18 april 2020

Anonimiteit




Vorige week kreeg ik een mailtje met de vraag of ik mee wilde doen aan het tv programma "Hoeveel ben je waard?" op SBS6. Ik kende het programma niet goed, dus heb een aflevering gekeken. In essentie gaat het over gezinnen/stellen waarvan de financiƫn helemaal binnenstebuiten wordt gekeerd met alle in/uitgaven en waardes. Het raakt vaak aan "Dubbeltje op zijn kant", omdat er soms meer uitgaat dan dat er binnenkomt.

Ik heb er kort over gedacht, maar al snel besloten niet mee te doen. Ten eerste omdat het niet anoniem is, alles is openbaar. Ten tweede omdat ik denk dat wij niet zo'n interessant onderwerp zijn, aangezien ik precies weet hoeveel we waard zijn en er weinig verrassing (dus drama) te zien zal zijn.

Nog over die anonimiteit: onze privacy vind ik belangrijk, ik hoef niet zo nodig met mijn gezin op tv. Als ik later "uit de kast kom", doe ik dat graag op mijn eigen manier. Ik zie dat sommige bloggers een uithangbord voor zichzelf worden, dat is prima, maar heb ik niet nodig.

Daar komt ook nog eens bij, dat we soms al scheve gezichten krijgen. Mensen om ons heen weten heus wel dat we het goed geregeld hebben. En soms krijg je dan scheve gezichten of opmerkingen. Dan voelt meedoen aan zo'n programma een beetje als je schone was buiten hangen en het nog verder versterken.

Dus helaas, voorlopig geen Mr. en Mrs. Groeigeld op tv.


Hoe gaan jullie om met bloggen en anonimiteit? Trek je het ver door of licht je soms een tipje van de sluier op?

6 opmerkingen:

BescheidenBeurs zei

Mensen in onze omgeving weten dat wij financieel bewust zijn. Kan ook niet anders, ik ben accountant en mijn partner doet projectadministratie ;)
Maar ik houd vaak mijn mening voor me als het over financiƫn gaat, alleen als mensen echt om mijn advies vragen, dan krijgen ze het ;)

Uitklokken zei

Ik wil anoniem blijven. Ik heb mijn naam alleen met wat medebloggers gedeeld per e-mail. Ook weten een paar vrienden ervan, maar ook niet allemaal. En mijn partner natuurlijk.
Voorlopig vind ik dat wel goed allemaal. Ik wil dus ook niet met mijn snufferd op tv, net zoals jullie.

Chris zei

Ik blog onder een pseudoniem. Dat geeft me de vrijheid open te zijn zonder dat iemand weet wie ik echt ben.

Je hebt overigens wel een deel van je anonimiteit opgegeven door het leuke artikel op Porterenee.nl. ;)

Mr Groeigeld zei

Met zulke beroepen zijn jullie zeker al goed thuis in de cijfers :-)

Mr Groeigeld zei

Dan heb je dus al een aardig tipje van de sluier opgelicht voor je omgeving. Bij ons weet alleen mijn vrouw ervan.

Mr Groeigeld zei

Dat klopt ja, dankje. Maar ook op porterenee was dat onder pseudoniemen :-)