11 augustus 2024

Bijkopen of niet?

De afgelopen anderhalve week zijn de financiële markten flink aan het bewegen. Het begon eigenlijk donderdag 1 augustus toen Amerikaanse eoconomische cijfers naar buiten kwamen, die erop zouden kunnen duiden dat de US in een recessie zou kunnen komen (een zgn. harde landing). Zowel de FED als ECB hebben de rentes het afgelopen jaar omhooggestuwd om de inflatie te beteugelen naar zo'n 2%, nadat ze de rente jarenlang laag hebben gehouden (met hoge inflatie tot gevolg). Doordat ze achter lopen met hun acties ("behind the curve") zou het zomaar eens kunnen zijn, dat daardoor de Amerikaanse economie krimpt.

Samen met wat tegenstrijdige rente-geluiden vanuit de Japanse centrale bank, begonnen de beurzen flink te dalen, met tech-aandelen voorop. Het ging weer even met flinke percentages tegelijk, ASML -11%, Intel verloor meer dan 30% (samen met tegenvallende cijfers en het schrappen van het dividend) en ETF's zakten even 3-5% op een dag. Geen hele grote crash, maar wel een noemenswaardige daling. Beleggerswebsite IEX noemde het zelfs "bloed door de straten", al vond ik dat wat dramatisch.

Waarom vond ik het dramatisch? Ten eerste zijn de meeste Q2 bedrijfsresultaten vrij positief. Daarnaast gaat de berichtgeving veelal om "zouden kunnen", oftewel vrij speculatief. Aandelen werden voor mijn gevoel even afgestraft. En dat is prima. Dan kan het teveel aan lucht er even uit. Neem nu ASML, een paar weken ervoor tikte het €1000 aan en nu stond er opeens €734. Dat is een totale daling van 26% terwijl er wezenlijk weinig is veranderd. Dan moet ik altijd denken aan onderstaande geweldige cartoon. De financiële markten zijn soms behoorlijk gedreven door emotie.  

Copyright Kevin Kallaugher


Deze daling zie ik vooral als een goede manier om wat stoom af te blazen voor de markten en voor nieuwe koopkansen te zorgen. Want de koersen stonden wat aan de hoge kant. Ik wil de markt niet teveel timen, daarom leg ik iedere maand op een vast moment in. Maar toch maak ik graag gebruik van dit soort kansen, net als de corona-dip in maart 2020. De paniek destijds heeft mij ook geen windeieren gelegd.

Wat heb ik nu gedaan? Ik heb mijn maandelijkse inleg naar voren gehaald en nog eens wat extra ingelegd, verspreid over een paar dagen. Ben ik te snel geweest? Komt er nog een flinke daling? Misschien. Dat zien we dan wel weer en dan koop ik wellicht nog bij.

Waarom ik hier zo nonchalant mee omga? Daar zijn drie redenen voor:
  • Koersen interesseren mij niet heel veel, ik volg vooral dividend. Als ik vorige maand nog een ETF als SPYD voor $69 heb gekocht, waarom zou ik nu dan ontevreden zijn als ik het voor $65 kan kopen? Als het dividend ongeveer hetzelfde blijft, wordt mijn yield on cost alleen maar beter.
  • Op lange termijn zie je hier niets van terug. Er is altijd wel een reden om te verkopen. Als je op lange termijn naar bijvoorbeeld de S&P500 kijkt, zijn dit soort dalingen kleine hobbeltjes op de weg.
  • Het is uit verschillende onderzoeken bewezen, dat het altijd loont om in de markt te blijven zitten en regelmatig in te leggen. Zelf heb ik er in 2019 ook eens naar gekeken door de hersteltijd te bepalen als ik mijn inleg van toen op de top in 2007 had ingelegd.

Aangezien ik een beleggingshorizon heb van minimaal 13 jaar, maak ik me dus geen zorgen. Misschien heb ik te enthousiast te vroeg extra ingelegd. Ok, dan herstelt dat komende maanden wel weer en loopt mijn grotere inleg harder mee in de stijgingen. Als ik wel goed heb gekozen, heb ik er alleen maar voordeel van. Het is wat het is.

Samengevat heeft het (wat mij betreft) geen enkele zin om gestresst te raken van dit soort dalingen. Het biedt alleen maar koopkansen. Mocht je zenuwachtig worden van dit soort dalingen (of zelfs -50%), dan is beleggen wellicht niet iets voor jou.


Wat is jouw plan in geval van een flinke daling?



16 opmerkingen:

Quint zei

De huidige daling begon ongeveer een maand geleden, met de AEX nu zo'n 7% onder de top. We zitten rond het niveau van april 2024, toen we recordhoogtes bereikten. Dit voelt voor mij meer als een kleine correctie dan als een serieuze crash— er is wat mij betreft nog lang geen sprake van "bloed door de straten". Voor de meeste gespreide beleggers zou dit jaar nog steeds een mooi positief resultaat moeten opleveren. Ik presteer zelf redelijk marktconform, met een plus van ruim 10%.

Mijn strategie is inderdaad om investeringen naar voren te halen bij dalende koersen en om wat gas terug te nemen in een bull market. De afgelopen maand heb ik daarom extra aangekocht, 5 keer mijn maandelijkse minimum inleg. Ik zie dit als een kans om koopjes te doen, alsof het uitverkoop is. Ik heb vooral geïnvesteerd in tech-ETF’s en NU Holding. Voor de komende week staan AEX en ASML op mijn lijstje maar ga nog eens goed kijken wat er in de aanbieding is.

Hoe verder de beurs daalt, hoe meer ik zal investeren. Mijn focus ligt immers op de lange termijn en mijn investeringspotje is nog goed gevuld. Natuurlijk kan het op een gegeven moment spannend worden, net zoals tijdens de coronacrisis, maar dat hoort erbij.

Meneer Elders zei

Als je geld hebt om extra in te leggen, dan zit (zat) je teveel in cash en te weinig in aandelen…

Anoniem zei

@Meneer Elders, dat lijkt me veel te kort door de bocht als je verder geen informatie hebt.

Mr Groeigeld zei

@meneer Elders: dat hangt er vanaf. Mijn kleine cashpositie (en potjes) staat voor 2,25% prima veilig mee te renderen. Het hoeft van mij niet 100% in aandelen te zitten.

Mr Groeigeld zei

@Quint: we hebben eenzelfde aanpak bij dalingen zo te lezen.

Dat "bloed door de straten" vond ik ook zwaar overtrokken van IEX. Hoe noemen ze tegenwoordig dan een daling van 30-40%? Ik zie het meer als een kansje om bij te kopen.

Mooi dat je afgelopen maand zoveel extra hebt kunnen inleggen. Ik ben in het artikel vergeten te vermelden, dat ik ASML op €750 en JNJ op $160 heb gekocht. Er leek me voldoende ruimte naar boven.

Meneer Elders zei

Hier idem. Wat er cash is, zit in een potje. En rendeert momenteel tegen 2,5%. Maar ik heb geen potje ‘extra bijkopen’….

Henk zei

Zoals Quint al aangaf zitten we op het niveau van een paar maanden geleden. De daling had door moeten zetten om van een koopkans te kunnen spreken. De meeste aandelen die op mijn lijst staan zijn nog steeds (te) duur.

Op het potje onverzien na zit ik al volledig in aandelen dus de mogelijkheden zijn dan beperkt. Dat zou ik kunnen plunderen en daarna weer langzaam aan vullen, maar dat is het dan ook wel.

Leon zei

Mijn strategie is DCA, bouwend aan een maximaal aantal individuele aandelen die ik wil hebben binnen mijn portefeuille. Daarnaast 3 ETF’s. Ondanks dat ik een SP500 ETF aan boord heb, heb toch ook van de daling gebruik gemaakt om mijn portefeuille individuele aandelen aan te vullen met JNJ en NVIDIA.

Mr Groeigeld zei

@Henk: idem hier, ik heb geen potje "extra bijkopen" maar even een reservepotje aangebroken wat ik nog niet nodig had.

Mr Groeigeld zei

@Leon: mooie aankopen. Bij mij was het ASML en JNJ. Altijd goed voor de lange termijn.

Anoniem zei

Onze eerste dip (ingestapt tijdens corona) ik heb onze maandelijkse bedrag vervroegd. Had even paniek, maar wist door alle blogs dat dit gingen komen. Niet verkopen en rustig blijven, haha

Anoniem zei

Heb nog reserveringsruimte om aandelen te kopen voor mijn pensioen als de beurs (zeer) stevig gedaald is (beleggingshorizon nog zo'n 15 jaar). Mogelijk dat er nog wel meer momenten kunnen komen. Het lijkt goed te gaan in NL met de economie maar in Duitsland gaat het helemaal niet goed. Gaan we daar de gevolgen van ondervinden? De markt is zeer uitdagend zoals de CEO van mijn werkgever zegt. Ben zeer benieuwd wat de rente besluiten worden/doen. Door inflatie moet de rente omhoog maar men spreekt over rente verlaging. Hogere inflatie & lagere rente zou ideaal moeten zijn voor degene met hoge schulden. Kan men de schulden nog doorrollen tegen een lagere rente, meer lenen of gaat men bezuinigen? Kortom zoals ik zie veel onzekerheid op dit moment (en volgend jaar).

Anoniem zei

Zijn strategie is 'buy and die' gebaseerd op de overtuiging 'time in the market beats timing the market'

Mr Groeigeld zei

@anoniem (18:26u): dip is een wat groot woord hier, maar goed dat je hebt bijgekocht.

Mr Groeigeld zei

@anoniem (18:51u): stevig dalen gaat de beurs de komende jaren zeker een keer doen, dat is zeker. De vraag is vooral hoe je dan met de paniek omgaat. Goed om er vantevoren bij stil te staan.

Quint zei

@Anoniem 13 augustus 2024 - 05:53. Ik ben ook fan van buy & hold. Maar als je bijvoorbeeld geld achter de hand wil houden om over enkele jaren je kinderen te helpen, dan zou ik niet onmiddellijk 100% in aandelen gaan. Maar wel bijkopen in een flinke dip.
Een strategie is volgens mij een afgeleide van je doelstellingen. En 'buy and die' lijkt me geen haarlemmer olie, goed voor ieder doeleinde.