17 maart 2024

Vouwwagen verkocht

Zo, het was leuk, het was gezellig, maar nu komt er een eind aan. Nee, ik houd er niet mee op (zoals Geldsnor). Vorige week hebben we onze vouwwagen verkocht. Waar we twee jaar geleden nog helemaal enthousiast waren toen we hem kochten, is dat enthousiastme nu wat bekoeld.

Hoe kwam het zo? Het begon eigenlijk met het boeken van onze zomervakantie dit jaar. Mijn vrouw was aan het rondkijken naar leuke campings. Toen ze met een selectie kwam, beseften we eigenlijk dat we wat waterpret misten. Dus ging ik nog eens verder zoeken. Zo kwamen we bij Zuid-Frankrijk waar ik een aantal parken/campings vond, met stacaravans en safaritenten. En ik de prijs zag. " Huh, dat kan toch bijna niet?", dacht ik toen. "Zo goedkoop?". Dus nog een keer invullen, nog eens kijken. Op een andere locatie kijken en ja hoor, voor mijn gevoel waren de prijzen veel goedkoper dan we gewend zijn. In vergelijking tot een kale staplaats scheelde het €500-800.

Dat vroeg dus om overleg. Want ja, als we nu in een stacaravan of kant-en-klare tent gaan zitten, waarom hebben we dan nog een vouwwagen? Nadat we ons management team voor een spoedberaad bijeen hadden geroepen (mijn vrouw en ik), kwamen we tot een aantal redenen waarom we door willen gaan zonder vouwwagen:

  • De opzet- en afbreektijd: dit is eigenlijk de belangrijkste reden. Dan hebben we op de heenreis 10-12 uur gereden (of 2 dagen), zijn we moe, komen we aan, is het 25-30 graden, moeten we nog 3 tot 4 uur die vouwwagen gaan opzetten. Want het lijkt simpel, maar als je het één of twee keer per jaar doet, is het weer even wennen en we willen hem graag goed neerzetten. Het afbreken gaat sneller, maar dan nog kost het aardig wat moeite. Al met al zijn we zo'n 6 tot 8u bezig in totaal. Dan vind ik het " klaar" zijn als we aankomen best wat geld waard.
  • Gebruik per jaar: omdat het dus aardig wat tijd kost om hem op te zetten en af te breken, gaan we niet "even" een weekendje weg. Daarnaast geldt ook nog eens, dat het in de meivakantie en herstvakantie soms al/nog best frisjes is. We gebruiken hem dus maar 1 tot 2 keer per jaar.
  • Snelheid: in de meeste landen mag je 90 km/u rijden met een vouwwagen. Vergeleken met 130 km/u (Frankrijk) scheelt dat 40 km per uur. Oftewel: over een reis van 1200 km doen we dus 4 uur langer!
  • Toekomst: onze kleine kinderen worden al groot. Omdat ik anoniem wil blijven, ga ik geen leeftijden noemen, maar over een jaar of 4/5 gaan/willen ze waarschijnlijk niet meer mee. Dat zijn dus 5 zomervakanties, min dit jaar zijn er 4 vakanties over. Hiervan willen we nog een keer een verre reis maken, dat maakt al 3 vakanties. Daarvan willen we nog een keer in een safaritent, dat maakt 2 vakanties resterend. Oftewel, we gaan de vouwwagen niet zo vaak meer gebruiken.

Daarnaast zijn vouwwagens afgelopen jaren alleen maar in waarde zijn gestegen. Op basis van bovenstaande kwamen we dus tot de simpele conclusie: we gaan de vouwwagen verkopen. Eerst bij twee dealers aangeklopt, waaronder de dealer waar we hem twee jaar geleden hebben gekocht. Sjongejonge, dan krijg je allerlei vage kletsverhalen over rijklaar maken (hoe dan, het is een bak op wielen), garantie, afschrijving, marge etc. Uiteindelijk zouden we er €3500-4500 minder voor terugkrijgen dan waar we hem 2 jaar geleden hebben gekocht. Stelletje mafketels! Dus hup, de vouwwagen op marktplaats. Binnen 2 dagen verkocht, net €800 minder dan waarvoor we hem hebben gekocht.

En toen...hadden we opeens een pot met geld over. Daarover hadden we vantevoren al gesproken in ons topoverleg. Die ging regelrecht naar het potje voor onze verre reis. We willen graag over een paar jaar met onze kinderen nog één keer een verre reis maken. Als soort van afsluiting van hun "kinderperiode" en dat we altijd als gezin op vakantie zijn geweest. Dat is geen goedkope reis, maar daarvoor hebben we nu dus al 25% bij elkaar. We hadden het ook in korte-termijn potjes kunnen stoppen, maar dat is een soort broekzak/vestzak.

En ja, als de vakantieprijzen nu enorm gaan stijgen komende jaren, hebben we er misschien spijt van. Voor nu hebben we een voor ons prima keuze gemaakt.


(Hoe) ga jij dit jaar op vakantie?


p.s.: ik wil mijn artikelen voortaan op zondag publiceren. Niet om jullie zondagsrust te verstoren, maar maandagochtend is vaak al erg druk. En zo kun je lekker rustig op zondag wat lezen over financiën of onze beslommeringen.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij zitten ongeveer op hetzelfde punt. Kopen we een tent of een caravan. In ons geval moeten we dan een andere auto. We hebben alle kosten naast elkaar gezet en zijn tot de conclusie gekomen dat we de vrijheid willlen om overal naar toe te kunnen gaan. De kosten van een tent of caravan (incl andere auto) wegen niet op tegen de kosten van een huurtent of stacaravan. Daarbij hebben wij maar 1 kind dus veel reizen zijn relatief ‘goedkoop’ omdat zij bij ons op de kamer kan slapen.

