het komt aardig in de richting. Maar goed, dat is voor later.

Het belangrijkste is, dat je ook voor jezelf dit soort rekensommetjes maak als je gaat dividendbeleggen. Zoals je wellicht hebt opgemerkt, komt in bovenstaande berekeningen geen enkele koers of portfolio-waarde voor. Niet dat dat niets uitmaakt (bij dividendbeleggen heb je voordeel van dalende koersen), maar je hebt het in principe niet nodig. Kijk niet teveel naar koersen en winsten op de korte termijn, maar naar het grotere plaatje. Dan zie je dat je er prima aan kunt rekenen. Wie zei er dat dividend-beleggen risicovol en niet te voorspellen is? :-)


Heb jij al eens berekend hoeveel dividend jij krijgt over x jaar?

8 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Gefeliciteerd Groeigeld!
Mooi dat je het doel gaat halen en overstijgen. Een positief iets. Zelf vind ik het wel interessant, maar hou ik het niet zo nauwkeurig bij als jij. Grote verschil is natuurlijk ook dat ik geen dividendbelegger ben ;-)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: dankje, dat nauwkeurig bijhouden houdt mij vooral gemotiveerd. Als het blijft bij de maandelijkse aankopen, zou ik de motivatie weleens kunnen verliezen.

Henk zei

Ja, ik heb aan het begin mijn plan doorgerekend en vergelijk mijn jaarlijks resultaat daarmee om te zien of ik voor of achter op schema lig. Naast dat ik met andere percentages reken houd ik ook rekening met de box 3 heffing welke als een verlaging op de inleg werkt. In de begin fase is die belasting nog wel zelf op te brengen maar op een gegeven moment gaat het toch echt ten koste van de inleg.

In mijn ervaring werken dit soort staatjes/grafieken ook het beste om de kracht van beleggen aan andere mensen duidelijk te maken.

Anoniem zei

Wij hebben nu 217,- dividend over dit jaar. Motiverend om dit eens uit te zoeken.

Mr Groeigeld zei

@Henk: dan ben ik toch benieuwd, met welke percentages reken jij?

De box3 heffing (als hij op tijd doorgaat) wordt wel een dingetje ja. Dan moeten we tegen die tijd ieder jaar geld achter de hand houden (of aandelen verkopen) om de belasting te betalen over een papieren winst.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: altijd goed om het voor jezelf na te rekenen, vooral om te zien waar je heen kunt gaan.

Henk zei

Ik reken met 3% dividendrendement voor inleg en herbeleggen van dividend en een dividendgroei van 5% per jaar.

Die 3% is geen doel op zich, maar puur om mee te rekenen. Die 5% groei wil ik wel halen elk jaar (en dat lukt tot nu toe). Hier overigens geen ETF's, enkel individuele aandelen.

Mr Groeigeld zei

@Henk: met losse aandelen zou die groei wel moeten lukken. In het begin nam ik ook deze getallen als basis.

Over het algemeen groeit het dividend van individuele aandelen harder dan van ETF's. Vanwege risico en spreiding zit ik het laatste jaar meer in ETF's, vandaar mijn voorzichtige aannames.