13 april 2020

Vaker een maand thuis blijven?



Zoals een groot deel van Nederland zijn ook wij afgelopen 4 weken vooral thuis geweest. Het bedrijf van mijn vrouw is grotendeels dicht, de kinderen zijn thuis en ook ik werk vanuit thuis. 

Een heel ander ritme en vaak ook erg druk. Mijn vrouw is opeens part-time lerares en bij mij ontploft de communicatie via mail, skype, whatsapp en belletjes. Door het thuiswerken maak ik ook meer uren dan normaal. Maar uiteindelijk maken we er het beste van om deze crisis zo goed mogelijk door te komen.

Stel, een gedachtenexperiment: wat als we dit nu eens ieder jaar zouden doen? Ieder jaar een maand verplicht thuis of thuis werken. Maar dan zonder de ernstige noodzaak van corona. Want er blijken stiekem toch best een aantal voordelige gevolgen te zijn:
  • De luchtkwaliteit is opeens een stuk verbeterd. Het CO2- en stikstofgehalte blijkt in sommige delen van de wereld zelfs met 60% gedaald te zijn.
  • Wat een rust buiten! Waar we normaal de snelweg zacht hoorden, hoor je nu amper iets.
  • De natuur begint langzaam plekken terug te nemen. Begroeiing neemt toe en dieren komen op plekken waar ze voorheen ook een leefgebied hadden, totdat de mens kwam.
  • We hebben minder uitgaven: we reizen minder, minder brandstof, we kopen minder.
  • We sporten meer. Om ons fysiek en mentaal op orde te houden, zijn we meer gaan sporten. 
  • Mensen die niet hoeven te werken, hebben opeens veel tijd over voor hobbies, de tuin of huis op orde maken.
  • Het thuis werken werkt voor een deel van de bedrijven best aardig. Al is het natuurlijk een stuk moeilijker voor bedrijven en zzp'ers waar het niet werkt en die het nu moeilijk hebben.
  • Ik heb geen enkele behoefte aan vakantie. Ondanks dat ik dus meer werk, heb ik minder behoefte om weg te gaan.


Een van de grootste problemen is dus de inkomsten van bedrijven en zzp'ers en het rondkomen van iedereen in die ene maand als we niet zouden werken. Als we daar vanuit de overheid of samenleving iets op kunnen verzinnen (basisinkomen?), denk ik dat we best kunnen wennen aan 11 maanden per jaar werken. Met alle bovenstaande positieve gevolgen van dien.


Wat denken jullie, gaat deze situatie iets fundamenteels veranderen aan onze manier van leven en werken? Of keren we als mensheid over een tijdje weer terug naar onze oude patronen?

13 opmerkingen:

Dertiger zei

Ik ben gastouder dus werk altijd thuis. Er mogen vN de 9 mar 3 opvangkindjes komen. Als ik ze alle 9 en mn eigen 2 zou hebben (Mag niet eens.. Te veel tegelijk) zou m'n mn gek worden als hij dan thuis moet werken... 😂 Nu wel te doen met meestal. Of 2 oovangkindjes...

Anoniem zei

Utopische gedachte...maar misschien is het makkelijker haalbaar als we allemaal een dag of twee,drie thuiswerken(waar dat kan)
Ik heb zelf altijd gekozen om minder uren te werken, en zo meer tijd te hebben. Voor wandelingen, uitgebreid koken en zelf brood bakken, boodschappen bij de boeren te doen, al die dingen die mensen nu ook aan het doen zijn.Je hoeft namelijk niet te wachten op een pandemie om je eigen leven in te delen met wat meer vertragingen waardoor je meer tot rust komt. Voor mij is een fietstocht door Europees land een enorm fijne vakantie ipv een rondreis in warm land waar ik met vliegtuig heen moet en waar ik in twee weken alles moet zien...alleen die stress al van alles moeten zien. Schrijf voor jezelf op wat je wél wit vasthouden en werk daarnaartoe.

mariimma zei

Ik begrijp het inkomensprobleem dat jij schetst niet. Werken we die éne maand dan voor gratis?

