24 maart 2020
Zorgt deze crisis voor iets positiefs?
Allereerst: ja, ook ik heb deze Corona-crisis onderschat. In het begin dacht ik, dat het binnen een paar maanden zou overwaaien. Nu weten we inmiddels beter. Dit raakt complete gezinnen, bedrijven en de hele wereld(economie). Iets om bijna depressief van te worden, maar toch zie ik ook lichtpuntjes.
Want overal om me heen hoor en zie ik goede initiatieven. Op 183 radiostations speelde you'll never walk alone", er zijn allerlei initiatieven om oma's en opa's in verzorgingstehuizen te vermaken en buren zorgen voor elkaar. Ook ik merk dat de samenhang met onze buren meer wordt. Verder zijn er allerlei tv providers die gratis pakketten openstellen (niet geheel zonder eigen belang trouwens).
Daarnaast merk ik nog een verandering. Omdat mensen nergens heen kunnen (pretparken etc. zijn gesloten), slaat een soort functionele verveling toe. Waar we voorheen stad en land afstruinden naar winkelcentra, pretparken en ander vermaak, moeten we het nu thuis met elkaar doen. Samen optrekken, meer in de tuin werken, nieuwe of oude hobbies oppakken, sporten, spellen spelen. We doen een stapje terug in ons vermaak-niveau. Geen ideaal facebook-leven meer, maar gewoon blij zijn met wat we wel hebben en dat we nog gezond zijn.
Zou dat een positief resultaat kunnen zijn van deze crisis? Dat we een stapje terugdoen in consumeren en entertainment. Iets wat vaak normaal is voor mensen die funanciële onafhankelijkheid nastreven, maar wellicht een openbaring voor de rest van de mensen?
19 maart 2020
Depressie?
Laatst las ik dat de huidige tijd werd vergeleken met de depressie uit de jaren 30. Na een enorme beurs- en industriecrash volgden jaren van werkloosheid, met wat leek een uitzichtloze situatie. Nu is de huidige tijd niet te vergelijken met toen, maar depressief wordt ik er langzaam wel van.
Iedere dag komen er meer zieken in de wereld bij en overlijden er meer mensen. De boodschap van de regering was helder: een vrij groot deel van Nederland krijgt corona. Je kunt geen krant openslaan of het gaat erover. Naast het verdriet wat de naasten hebben, hamsteren we ondertussen wat af, zitten landen op slot en beginnen economieën en bedrijven om te vallen. Ook op internet worden mensen nukkiger tegen elkaar en lijken we soms over elkaars reacties te vallen (zie bijv. mijn vorige blog).
Op de beurs lijkt het ook een bodemloze put te worden. Aandelen gaan de ene dag 5% omhoog om de volgende dag 20% te zakken. De gifbeker moet blijkbaar helemaal leeg.
In deze tijden vraag ik me af of ik niet wat media uit moet zetten. Buiten is het immers heerlijk weer, de lente is begonnen en alles begint te groeien en bloeien. Voor ik weer allerlei reacties krijg: nee, niet om mijn kop in het zand te steken, maar om een beetje te filteren. Om weer een beetje iets moois in de wereld te zien. Want dat kunnen we wel gebruiken.
Wat doen jullie om de boel nog een beetje positief te houden?
14 maart 2020
Geen extra hypotheek aflossing komende maanden
Het is bar en boos in de wereld. Mensen vechten in winkels om toiletpapier, hamsteren flessen water en desinfecterende zalf is online te koop voor €100 per stuk. Landen gaan op slot, waarschijnlijk sluiten binnenkort scholen en zit ik ook thuis te werken. Beurzen zijn 25-30% in 2 weken gedaald met afgelopen donderdag bijna de grootste daling aller tijden. Gekkenhuis.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook erg dat mensen overlijden en ziek worden. Laat ik dat voorop stellen. Maar overdrijven we niet een beetje in onze reactie? Als we het nu eens geen naampje hadden gegeven, waren we ons dan ook zo enorm bewust geweest dat dit meer was dan een heftige griepgolf?
Maar goed, naast alle gekte is er ook wat nuchterheid nodig. De komende maand(en) los ik niets extra's af op onze hypotheek. Pardon? Ja, jullie lezen het goed.
Afgelopen weken heb ik regelmatig extra plukken aandelen bijgekocht. Dat wil ik komende weken blijven doen, want dit zijn uitgelezen kansen. Hoe erg de beurzen nu ook op hun gat liggen, uiteindelijk komt er een keer herstel. Zeg nou eerlijk, Shell tegen €12 is toch bijna niet te weerstaan? En zo kan ik nog tig bedrijven opnoemen.
Voor de doemdenkers onder ons: ja het kan nog erger worden. Maar waarom kochten we dan wel vorige maanden aandelen of ETF's tegen 30% hoger prijzen en zou je nu twijfelen?
Door de extra aankopen is onze buffer wat lager geraakt dan normaal. Ook wil ik liever niet onze deposito aanspreken (ik hou wel van een beetje spreiding). Door komende maand(en) niet extra af te lossen op de hypotheek, houden we wat extra geld over. Om onze buffer aan te vullen of om extra aandelen/ETF's te kopen.
