5 februari 2024

Dividend update - januari 2024

Januari is alweer voorbij. Nog tien keer en we zitten alweer bijna aan het kerstdiner :-) De winter is in volle gang, waarbij de zon via onze zonnepanelen goed heeft bijgedragen aan het nieuwe jaar. Ook de beurzen zijn lekker aan het stijgen naar all-time-highs. Qua dividend is januari altijd een relatief "kleine" maand geweest. Laten we eens kijken hoe het dit jaar is gegaan.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend januari: €291
  • Dividend heel 2024: €291
  • Jaarlijks (forward) dividend: €5232 of 5467 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 5,0%

Nou, die "kleine" maand begint al een flinke maand te worden. Dat komt voornamelijk door ETF ISPA. Al met al zo'n 40% meer dan vorig jaar, erg mooi!

Ik moet nog steeds wennen aan het forward dividend. Begin januari kwam ik achter een fout in mijn administratie, waardoor ik opeens 18% meer dividend bleek te krijgen dan ik dacht. En dat niet alleen, doordat de ETF's een hoger dividendpercentage hebben dan in mijn administratie (dat was de oorzaak hiervan), draagt iedere eigen inleg ook nog eens harder bij aan het forward dividend. Samen met de inleg deze maand kom ik nu op 5467 EUS+USD of €5232. Ik moet nog wennen aan de enorme sprong.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Archer Daniels Midland (ADM): +11,1%
  • ASML (ASML): +5,2%. De aankondiging hiervan is mij niet helemaal duidelijk of het wordt doorgevoerd voor 2024. Over 2023 wilde men een dividend uitkeren van €6,10, waardoor er in april een extra final dividend komt van €1,75. Ik ga er even vanuit dat €6,10 het nieuwe dividend is. Corrigeer me vooral als ik dat mis heb.
  • Comcast (CMCSA): +6,9%
  • Uniter Parcel Service (UPS): +0,6%

Al met al geen verkeerde verhogingen om het jaar mee te beginnen.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 ETF (ISPA): 71st

Deze maand heb ik ook 13st WBA verkocht. Bovenstaande is dus een optelsom van mijn reguliere maandelijkse aankoop plus een extra aankoop van het geld van WBA.


Samenvatting


Door de stijgende beurzen staat mijn portfolio op een all-time-high, er zijn een aantal leuke verhogingen en natuurlijk de sprong in mijn forward dividend. Het is nog even wennen om te zeggen, maar we zijn alweer leker op weg naar de 6000 EUR+USD. Geen gek begin van het nieuwe jaar dus!


Hoe was jullie maand qua dividend?

7 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Lekker bezig Groeigeld!

Quint zei

Januari begint redelijk rustig bij mij: €271 t.o.v. €299 vorig jaar. SPYD viel vorig jaar in januari en nu in december en dat scheelde €93.

Aankopen:
- TUI
- BMW
- IBM

En nu vooral op zoek naar nieuw aan te kopen ETF's en aandelen.

De waardestijging van mijn portefeuille gaat prima. Dat is vooral te danken aan de 'magnificent seven'. De dividend aristocrats stellen wat dat betreft erg teleur; ADM, KMB, MMM, O, T, TGT en WBA hebben flink in geleverd.

Mr Groeigeld zei

@Quint: die waardestijging verloopt lekker ja. Maar zoals je al zegt, grotendeels gedreven door een bepaalde sector. Mijn beeld is dat aandelen weer langzaam "in" worden nu het beter gaat. Ik zie ook regelmatig op nu.nl voorbij komen,dat de beurzen goed draaien. Dus mensen stappen weer in en dan voornamelijk in deze sectoren. Want dividend aristocraten zijn saai, toch?

Anoniem zei

Beste Mr Groeigeld,

Indrukwekkende portefeuille hebt u.
Dank om hem zomaar even met ons te delen hier!

Het enige wat me opvalt - misschien keek ik niet goed - is dat u niet maniakaal streeft naar een valuta-evenwicht en het niet erg vindt dat de dollar-aandelen (meestal hoger dividend) in overwicht zijn.

Zelf stond ik net op het punt om mijn dollar-euro-onevenwicht in balans te brengen, vandaar mijn berichtje. Ik twijfel natuurlijk wat omdat dollaraandelen doorgaans hoger dividend opleveren.

Veel dank voor uw geweldige site en groeten,
E.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: bedankt voor uw complimenten. Ik hou mijn dollar/euro verhouding inderdaad niet strak in de gaten. Misschien zou ik dat nauwkeuriger moeten doen, maar ik geloof ook dat de schommelingen elkaar afwisselen. Wordt de dollar duurder, dan kan ik van het dividend weer meer euro-aandelen kopen en vice versa.

Op dit moment zijn mijn dollar-aandelen trouwens juist in de minderheid, omdat het meeste in ETF's zit, welke in euro's noteren.

Anoniem zei

Beste Mr. Groeigeld,

Dank voor je antwoord! Ik steek er altijd heel veel van op.
Ik ben zelf nog niet zo heel lang bezig met beleggen (zoals je wel kan aanvoelen : )). Dat de meeste ETF's in euro's noteren: dat wist ik dus bijvoorbeeld niet. Dat heb ik bij deze weer geleerd. En inderdaad, dan is het juist omgekeerd in je portfolio en zag ik het helemaal fout. : )
Ik beleg voorlopig in losse dividendaristocraten en andere dividendaandelen.
Wel van plan om binnenkort voor ETF's te gaan kiezen. Losse aandelen, er zitten toch altijd wat zorgenkinderen bij en ETF's is veel minder uitzoekwerk. Het slaapt gewoon beter, denk ik. : ) Maar ik koop nu nog enkele maanden los in omwille van het hogere dividend. En dan maak ik de switch. : )

Fijn je te kunnen volgen bij je beleggingen en om zelf ook eens iets te kunnen vertellen zoals hierboven. Dat maakt het iets minder eenzaam. Want eerlijk: ik kan er in mijn omgeving met niemand over praten. De meeste mensen die ik ken leven een beetje omgekeerd financieel gezien. Consumenten zijn het vooral(niks op tegen, respect voor ieders keueze) terwijl ik juist zoveel mogelijk probeer in te leggen.

Dank voor je posts. Ik kijk alweer uit naar de volgende!
E.

Mr Groeigeld zei

@anoniem/E: graag gedaan. Als je begint met beleggen zou ik je adviseren om te beginnen met ETF's. Zoals je zegt, slaap je er beter door. Hou er wel rekening mee, dat sommige ETF's (zoals SPYD en VWRL) dividend in USD uitkeren.

Qua omgeving snap ik je helemaal, hier idem. Daarom gewoon rondkijken bij verschillende bloggers.