Mr Groeigeld zei

Met zoveel kinderen thuis heb je inderdaad andere drukte-problemen ;-)

Mr Groeigeld zei

Precies, maar je werkgever moet wel achter het thuiswerken staan. Als het al kan natuurlijk bij sommige beroepen. Vandaar mijn idee om alles 1 maand op slot te gooien.
Hoe ouder is wordt (uhm), hoe anders ik tegen het leven aankijk. Over een paar jaar maar eens serieus gaan kijken naar minder werken.

Mr Groeigeld zei

Klopt mariimma, ik had het wat krom omschreven en heb het aangepast. Als we 1 maand verplicht thuis zouden zijn zonder te werken, zouden er inkomensproblemen zijn (voor zowel bedrijven als burgers). De lasten (hypotheek, zorg, verzekeringen, huur) lopen immers gewoon door. Als we daar een vangnet voor kunnen verzinnen, hebben we er aardig wat profijt van.

Anoniem zei

Je krijgt geen vakantiegeld...kan je prima een maand mee overbruggen toch?

mariimma zei

Een maand verplicht thuis blijven zonder te werken... maar dat is nu ook niet echt de situatie volgens mij. Ondanks dat er veel bloggers zijn dit "Vijf Tips Tegen Verveling" geven ken ik eigenlijk alleen maar mensen die een hogere werkdruk ervaren. Maar dat komt wellicht wel doordat ik gewoon echt veel mensen ken die kinderen hebben en dus een tijdconsumerende taak erbij gekregen hebben.

anja zei

Ik verbaas me over dat "heel Nederland zit thuis" wat ik overal lees. Want ik ken heel veel mensen die nu keihard buitenshuis aan het werk zijn. Die hun werk nu eenmaal moeten blijven doen, en dat niet thuis kunnen. Echt niet alleen zorgmedewerkers, ook de vuilnisman. Zou jij willen dat 1 maand per jaar het vuil niet wordt opgehaald? Of moeten de collega's dat werk dan maar "even" erbij gaan doen? Dus structureel de werkdruk verhogen van de vuilnisman? Want er wordt heus niet extra personeel aangenomen. Hetzelfde voor de medewerker van een bouwmarkt. Het is er al wekenlang een gekkenhuis (al die thuiszittende mensen die toch niets te doen hebben en dus maar gaan klussen...). Wil je dat ze allemaal een maand per jaar thuis blijven, en de collega's daardoor nog harder moeten werken? Je hebt mooie argumenten die die maand vrij het overwegen waard maken, maar zou je willen beginnen met een oplossing te bedenken voor al die mensen die nu keihard aan het werk zijn, op een andere plek dan "thuis"?

Mr Groeigeld zei

Mariimma, het hoeft ook niet dezelfde situatie te zijn als nu, het is slechts een gedachte. Blijkbaar levert een maand een vertraagde samenleving aardig wat positieve effecten op, waarvan we ons niet eerder bewust waren.

Voor de rest herken ik helemaal wat je zegt. Ik zie inderdaad een hoop bloggers en filmpjes voorbij komen van mensen die allerlei creatieve dingen verzinnen om de tijd te verdrijven.
Wij ervaren ook veel meer drukte en stress dan voorheen door al het geregel en thuis werken.

Mr Groeigeld zei

Anja, daarom schreef ik ook "een groot deel van Nederland" en niet iedereen. Dit stuk gaat niet over wie wel of niet werkt of moet werken. Er zitten vast haken en ogen aan de gedachte, denk vooral mee in hoe dat op te lossen ipv te suggereren dat ik werkdruk zou willen verhogen.
Als we trouwens bouwmarkten als eerste levensbehoefte zien, zijn de laatste twee vragen uit mijn stuk al beantwoord lijkt me.

Mooi Dividend zei

Zelf verwacht ik dat we wel weer terugkeren naar een normale situatie. Al denk ik niet dat in 2020 alles weer helemaal normaal gaat zijn. Ik zie nog niet snel gebeuren dat ik dit jaar een dagje Efteling ga doen of een op vakantie naar het buitendland ga.

