4 maart 2024

Dividend update - februari 2024

En zo was februari alweer voorbij. Komende week begint het buiten langzaam lente te worden met wat hogere temperaturen en meer zon (mag ook wel, na dramatisch weinig zon in februari). Eens kijken of het qua dividend ook wat lente gaat worden voor de kleine februari-maand.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend februari: €76
  • Dividend heel 2024: €366
  • Jaarlijks (forward) dividend: €5284 of 5519 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,9%


Februari is dit jaar nog kleiner geworden qua dividend, omdat DXSB opeens pas begin maart uitkeert. De vergelijking met voorgaande jaren vertekent dus nogal. Als ik de DXSB-uitkering meetel (rond €100) zou het een stijging zijn geweest van zo'n 15%. Maar goed, geen man overboord, dan kom het bij maart erbij. 

Qua forward dividend is de stijging beperkt aangezien mijn aankoop deze maand minder dividend bijdraagt dan normaal (zie onder).


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Aflac (AFL): +19%
  • Cisco Systems (CSCO): +2,6%
  • Coca-Cola (KO): +5,4%
  • Main Street Capital (MAIN): +2,1%
  • 3M (MMM): +0,7%
  • Pepsico (PEP): +7,1%
  • Prudential Financial (PRU): +4,0%
  • Rio Tinto: -11,6%
  • Southside Bancshares (SBSI): +2,9%
  • Shell (RDSA): +4,5%

Zo, wat een berg aan verhogingen! De verlaging van RIO is een tegenvaller, maar dit zou tijdelijk zijn (is een erg cyclisch bedrijf en past het divdend regelmatig aan). De rest zijn natuurlijk mooie meevallers.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 15st


Samenvatting


Februari zit qua dividend nog in een winterslaap met zelfs een daling t.o.v. vorig jaar. Echter is deze daling prima te verklaren. Daarnaast een hoop dividendverhogingen, waar ik erg blij mee ben. Tijd voor de lente, zon en de grotere dividend-maand maart.


Hoe was jullie maand qua dividend?

4 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

NT heeft ook in februari uitgekeerd. Een mooi bedrag van €2500 kon ik erbij noteren :) Helaas is het maar 1x in het jaar voor de World dus hier moet ik het daarmee doen. Maar desalnietemin niet een slecht begin van het jaar.

Quint zei

Januari, februari en november zijn bij mij de rustige maanden. Afegelopen maand was goed voor €209 ten opzichte van €179 in 2023. Toch nog een stijging van 17% ondanks dat ook bij mij DXSB vorig jaar nog leuk mee deed in februari.

Aankopen van vorige maand waren:
- RIO Tinto
- WTAI (Wisdom Tree Artificial Intelligence)
- TDIV

Ik was van plan om in de eerste maanden meer te investeren. De koersen zijn echter omhoog gevlogen. Misschien een beetje hoogtevrees, wel doorinvesteren en natuurlijk alweer fraaie koerswinsten in de jaarstart.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: ik neem aan dat je "geen slecht begin" bedoelt ;-) want dat is het zeker niet. Wel jammer dat het maar 1x per jaar is om mee te nemen.

Mr Groeigeld zei

@Quint: een mooie maand heb je gedraaid! In die kleinere maanden ben ik redelijk afhankelijk van enkele uitschieters, dus valt het gelijk lager uit als een ervan verschuift.

Komende maanden blijf ik rustig verder inleggen, maar geen extra inleg. Zoals je zegt, de markten zijn wel erg flink omhoog gegaan de laatste maanden.