Lot zei

Na een bezoek aan een gehuurde luxe tent in 1985 kochten we een Camplet na uitgebreid alle andere merken te hebben bekeken.
En heb er heel veel plezier van gehad. Is zo makkelijk op te zetten, voortent zit vast, bagage in de bak en disselkast en op dakzak bovenop vouwwagen. Was echt in kwartiertje geregeld.
We gingen in de weekenden ook naar gratis dagkampeer park. Soms zelfs zaterdag en zondag.

Anoniem zei

Welk merk hebben jullie?
8 uren voor het opzetten door twee personen is absurd veel tijd.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: een caravan hebben we een paar jaar geleden ook overwogen (in dat geval ook een andere auto nodig), met dezelfde conclusie als jullie trekken. Vakantie moet leuk blijven als extra en niet een enorme kostenpost erbij worden.

Mr Groeigeld zei

@Lot: fijn dat jullie er veel plezier van hebben gehad. Wij ook, maar wellicht hebben we een te complexe variant gehad.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: een Raclet. Nouja, de basis staat in een mum van tijd, maar dan nog het kuipzeil aanritsen, voortent bevestigen, op spanning zetten, luifel erip, de hele boel stellen, haringen erin etc. Uiteindelijk was een een enorme tent, waarmee we zeker 3u (niet 8u) mee bezig waren. Ik hoor dit bij collega's ook terug, ik had al gechecked of wij iets verkeerds deden :-)

Jouw Geldreis zei

Wij zijn al jaren fervente vouwwagenliefhebbers. Ooit begonnen met zo'n bouwpakket waar je meerdere uren mee bezig was als het om opzetten en afbreken gaat. Toen de oudste kinderen niet meer met ons meegingen op vakantie, zijn we overgestapt op een wat kleiner en nieuwer model dat we veel vlotter op kunnen zetten en af kunnen breken. Dat maakt het rondtrekken en halverwege ergens overnachten meteen een stuk gemakkelijker. Krijg spontaan heel veel zin in de zomer bij het lezen van jouw post :).

Mr Groeigeld zei

@Jouw geldreis: haha, die zin in de zomer krijg ik ook zonder gedachten aan een vouwwagen ;-)

Waarschijnlijk hebben we (met 2 kinderen) een relatief grote variant, inclusief het benodigde opzetwerk. Als de kids het huis uit zijn, kunnen we zelfs prima uit met een opblaasbare tent.

Marianne zei

Wij hebben een Smitveld vouwwagen. Staat in een mum van tijd. We overwegen nu een kleiner model of 'gewoon' een tent .

Anoniem zei

Hoi Groeigeld, wat betaal je dan voor een kant en klare tent of stacaravan in het hoogseizoen als ik vragen mag?
Wij hebben anderhalf jaar geleden een (jong gebruikte) Campooz vouwwagen gekocht. Vooral vanwege het makkelijke opzetten.
Wij waren juist helemaal klaar met de prijzen voor appartementen of stacaravan. Italië weekje €1500,- (in 2022 betaald) en in 2023 zou dezelfde week €2.300,- kosten.

Wij gaan deze zomer naar Oostenrijk met de vouwwagen. Twee weken op een vijf sterren camping met mooi zwembad voor totaal €850,- met zijn vieren. En vanwege de tempo 100 keuring mogen we 100 in Duitsland.
Dan is die vouwwagen zo terug verdiend volgens mij. Stallen hem ook in eigen garage dus dat scheelt ook.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dit jaar €2300 voor 14 nachten. Een kant-en-klare safaritent voor dezelfde periode kostte daar €1800 en een kale staplek €1500.
Dezelfde berekening hebben wij ook gemaakt, alleen gaat het niet altijd over geld. Misschien slaan we ons over twee jaar voor ons hoofd. Zo moet ieder zijn eigen keuzes maken.

voormalig Geldsnor zei

Wow. 1500 EUR voor een kale staplek? Kanonnuh! Wij gaan voor 800 EUR ruim 2 weken naar Frankrijk (Alpenrand), voor staplek incl. elektriciteit.
We gaan met de caravan.
Overigens mag je in Frankrijk ook met je aanhanger 130km/h. Dat wil je niet, maar het mag wel. Overigens scheelt het ook flink in de brandstofkosten. Een vouwwagen niet zoveel als bij een caravan, maar het heeft toch een flinke impact (en de tol is iets duurder).

Mr Groeigeld zei

@voormalig Geldsnor: leuk dat je nog steeds andere blogs leest! Je website was vandeweek opeens uit de lucht. We zitten nog in de rouwfase ;-)

Die €1500 is wel aan de zuidkust aan de zee, wellicht dat dat nog veel verschil maakt.

Mevrouw Niekje zei

Wij, twee vijftigplussers zonder kinderen, gaan altijd met de bestelbus van mijn man op vakantie. Onze spullen gaan in stapelbare kratten en een paar grote tassen. Zelfs ons DeLonghi espressoapparaat gaat mee! We huren altijd een groot vakantiehuis (niet op een park en liefst in een heel klein dorpje of in de buurt van zo'n klein dorpje) en willen gemak en geen gedoe.

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: kijk, een bestelbus is altijd handig! Daar kun je met z'n twee voldoende in kwijt. Soms mag gemak ook best wat kosten.