13 juli 2020

Halverwege het jaar: doelen review 2020


De helft van het jaar is alweer voorbij, tijd voor een tussentijdse terugblik op mijn doelen voor 2020 (zie hier de terugblik halverwege vorig jaar). Ondanks alle corona-perikelen en thuiswerken zijn de eerste zes maanden voorbij gevlogen. Het was een tumultueuze eerste helft, zowel in de wereld als prive als op de beurzen.


Wat waren mijn plannen voor 2020:

  • Beleggen: minimaal €500 per maand inleggen in dividend-groeiaandelen
  • Beleggen: €2532 of 2835 EUR+USD aan forward dividend eind 2020 (excl. belastingen)
  • Hypotheek: €500 plus netto besparing per maand aflossen
  • Energie: 200 kWh totaal verbruik en 800 m3 gas
  • Overig: minder vlees eten


Beleggen en dividend


Doel: minimaal €500 per maand inleggen in dividend-groeiaandelen

Gehaald! Gemiddeld gezien heb ik zelfs het dubbele per maand ingelegd, maar dat komt mede door de extra investeringen in maart en april. Die extra investeringen tijdens de corona-dip hebben nog niet enorm goed bijgedragen aan het herstel van mijn portfolio, maar zijn wel solide investeringen.

Doel: €2532 of 2835 EUR+USD aan forward dividend eind 2020 (excl. belastingen)

Nog niet gehaald. Waar ik in maart nog goed op weg was om dit doel te halen, stond het forward dividend aan het eind van vorige maand op €2264 of 2472 EUR+USD. Begin dit jaar stond de teller op €2330, dus ik ben er zelfs op acteruit gegaan :-(




Daarbij komt ook nog dat DeGiro een paar van mijn beleggingen per 1 december uit mijn portfolio gooit en er door DeGiro meer belasting wordt geheven op dividend van aandelen die niet op hun selectie staan. Samengevat is het eerste half jaar dus niet bepaald positief (understatement) qua dividend. Om het doel nog te halen, moet ik zo'n €6700 investeren tegen 4% dividend. Samen met de DeGiro aanpassingen verwacht ik dat ik dit niet ga halen, tenzij er nog een opleving komt qua dividend van bedrijven. 


Hypotheek


Doel: €500 plus netto besparing per maand aflossen

Goed onderweg. Afgelopen 6 maanden heb ik bijna €2900 extra afgelost op onze hypotheek. Dat is dus gemiddeld €483 per maand. In maart heb ik namelijk gekozen om een maand geen extra aflossing te doen, maar extra te beleggen in de corona-dip op de beurzen. Als het goed is, trek ik dat komende 6 maanden weer bij.



Energie


Doel: Energie: 200 kWh totaal verbruik en 800 m3 gas

Goed onderweg. Eind juni hebben we zo'n 2100 kWh verbruikt. Daat staat tegenover dat we zo'n 2010 kWh aan energie hebben opgewekt met onze zonnepanelen. Dat zou dus aardig samen uit moeten komen. De 2100 kWh is veel meer dan wat we in ons oude huis verbruikten, daar zaten we gemiddel op 2600 kWh op jaarbasis. Dit komt mede doordat we in de winter veel gebruik maken van onze pelletkachel en sommige ruimtes elektrisch verwarmen. Kijkend naar ons gasverbruik zaten we eind juni op 412 m3, dus mooi op de helft.

In mijn jaardoelen had ik ook nog vermeld dat ik wilde kijken naar zolderisolatie, vloerisolatie en zonnecollectoren. Eerlijk gezegd heb ik daar met alle corona-perikelen en thuiswerken helemaal geen tijd in gestoken. Misschien iets voor komend half jaar.





Bovenstaand plaatje laat het verbruik per maand zien. Daar zie je de grote impact van onze de isolatiemaatregelen uit 2018 en 2019. We betalen nu zo'n €55 per maand aan energiekosten, zonder enorme renovatie aan ons huis! Als ik het bereken met de 200 kWh electra en 800 m3 gas zouden we zelfs uitkomen op €45 per maand. Niet gek voor een gezin van vier in een vrijstaand huis van 1950. Dat resulteert dus wel in de vraag waarom we nog verder zouden isoleren, zeker aangezien meer dan de helft van de kosten belasting is. Dat zou iets bijdragen aan comfort, maar vooral voor de huiswaarde.


Overig


Doel: minder vlees eten

Gehaald! Deze blog is geen gezondheids-blog, maar deze stond ook als doel voor mezelf. Al een aantal jaar wilde ik minder vlees eten. Ik leef gezond en wil graag weten wat ik eet. Ik wil hier niet de voor- en nadelen van vlees bediscussiëren, dat is voor iedereen een eigen keuze. Feit is dat ik vanaf november vorig jaar niet ben gaan "proberen" maar drastisch ben gestopt met vlees eten. En dat is nu alweer 8 maanden geleden! Het bevalt me prima, ik voel me gezond en mis het niet. Dus ik ga er gewoon nog even mee door.




Samenvatting


Qua beleggen en dividend wordt het een slecht jaar. Komende dagen ga ik ook nog eens kijken wat de impact wordt van de DeGiro wijzigingen op mijn portfolio, wellicht dat ik dan nog zaken ga verschuiven. Qua hypotheek, energieverbruik en persoonlijke doelen zijn we goed bezig en ga ik mijn doelen waarschijnlijk halen.


Hoe staat het met jullie doelen halverwege het jaar?


4 opmerkingen:

PA2RF zei

Complimenten voor verminderde gasverbruik. Zonne energie schijnt ook goed uit te pakken.

Mr Groeigeld zei

Dankje. Klopt, april en mei waren erg goede maanden. Echter juli is tot nu toe minder positief door alle regen.

MoneyMeister zei

Wat goed, je bent lekker bezig! Mijn spaardoel van 2019 heb ik met enige vertraging pas afgelopen maart gehaald. Voor m'n spaardoel van 2020, ben ik ook goed op schema.

Mr Groeigeld zei

Dankje, afgelopen maart klinkt ook niet als enorme vertraging. Belangrijkste is dat je doelen stelt en ze probeert te halen.