23 december 2019

Herschikking in mijn portfolio

Afgelopen week heb ik een kleine herschikking gedaan van twee posities in mijn portfolio. Ik heb 50% van Oxford Lane Capital (OXLC) en 100% van de ETF iShares MSCI World Index (IDWA) verkocht.
Bij dividend-groei beleggen is mijn insteek de aandelen nooit te verkopen, tenzij er in het dividend wordt gesneden of het slecht gaat met een bedrijf. Daarom hieronder wat uitleg over het waarom.


OXLC


Afgelopen tijd was ik minder tevreden (understatement) met Oxford Lane Capital (OXLC). Het is een zogenaamd closed-end fonds rond leningen voor bedrijven. OXLC heeft een erg hoog rendement (15% toen ik het kocht), dus ook redelijk wat risico. En dat risico zat me al langere tijd niet lekker. Het dividend komt wel iedere maand binnen, maar gezien de financiƫle resultaten vroeg ik me af of het dividend houdbaar is. Een paar maanden geleden is de NAV (Net Asset Value) verlaagd van $10 naar $8. De NAV bepaalt in veel van dit soort bedrijven de eigenlijke waarde (en dus de koers). Meteen daarna begon de koers te zakken en werd het aandeel gedumpt. Ik heb het even laten staan, aangezien het dividend gegarandeerd was tot eind maart.

Het bleef echter knagen. De positie in OXLC heb ik een aantal jaren geleden opgebouwd toen ik nog niet aan DGI deed. Het was toch zo'n 6% van mijn portfolio geworden, met veel risico. En dat voelde niet goed. Het ging ook tegen 
de afspraak met mezelf in, dat ik meer dividend-groei beleggingen wil kopen, die stabieler zijn.

Daarom heb ik afgelopen week besloten de helft ervan te verkopen. Mocht het alsnog bijtrekken, dan lift ik mee. Mocht het verder dalen, dan hou ik de impact beperkt. Het gevolg van deze actie is dat mijn (maandelijkse) dividend met zo'n $20 zakt. Op korte termijn is dat vervelend, op lange termijn zal ik daar weinig van merken.


iShares MSCI World Index


Over deze ETF heb ik al eerder zitten twijfelen. Hij heeft een mooie winst behaald, maar levert geen enkele bijdrage aan dividend. Aangezien ik dividend als basis heb voor groei, vind ik dat niet handig. Vandaar de verkoop. Met het geld wat hiervan vrijkwam, heb ik tevens het "verlies" aan dividend van OXLC wat opgevangen door het in te zetten op andere aandelen.


Uitkomst


Verkocht:
  • 150st OXLC: - $243 dividend (€219)
  • 36st IDWA: geen winst/verlies in dividend

Gekocht:
  • 7st D: + $26 dividend (€23)
  • 80st ET: + $98 dividend (€88)
  • 10st MMP: + $41 dividend (€37)
  • 25st NEWT: + $71 dividend (€64)
  • 30st IDVY: + €28 dividend (€25)

Totaal: + €18 dividend per jaar

Alleen ET is een nieuwe positie, de anderen waren al bestaande posities die ik heb uitgebouwd. Alle aandelen waren licht ondergewaardeerd op het moment van kopen.


Ben ik nu stom geweest? Had ik OXLC eerder moeten verkopen? Had ik de ETF-waarde beter kunnen gebruiken voor andere aankopen? Misschien wel. Maar het is niet anders. Ik heb mijn verlies genomen en merk nu al dat het meer rust geeft nu ik het risico in mijn portfolio wat meer heb gespreid. 
Uiteindelijk hebben mijn beleggingen nog minimaal zo'n 18 jaar te gaan, waarin dit slechts een onzichtbaar hobbeltje op de weg is.



Checken jullie je portfolio weleens of hij nog gezond is?

Voor ik het vergeet: hele fijne feestdagen alvast! Dit jaar maak ik nog 1 post, de terugblik op 2019 met een vooruitblik op 2020.

2 opmerkingen:

Mooi Dividend zei

Goede keus om afscheid te nemen van een positie als deze een onprettig gevoel geeft en fijn dat je door de nieuwe aankopen toch je dividendinkomsten verder kan laten groen!

Mr Groeigeld zei

Los van de cijfers mag een positie ook een beetje goed voelen vind ik.
Leuke blog trouwens, die kende ik nog niet. Je bent aardig op weg naar de €1000 per maand.