27 januari 2020

ETF's en dividend


In mijn jaarovericht van 2019 zei ik kort dat het ETF-dividend in december me wat tegenviel. Aangezien ik door het jaar heen aardig wat IDVY heb bijgekocht, had ik ik december wat meer dividend daarvan verwacht. Sowieso zie ik de ETF-uitkeringen soms flink fluctueren. Daarom leek het me goed om eens een goed beeld hiervan te krijgen.

Op dit moment heb ik 5 ETF's (dividend % per 26 januari):
  • Think/VanEck Sustainable (TWSE): 2,27%
  • Think/VanEck High Dividend (TDIV): 4,33%
  • iShares AEX (IAEX): 2,77%
  • iShares Euro Dividend (IDVY): 4,9%
  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 (ISPA): 4,07%

Als ik de dividend-uitkeringen van de afgelopen jaren in een overzicht zet, krijg ik onderstaande plaatjes (alles in 1 figuur was niet meer leesbaar):



Wat zie ik nu:

  • Alle uitkeringen laten duidelijk een stijgende trend zien in loop der jaren, behalve IDVY. Waar de uitkeringen van TDIV, TSWE en IAEX met gemiddeld 14%, 17% en 21% stijgen, stijgt IDVY slechts 0,9%. IDVY heeft dus een hoog dividend, maar minder dividendgroei.  
  • Het dividend kan nogal fluctueren t.o.v. voorgaande jaren.
  • Bij alle ETF's is juni/juli de topmaand qua dividend. In maart en december zijn de laagste uitkeringen (zelfs 20-35 keer minder dan in juni!).

Bovenstaande overzicht heeft mij in ieder geval geholpen de ETF-uitkeringen wat beter te begrijpen. Ik zie ook dat ik wat beter kan spreiden over ETF's, waar ik nu vooral op IDVY inzet. Uiteindelijk is groeiend dividend namelijk belangrijker dan hoog dividend.

Een andere conclusie die ik kon trekken: ik reken met te laag dividendrendement voor mijn ETF's. Waar ik normaal iedere maand de dividendgroei van individuele aandelen update, heb ik dat niet gedaan voor ETF's (want dat was redelijk stabiel dacht ik). Als ik de rendementen update (met de ETF-kosten eraf gehaald), heb ik opeens €24 meer dividend op jaarbasis van de ETF's. Dat is toch even mooi meegenomen!


Misschien wel de belangrijkste conclusie van bovenstaande: ook ETF-dividend groeit! Ik wist wel dat er iets aan groei in zat, maar dacht dat dit veel kleiner was dan met individuele aandelen (zie hier). Ik heb nog steeds een sterke voorkeur voor eigen selectie van aandelen (je maakt in principe je eigen ETF), maar bovenstaande zet me toch wel even aan het denken.

Hoe nu verder? Iedere maand blijf ik inleggen, om-en-om in individuele aandelen en ETF's. Ik wil ook eens kijken of dergelijke dividendgroei bij andere ETF's ook aanwezig is.


Waren jullie al bekend met het groeiende dividend van ETF's? En welke dividend-ETF's gebruiken jullie?

Geen opmerkingen: