24 maart 2024

Overbruggingsgeld

In een vorige post stond het stiekem al vermeld, een kleine aanpassing in ons plan. Ooit, lang lang geleden had ik een Masterplan. Ik wilde voor mijn 58e onze hypotheek aflossen, meer dividend dan onze uitgaven ontvangen en daarvan leven. Dat was een mooi plan, in een ander huis, met andere verwachtingen en andere ervaring.

Fast forward ruim zes jaar later wonen we in een ander huis, met andere hypotheek en heb ik een ander beeld van beleggingen. Begrijp me niet verkeerd: ik wil nog steeds zoveel mogelijk dividend ontvangen om onze uitgaven te dekken. Maar ik heb niet meer de illusie, dat het al onze uitgaven gaat dekken. We zullen een heel eind komen, maar om het helemaal te dekken had ik eerder moeten beginnen of moet ik langer doorgaan. 

Daarnaast heb ik na zes jaar meer ervaring met beleggen. Van toppen tot flinke dalingen, waarbij mijn portfolio en ook het dividend flink konden fluctueren. En fluctuaties zijn niet zo handig als je met pre-pensioen bent. Een mooi artikel kun je hier lezen, wat een zogenaamde "sequence of returns risk" bekijkt tegen de safe withdrawal rate. Kort door de bocht uitgelegd: als je een portfolio hebt van €200k en je hebt €20k per jaar nodig, is dat 10% en kun je het best even uithouden (uitgaande van gemiddelde marktgroei). Echter als de markt halveert, is €20k opeens 20% van je portfolio (€100k) en zit je na dat jaar opeens op nog maar €80k. Omdat je ook nog eens op een slecht moment verkoopt, moet je meer aandelen verkopen om aan €20k te komen dan wanneer de markt stijgt. Daarbij duurt het ook nog eens veel langer om daarvan te herstellen. 

Eén zo'n crash is meestal niet zo erg, maar als zo'n neergang twee of drie jaar aanhoudt, dan heb je op dat moment wel een probleem. Welke sequence of returns dat is en welke impact het heeft, is wat bovenstaande onderzoek bekijkt. Hier schreef ik al eens eerder over dit effect samen met enkele misverstanden over de 4% regel.

Bovenstaande is misschien een extreem voorbeeld, maar toch is de kans aanwezig. Om dat risico te verminderen, wil ik het dus iets anders aanpakken:
  • Tot mijn 50e (komende vijf jaar) zet ik volledig in op beleggingen.
  • Na mijn 50e wil ik nog maar een deel beleggen en een deel in spaar-/depositorekeningen stoppen. De beleggingen moeten dan wat meer autonoom verder groeien.

Deze spaarpot is deels bedoeld als overbruggingsgeld en deels als backup voor als de markt in de eerste jaren veel zakt. Simpel gezegd, wil ik er de dalingen mee uitzitten. Misschien is het totaal onnodig, maar voor nu voelt het als een verstandige aanpak. 

Als we €30k per jaar nodig hebben om rond te komen (zou tegen die tijd ruim voldoende moeten zijn heb ik ooit uitgerekend) en ik wil daarmee vijf slechte beursjaren kunnen overbruggen, dan moet ik dus €150k bij elkaar sprokkelen. Zo simpel is het eigenlijk (niet dat het simpel is om €150k bij elkaar te sprokkelen, maar qua aanpak). Ik verwacht nog een redelijke overwaarde  van ons als we kleiner gaan wonen, dus dat zou ook moeten bijdragen aan de spaarpot. Maar goed, dat zien we dan wel.


Hoeveel spaargeld houden jullie aan naast je beleggingen?

12 opmerkingen:

Quint zei

Onze situatie is net wat anders. We zijn ondermeer iets ouder, namelijk 58.

Nu is er is een vuistregel die stelt dan we dan voor 58% in obligaties zouden moeten zitten. Nu ben ik geen fan van obligaties, maar je zou onze 50% op deposito's e.d. ook zo kunnen zien.

Ons percentage aandelen wil ik echter laten stijgen naar zo'n 75% in plaats van laten dalen naarmate we ouder worden. Het restant aan deposito's blijft genoeg om meer dan 5 jaar te overbruggen. Dus ik houd dezelfde 5 jaar aan die jij nu ook hanteert. Overigens blijven je dividendinkomsten stromen, ook als de koersen omlaag gaan.

ALhoewel ik er nooit zo naar heb gekeken, zou je kunnen zeggen dat ik rekening houd met 5 jaar maar, we er nu ver boven zitten.

Mr Groeigeld zei

@Quint: obligaties doe ik ook (nog) niets mee, de laatste jaren hebben stabiele ETF's hun werk ook bewezen als relatief veilig alternatief.

Het zou mooi zijn als je die 5 jaar echt ermee kunt overbruggen, zodat je aandelen nog wat extra kunnen aangroeien. Maar goed, de wereld ziet er dan vast heel anders uit.
Grappig trouwens wat je zegt van die leeftijd, ik heb me nooit beseft dat we 14 jaar verschillen. Heb je een bepaalde leeftijd in gedachten om aan je pre-pensioen te beginnen?

Quint zei

Heb je een bepaalde leeftijd in gedachten om aan je pre-pensioen te beginnen?