Wat doen jullie, wachten op een bodem of gewoon blind inleggen? Of alles verkopen?
9 maart 2020
De bom is gebarsten

Na 11 jaar bull-markt is het dan eindelijk gebeurd: de bom is gebarsten. Waar de markten de afgelopen weken/maanden weinig aantrokken van het Corona-virus, zakten ze vorige weken al door de knieën. Waar de dalingen van toen nog geleidelijk verliepen, crashte afgelopen zondag onverwacht de olieprijs door de olie-ruzie in OPEC. In korte tijd dus twee zwarte zwanen in de beleggingswereld, een redelijk ongekend fenomeen.
Vanmorgen voorbeurs zakte Shell maar liefst 21%. In mijn (relatief korte 6-jarige) beleggingstijd heb ik dat nog nooit meegemaakt. Een paar jaar geleden was ik erg blij toen ik Shell onder de €20 kon oppikken, nu staat het op €15. Letterlijk alles gaat nu in de kliko, het lijkt erop alsof we de hele 11-jarige bull-markt uitkotsen. Het moest een keer gebeuren, maar fijn is het als buy&hold belegger niet natuurlijk.
Had ik dit kunnen zien aankomen? De reactie op Corona wel, maar de crash in de oliemarkt zeker niet. Dus zo zie je maar weer, dat je als particuliere belegger altijd achter de feiten aanloopt.
Hoe lastig het ook is, als dividend-groeibelegger heb ik nu één voordeel: totale uitverkoop! Waar ik vorige week al voorzichtig keek naar koopjes, is het deze week helemaal uitverkoop. Dividend-rendementen schieten omhoog van 3% naar met gemak 5 tot 6%, of in Shell's geval zelfs 11%. Zoals gezegd: ongekend.
Er vanuitgaande dat de markten binnen een paar maanden of jaar opkrabbelen, zijn dit unieke kansen. Ik laat de markten even uitrazen en koop af en toe plukjes bij. Daarvoor spreek ik wat reserve spaargeld aan. Want immers schreef ik vorig jaar al, dat je altijd stug moet blijven inleggen als de markt crasht. Het voelt nu heel verkeerd, maar ik weet zeker dat ik er over 5 of 10 jaar erg blij mee ga zijn.
Wat is jullie aanpak komende weken/maanden?
4 maart 2020
Dividend update - februari 2020
De impact van het Corona-virus is nu echt duidelijk geworden op de beurzen. Een kleine crash mogen we het wel noemen. Mijn portfolio staat inmiddels nog net in de plus en het zal wel even duren voordat we op de oude niveau's zijn.
Het fijne van dividend-beleggen is, dat dit in feite ruis op de lijn is. Zolang er tijd is en bedrijven hun dividend niet korten, is er weinig aan de hand. Sterker nog, het biedt mooie koopkansen. Stug blijven inleggen als de markt daalt, blijkt namelijk de beste methode te zijn. Tijd om te kijken naar het dividend van de afgelopen maand.
Dividend-inkomsten
Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald).
Samengevat:
- Dividend februari: €110
- Dividend heel 2020: €213
- Jaarlijks (forward) dividend: €2421 of 2612 EUR/USD (excl. belasting)
- Yield on cost: 6%
In februari heb ik 83% meer dividend ontvangen dan vorig jaar. Dat komt mede door een speciaal dividend van MSM. Als ik dat niet meereken, heb ik nog steeds 18% meer dividend ontvangen. De herschikking in mijn portfolio van afgelopen december heeft nog wel impact, maar het effect ervan begint dus minder te worden.
Mijn jaarlijks dividend is niet flink gestegen, ondanks de vele aankopen. Dit komt door een foutje in mijn administratie. Ik had de dividend-stijging van NEWT per ongeluk meegenomen over het hele jaar, terwijl deze stijging alleen was voor één kwartaal. Een foutje van mij dus.
Dividend-groei
In februari werden de volgende dividend-verhogingen aangekondigd:
- Coca Cola (KO): 2,5%
- 3M (MMM): 2,1%
- Prudent (PRU): 10%
- UPS: 5,2%
Portfolio en aankopen
Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Mijn aankopen in februari waren:
- VanEck/Think High Dividend ETF (TDIV): 21st
- Cisco Systems (CSCO): 8st
- Unilever (UNA): 10st
Cisco had ik al langer op mijn lijstje staan i.v.m. spreiding naar technologie. Het heeft prima fundamentele cijfers en gaf bij mijn aankoop zo'n 3,3% dividend. Helaas net voor de Corona-dip, maar heaas. Daarnaast heb ik afgelopen week Unilever bijgekocht om de prijs te middelen. Het stond al langer op mijn lijst, maar het bleef steeds erg duur.
Over de dollar-stijgingen en -dalingen zal ik het maar niet hebben bij deze terugblik. Het gaat op dit moment alle kanten op. Alles bij ekaar stijgt ons (forward) dividend naar €2421 of 2612 EUR/USD.
Samenvatting
Een maand met mooie dividend-groei, maar ook van vele uitschieters op de beurs. Hopelijk herstellen de beurzen iets komende weken. Zoniet, dan kan ik nog profiteren van de lagere koersen.
Hoe was jullie februari?
Abonneren op:
Posts (Atom)