Uiteindelijk gaat big pharma wel met een oplossing komen, alleen al omdat hier voor hen heel veel geld te verdienen valt. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat overheden of overheidsinstanties als de Verenigde Naties contracten gaan afsluiten om pharma bedrijven 'iets' te laten ontwikkelen waardoor in de toekomst veel sneller een vaccin beschikbaar is bij een nieuwe virus uitbraak. De medische sector is absoluut niet een gebied waar ik kennis van heb, maar ik verwacht wel dat er een grote stap gemaakt gaan worden op dit gebied.

Ik verwacht dat we met elkaar nu veel vaker thuis gaan werken, want we zien nu dat het zonder grote problemen kan. Ik woon zelf maar 8 kilometer van kantoor en werkte dus bijna nooit thuis, want qua reistijd was hier niks te winnen.

Ik zie nu dat ik prima thuis kan werken, zeker als ik echt even op iets moet focussen gaat dat thuis beter dan op kantoor met 5 andere collega's om me heen. Waar ik videobellen voorheen iets vreemds vond ben ik hier nu ook aan gewend. Het werkt prima om via Microsoft Teams een vergadering te hebben of snel even een collega te bellen om face-2-face iets snel af te stemmen.

Daarnaast denk ik ook dat de online verkoop van dagelijkse benodigdheden als eten, luiers, verzorgingsproducten, etc nu permanent een enorme boost heeft gekregen. Veel mensen zien nu dat het prima werkt om online boodschappen te doen en ik verwacht dat veel klanten online boodschappen blijven doen nu ze hieraan gewend zijn en de drempel overwonnen hebben dat ze in de winkel willen zien dat 'de komkommer' vers is.

Zakelijk gezien is het enorm druk. Ik werk bij een grootwinkelbedrijf en in deze tijden is elke dag anders en zit er heel veel tijd in het maken van plannen en zorgen dat winkels op een verantwoorde manier open kunnen blijven. Dit geeft zakelijk gezien veel werkplezier, omdat dit een nieuwe situatie is om mee om te gaan. Sommige dingen kunnen nu opeens heel snel geregeld worden terwijl ze hiervoor al jaren op een projectkalender stonden. Helaas is de onderliggende oorzaak van thuiswerken natuurlijk wel heel triest. Vooral voor mensen die hierdoor getroffen worden en voor mensen die hierdoor in een sociaal isolement raken.

Privé zie ik dit wel als een waardevolle periode. Als gezin zijn we nu non-stop samen. We werken samen aan de eettafel en zien dus veel meer van elkaars werk. Daarnaast is het ook waardevol om nu samen een lunchwandeling te maken. Op de één of andere manier bespreek je tijdens een wandeling toch andere dingen dan wanneer je aan het bank hangen bent 's avonds.

Ik realiseer me dat ik vooral de pluspunten zie. Dit is een luxe die ik me kan veroorloven, omdat ik mijn directe omgeving niemand getroffen is door Corona. Ik kan me dus ook helemaal voorstellen dat andere mensen een minder positieve visie hebben.

Mr Groeigeld zei

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zelf verwacht ik ook dat we heel 2020 nog hiermee bezig zijn. Een medicijn is de enige echte remedie. Tot die tijd kan de deur van de samenleving langzaam een stukje open. Vanwege allerlei veiligheids- en keuringsprotocollen duurt de ontwikkeling van medicijnen helaas jaren.

Ondanks dat ik de voordelen herken die je noemt, mis ik vooral de sociale interactie met mijn collega's, familie en vrienden. De lolletjes, de omgang en elkaar echt kunnen zien. Maar goed, als dat het ergste is om hier doorheen te komen, komt het wel goed. Het samen thuis zijn met ons gezin maakt veel goed.

Het lijkt me juist goed om het positieve te blijven zien, hoe lastig dat ook is. Sommige mensen lijken opeens over elkaar heen te vallen (zie boven) als je iets positiefs wilt belichten. Dat is misschien een luxe, maar wel nodig in deze tijd. Van ieder uur corona-updates wordt ik niet bepaald vrolijk.

Ik betwijfel of de samenleving hierdoor echt verandert. De mens is een eigenwijze, volhardende soort gebleken, dus over een paar jaar zijn we gewoon weer volle bak bezig met de waan van de dag verwacht ik. Hopelijk hebben we dan wel de beste leerpunten uit deze tijd meegenomen.