Ik had 58 jaar in gedachten :-)

Als je mijn bovenstaande post terugrekent dan zie je dat we met 25% - ruim 5 jaar kunnen overbruggen. Dus dat de huidige 50% deposito's genoeg zou moeten zijn tot aan mijn pensioen.

Ik ben niet gestopt, maar wel veel minder gaan werken. En mocht ik een goed idee hebben voor een carrièreswitch, dan kan dat.

Kapitalisman zei

Wat gaat je beoogde withdrawal rate zijn dan? Het is echt redelijk eenvoudig om een defensieve portfolio op te zetten met 6-8% dividend. Dan hoef je nooit stukken te verkopen en dus ook niet op ongunstige momenten. Moet je wel even die ETFs inruilen (nu is een goed moment). ETFs als VWRL bieden weinig dividend en nul bescherming tegen niet-specifiek marktrisico.

Mr Groeigeld zei

@Quint: lekker hoor, fijn dat je zoveel vrijheid hebt om te kiezen. Dat is het vooral waarom we zo hard aan deze opzet trekken, het geeft uiteindelijk veel keuzevrijheid en rust.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: ik ga voor 4%, al zou dat weleens meer kunnen worden omdat we een prima pensioen hebben.

Welke aandelen zijn volgens jou stabiel bij 6-8% dividend? De meeste die ik ken (en heb gehad), waren tijdens de financiële of corona crises vrij instabiel qua koers of dividend, dus meestal blijf ik daar bij weg.

Henk zei

Spaargeld is op dit moment ongeveer 3x de maandlasten en dat is voldoende zolang een e.v.t. WW uitkering de maandlasten dekt.

Mocht het goed genoeg gaan dat we van dividend kunnen leven dan zou ik het laatste (half)jaar voor stoppen gebruiken om een buffer van een jaar op te bouwen. Dat zou genoeg moeten zijn om e.v.t. inflatieschokken op te vangen. Dividendverlagingen zouden opgevangen moeten worden door de verhogingen.

Verwacht je genoeg pensioen + aow te krijgen dat dit enkel is om je pre-pensioen te overbruggen? In dat geval kan je het risico ook helemaal uitsluiten door rond die tijd je beleggingen te verkopen en om te zetten in een deposito ladder (mits de rente dan weer niet negatief is). Dankzij online platforms is dat zelfs makkelijk genoeg te spreiden over diverse banken zodat alles volledig onder het depositogarantie stelsel zou vallen. Daarmee kun je preciezer uitkomen tot je pensioen i.p.v. dat je een ton overhoudt omdat je (te) veel buffers hebt ingebouwd.

Mr Groeigeld zei

@Henk: dat veel en teveel buffer opbouwen moet ik nog eens goed narekenen. Het zou inderdaad zonde zijn als we veel te veel vermogen hebben opgebouwd, waarna het niet meer daalt. Het opbouwen van een depositoladder zou daarin zeker kunnen helpen.

Een deel van de berekening is hoeveel lager je pensioen wordt als je eerder stopt met inleggen. Over een jaar of vijf maar eens goed doorrekenen.

Kapitalisman zei

Het gaat erom dat het dividend stabiel is. Wat de koers doet, is dan minder van belang. Een dergelijke portfolio bevat 40+ posities met een gemiddelde yield. Als je aan 4% genoeg hebt, dan kan je ook mikken op 5-6% dividend. Denk aan O, VICI, ADC, AM, ENB, PM. Een groot deel zal REITs zijn. Je kan ook een AGNC (gaat bij een crisis juist renderen) combineren met een low yield (MSFT, MA) om gemiddeld die 5-6% te halen. (Zie ook incomemethod.com)

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: zo heb ik in het begin ook mijn portfolio opgebouwd (er staat nog ergens een artikel rond een drietrapsraket). Ik merkte echter dat in lastige financiële tijden de aandelen met een hoge yield (6-8%) de eerste waren die hun dividend verlaagden.

Dividend staat inderdaad los van de koers, maar zaken als EPS en een hogere payout ratio (wat bij REITs meer voorkomt) is toch iets om voorzichtig mee te zijn. Los daarvan, zeker zou dat een optie zijn om het even mee uit te houden. Voor nu is het vooral doorgaan met opbouwen, later een deel omruilen voor high yield neem ik zeker mee als afweging.

Henk zei

Pensioen kun je waarschijnlijk ook pas over een jaar of 5 echt goed doorrekenen met dank aan de nieuwe pensioenwet. Pensioenfondsen hebben tot 1 januari 2028 om de regeling aan te passen aan die nieuwe wetgeving. Daar zijn zoveel verschillende manieren voor dat er nu weinig zinnigs over te zeggen valt. De grootste veranderingen zullen waarschijnlijk gaan spelen bij de verplichte pensioenfondsen via een CAO maar hoe groot de schade zal zijn moet nog blijken.

Mr Groeigeld zei

@Henk: oja die nieuwe pensioenwet....goedkeuren om 1500 miljard te verdelen zonder plan of aanpak vooraf. Dat wordt nog een interessante. Waarschijnlijk vallen wij precies in de middenmoot waar een gat valt, dus inderdaad eerst eens een paar jaartjes wachten voor ik alles doorreken.