2 augustus 2020

Dividend update - juli 2020


De zomer is in volle gang: tropische temperaturen komende week en half Nederland is op vakantie. Qua beleggingen is mijn portfolio niet echt vooruit te branden, mede dankzij de flinke klappen in de energie-sector (o.a. Shell), financials en de flink dalende dollar. Eens kijken naar het maandoverzicht van juli.



Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Samengevat:

  • Dividend juni: €143
  • Dividend heel 2020: €1006
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2023 of 2288 EUR/USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,4%



Ai, dat is een flinke daling t.o.v. vorig jaar (-20%). Als ik bekijk waar dat door komt:
  • Vermindering van OXLC dividend: deze positie heb ik eind december gehalveerd, wat ik nu terugzie. Zie onder nog meer nieuws over OXLC.
  • Latere (en lagere) betaling van NEWT en NRZ
  • Dividend-verlaging van ISPA (ETF)
  • Dollar-daling: de dollar staat t.o.v. vorig jaar juli ruim 6% lager

Ik heb ook wel dividend gekregen van nieuwe posities (die ik vorig jaar niet had), maar bovenstaande telt flink zwaarder. Resultaat: 20% lager dividend dan vorig jaar.


Dividend-veranderingen


In juli werden de volgende dividend-veranderingen aangekondigd:

  • Altria (MO): +2,4%
  • Newtek Business Services (NEWT): +5,9%
  • New Residential Investment (NRZ): +100%
  • J.M. Smuckers (SJM): +2,3%
  • Walgreens Boots Alliance: +2,2%

Zo, is dat nog eens een lekkere maand qua verhogingen! De verdubbeling van NRZ moet je echter wel in de contex plaatsen, namelijk na de 90% dividend-verlaging van maart. Na de dividend-verlaging had ik flinke twijfels over dit aandeel, maar het management geeft nu aan ook in de toekomst het dividend weer te willen laten groeien. Een positief signaal wat mij betreft.



Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Mijn aan-/verkopen in juli waren:

    • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 4st
    • Coca Cola (KO): 14st
    • VanEck High Dividend ETF (TDIV): 25st
    • Oxford Lane Capital (OXLC): -160st

    Na de halvering van mijn positie eind vorig jaar heb ik afgelopen maand alle aandelen OXLC de deur uit gedaan. De koers was gehalveerd vanwege veel lagere NAV (Net Asses Value) en het dividendrendement stond op een onrealistische 35%. Dat was dus vragen om een dividend-verlaging. En ja hoor, na Q3 zou het dividend flink omlaag gaan. Aangezien ik al langer ontevreden was over deze positie, heb ik hem nu helemaal verkocht. Terugkijkend heeft het aandeel evenveel dividend opgebracht als mijn positie waard was (dus nog redelijk positief). 

    Samen met de dividend- en dollarverandering daalt ons (forward) dividend naar €2023 of 2288 EUR/USD. De verkoop neemt dus een flinke hap uit ons dividend, maar tussen alle malaise en verlagingen is mijn portfolio toch al niet vooruit te branden. Ik bijt dit jaar dus maar door de zure appel om schoon schip te maken in mijn portfolio.



    Samenvatting


    Een maand met flinke krimp t.o.v. vorig jaar. Waar in maart de corona- en olie-crisis samenvielen lijkt daar nu de dollar-daling bij te komen. Samen met het gegeven dat ik voor 1 december nog twee aandelen moet verkopen, is 2020 voor mijn portfolio nu al een verloren jaar. Dit zijn natuurlijk de bekende risico's van beleggen, maar voelt wel erg wrang om zelf mee te maken. Ik heb mijn lesje wel geleerd, zeg maar.

    Ondanks dat, waren er maar liefst vijf flinke dividend-verhogingen. Goed om te zien dat het proces van dividend-verhogingen nog wel doorloopt.



    Hoe was jullie maand? Hebben jullie oo last van de dividend-verlagngen en dollar-daling?

    2 opmerkingen:

    Kees zei

    Bij mij schoot het afgelopen maand ook niet heel erg op. Bedrag aan dividend was 20% minder en kwam uit op 200 euro. Rendement inclusief dividend 3% negatief door met name de dollareffecten. Eerste twee dagen van augustus gaan weer wat beter. Gewoon volhouden.

    Mr Groeigeld zei

    Klinkt aardig vergelijkbaar (al is €200 een mooi bedrag). Iedereen met dollarbeleggingen heeft er last van zo te lezen. Maar goed, we krijgen daarmee bij nieuwe aankopen wel meer dollars voor onze euro's.