8 juli 2020

Vakantie nemen voelt als spijbelen


Morgen gaat mijn vakantie in. Drie weken lang even lekker ontspannen, klussen, sporten, met mijn gezin genieten en vooral even GEEN WERK. Ondanks dat ik het over een paar dagen heerlijk vind, voelt het nu nog wat onwennig. Een beetje als spijbelen.

Afgelopen weken ben ik weer gewoon op mijn werk geweest en ook de maanden daarvoor heb ik keihard gewerkt om de boel draaiende te houden. Lange dagen, veel afstemmen en de boel zoveel mogelijk proberen vooruit te krijgen. Vanuit thuis is dat niet altijd even gemakkelijk. Na al die weken is mijn energie dus wel aardig op.

Het is dus een beetje vreemd dat ik het nu aanvoel als spijbelen. Hup, ik neem in één keer drie weken verlof op, zomaar, doei jongens. Het voelt alsof ik de boel in de steek laat, terwijl verof nemen gewoon goed is om te ontspannen en weer energie op te laden. Ben ik workaholic? Of voel ik me gewoon goed verantwoordelijk?

Waar wil ik nu heen met dit artikel? Er is natuurlijk een parallel te trekken met ons plan om veel eerder te stoppen met werken. Aan de ene kant kijk ik er nu al naar uit, aan de andere kant biedt mijn werk ook uitdaging, complexiteit en allerlei sociale interactie. Ga ik dat niet enorm missen als we eerder stoppen met werken? Oftewel: als drie weken vakantie nemen nu al voelt als spijbelen, hoe moet eerder stoppen met werken dan wel niet voelen?

Conclusie voor mij is dat ik niet stop met werken zonder plan, doel of uitdaging. Want dan ga ik echt achter de geraniums zitten. Dus het is niet alleen verstandig om een plan te hebben om financieel onafhankelijk te worden, maar ook een plan met uitdagingen voor erna. Ik heb genoeg voorbeelden in mijn omgeving van mensen die na hun pensioen vrij weinig meer uit hun handen krijgen. Dat is niet negatief bedoeld, maar zou niets voor mij zijn. Het is nu nog wat vroeg om erover na te denken, maar soms is het wel lekker om alvast vooruit te dromen richting nieuwe plannen. Financieel onafhankelijk worden is immers een vrij saai proces van aflossen, sparen, beleggen en dat tig keer herhalen. Dat vraagt soms om nieuwe dromen en inspiratie.


Hebben jullie al een beeld wat je wilt gaan doen nadat je financieel onafhankelijk bent?

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, dat heb ik zeker. we zijn op tijd begonnen met het aflossen van ons huis, hebben geconsuminderd waar kon en nodig was/ is.
Nu werkt mijn man niet meer, en ik heb een omgekeerde werkweek.
Heerlijk. Van 5 dagen werken, kun je ook eerst naar 4, dan naar 3
enz. van 5 naar 0 is een hele grote overgang. Je kunt je nu al afvragen wat je leuk vindt om te doen. Daar kan je dan je leven o.a. mee gaan vullen. En wat ons opvalt in ons huidige leven: alles mag een tandje lager. Heerlijk, niet meer teveel dingen in een dag proppen, gestress. Als er nu iets (onverwachts) gebeurd, dan kun je daar veel ontspannender mee om gaan, en soms zelfs genieten van het onverwachte.

Mr Groeigeld zei

Dat klinkt heerlijk. Van 5 naar 0 dagen is inderdaad een hele sprong. Ergens vanaf mijn 50e zou ik ook langzaam willen afbouwen, eerst naar 4 dagen per week en later naar 3. Als mijn werk dat toelaat natuurlijk.

