6 november 2023

Dividend update - oktober 2023

Net als het weer buiten (nat, belabberd) zo zijn de beurzen afgelopen weken. Met iedere dag een kleine daling voelt het alsof we in een bear markt zitten. Bedrijven die ook maar iets negatiefs publiceren in hun kwartaalcijfers worden hard afgestraft, soms zelfs met 10% tegelijk. Daarnaast speelt er vanalles op geopolitiek vlak, oftewel: het is weer gezellig in de wereld :-)

Doordat ik vooral aan dividendbeleggen doe, kijk ik vaak door de koersen heen. In deze periode van neergaande beurzen helpt dit zeker. Laten we kijken wat oktober heeft gebracht aan dividend.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend oktober: €305
  • Dividend heel 2023: €3532
  • Jaarlijks (forward) dividend: €4271 of 4394 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,2%


Dat is mooi, net over de €300 en 23% hoger dan vorig jaar. Niet slecht voor een "tussenmaand". Dat komt voornamelijk door ISPA die nu goed mee begint te doen.

Met het forward dividend zit ik al bijna op mijn plan voor 2023 om 4400 EUR+USD te halen. Daar ben ik vooral erg blij mee. 


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Main Street Capital (MAIN): +2,2%
  • McDonald's (MCD): +9,9%
  • MSC Industrial (MSM): +5,1%
  • AbbVie (ABBV): +4,7%

Ondanks het beperkt aantal verhogingen zijn ze wel flink. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar een salarisverhoging van bijna 10% gebeurt niet ieder jaar. Het lijkt weinig te zijn op een dividend van €25, maar met 10% per jaar is het dividend over zeven jaar verdubbeld.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • Coca Cola (KO): 10st
  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 ETF (ISPA): 60st

KO heb ik gekocht van het dividend van september. Waarom? Ik vind het gewoon een erg mooi aandeel met goede cijfers. Een paar weken geleden dipte het 5% over zorgen rond de Amerikaanse economie, dat vond ik een mooi bijkoopmoment.


Samenvatting


Met €305 een mooie dividendmaand. Waar ik vooral blij mee ben, is dat ik nu al bijna op mijn plan van 4400 EUR+USD zit aan forward dividend. En dat terwijl begin dit jaar de dividendverlaging van NEWT mij veel dividend heeft gekost. Ik had toen mijn jaardoel kunnen bijstellen, maar ben juist extra gaan inleggen om het toch te halen. En nu, met nog twee maanden te gaan heb ik het al gehaald! Zal ik dit jaar nog proberen voor de 4500 EUR+USD te gaan?



Hoe was jullie maand qua dividend?

6 opmerkingen:

Quint zei

Voor mij deze maand helaas geen stijging maar een flinke daling. Van €507 in 2022 naar €245 dit jaar. Grote verschil zit bij Randstad, die vorig jaar een speciaal didvidend uitkeerde.

YTD dividend gaat volgens plan, €6065, dus mijn jaardoel van €6500 komt in zicht.

Aankopen oktober:
- Glenncore
- Rio Tinto
- TDT (Van Eck AEX)
- QDVE

Henk zei

Op basis van de inleg deze maand lijkt 4500 EUR/USD zeker haalbaar. Er zijn genoeg kwaliteitsbedrijven te koop die momenteel meer dan 3% dividendrendement bieden. Aflac heeft een verhoging van 19% aangekondigd. Mogelijk komen er nog wat andere verhogingen bij.

Hier blijft de eerste maand van het kwartaal met afstand de minste maand. Deze week de laatste aankopen voor 2023 en gegeven de huidige waarderingen zal dat verschil alleen maar groter worden. De voor mij interessante bedrijven die in de eerste maand uitbetalen zouden minimaal 10% moeten dalen en dat lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Mr Groeigeld zei

@Quint: ai dat is een flinke daling, maar wel verklaarbaar. Mooi die €6500, dat zou mooi zijn als ik daar over een paar jaar ben.

Mr Groeigeld zei

@Henk: die 19% verhoging van AFL had ik nog niet gezien, dat is mooi.

Zelf koop ik 1x per maand bij, zodat ik sneller kan inspringen op eventuele dalingen. Dat geeft een klein beetje voordeel, maar ik wil ook weer niet teveel timen.

Kapitalisman zei

Misschien niet jouw type aandeel, maar met AGNC zou je die 4500 gemakkelijk halen!

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: daarmee zou ik wel de 5000 kunnen halen ;-)
Maar met 17% dividend en een downtrend de afgelopen jaren, wil ik er liever niet instappen. In de beginjaren van mijn portfolio heb ik BDC's gebruikt om met een boost te beginnen, nu verkies ik vooral wat rustigere/veiligere aandelen.