Luxe of Zuinig zei

Eigenlijk wel ja. Ik heb daar recentelijk nog een blogpost over geschreven.

https://luxeofzuinig.blogspot.com/2020/05/een-inkijkje-in-ons-post-fo-leven.html

Noorderkracht zei

Je schrijft, als het werk dat toelaat. Maar bepaal je dat dan niet zelf ? Naarmate je dichterbij die financielem onafhankelijkheid komt komen de ideeen wel van wat je dan wilt gaan doen. Even helemaal niks doen is trouwens ook erg fijn

Mr Groeigeld zei

Dat klopt deels, echter mijn werkgever moet wel akkoord willen gaan met een werkweek van 3 dagen. Dit past nu simpelweg bij mijn werk (qua verantwoordelijkheden). Een andere optie is om ander (type) werk te doen maar de vraag is of ik daar blij van wordt.

Mr Groeigeld zei

Leuk! Ik heb het gelezen en het lijkt erop dat we soortgelijke interesses hebben. Dat is al een mooie aanzet om je leven na FO te vullen. Trouwens, ben je als budgetcoach zelf begonnen of via een organisatie?

Mooi Dividend zei

Geniet van je vakantie!

Ik herken wel wat je zegt. Ik kan me nu ook nog niet voorstellen dat ik het werk volledig zou kunnen missen. Dit komt niet doordat ik me thuis niet vermaak, maar vooral dat kantoor voldoening op een ander vlak geeft. Het oplossen van de zakelijke uitdagingen op kantoor geven toch een andere uitdaging dan thuis een verstoppinkje oplossen.

Of ik hier over 10 of 20 jaar nog zo over denk weet ik niet. Mocht het anders zijn dan is het fijn om via dividend een andere inkomstenbron dan arbeid te hebben waardoor dan de mogelijkheid bestaat om makkelijker te kunnen beslissen om een andere baan te gaan doen met misschien minder inkomen, maar wel meer voldoening op dat moment.

Mr Groeigeld zei

Zelf merk ik dat ik na een lange dag op kantoor niets liever doe dan even in de tuin werken of iets met mijn handen doen ipv met mijn hoofd. Ik kan me voorstellen dat het ook andersom is, oftewel er moet een soort balans zijn.

Wat je zegt, of ik er over 20jr nog zo over denk valt te bezien. Zolang ik dan maar de vrijheid heb om te kiezen.
Die vakantie komt helemaal goed, dankje!

Uitklokken zei

Heel herkenbaar! Ook ik heb er een stukje over geschreven, met als trigger het thuisblijven door corona. Ik noem het dan ook coronapensioen :)

stella is zuinig zei

Ik herken het ook. Ik ga over niet al te lange tijd wat minder werken (kortere dagen) en ben nog lang niet toe aan stoppen met werken. Ik vind mijn werk enorm leuk, de contacten met collega's zijn fijn en ook leer ik nog steeds nieuwe dingen. Al met al zie ik geen reden om volledig te stoppen. Tegen de tijd dat ik met pensioen wil gaan zal dit alleen gebeuren als ik het werk zat ben én vervangende bezigheden heb. Een zomervakantie van zes weken (ik werk in het onderwijs) is fijn, maar in week 5 begint het bij mij altijd weer te kriebelen en krijg ik zin om weer iets te gaan doen. In de vakantie vermaak ik me overigens altijd prima, maar dat is omdat ik weet dat het weer een keertje stopt.

Mr Groeigeld zei

Dat is ook een mooie benaming ;-) Als je thuis zat met corona en je hoefde niet te werken, was dat een goede oefening.

Mr Groeigeld zei

Als je je werk heel leuk vindt, is het bijna geen werk meer. Een plan of bezigheden hebben voor na je pensioen is erg belangrijk. In mijn directe omgeving heb ik een paar voorbeelden van mensen die na hun pensioen niet goed wisten om te gaan met het zwarte gat. Niets gepland, geen idee, gevolg: zomaar 10 jaar verder zijn zonder echt iets uit hun handen te hebben gekregen. Ik vind dat persoonlijk erg zonde.