1 september 2024

Dividend update - augustus 2024

Onze vakantie is voorbij, de kinderen zijn weer naar school, alles weer in het oude ritme. De zomer is nog volop bezig, maar ik merk alweer dat de avonden korter worden. Gek om je te realiseren dat we over vier maanden al in het nieuwe jaar zitten. Des te meer reden om nog even te genieten van de zomer. Laat ik eens kijken wat augustus heeft gebracht aan dividend. Een korte update aangezien het meestal een kleine dividendmaand is.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend augustus: €87
  • Dividend heel 2024: €3036
  • Jaarlijks (forward) dividend: €5602 of 5915 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,8%


Zoals gezegd, augustus is een kleine dividendmaand. Met €87 draagt het nog weinig bij aan het totaal, maar alle kleine beetjes helpen. Goed om te zien, dat ik 19% meer dividend heb ontvangen dan vorig jaar, ook al komt dit vooral door een extra dividend van Starbux deze maand.

Kijkend naar het forward dividend, dan vallen mij twee dingen op. Ten eerste is het dividend in euro's gedaald t.o.v. vorige maand. Dat komt door de dalende dollar. Aangezien dat over tijd fluctueert, vind ik dat valutarisico prima. Ja, ik krijg dan minder dividend in euro's, maar ik kan ook weer goedkoper US aandelen kopen. 
Ten tweede groeit het forward dividend in EUR+USD gestaag maar errrug traag. Zelfs de naaktslakken lijken deze zomer sneller te gaan. Grootste verantwoordelijken zijn de schommelingen in het ETF-dividend dit jaar. Daar komt deze maand nog eens bij, dat ik een positie heb verkocht (zie onder). Simpel gezegd helpen dit soort schommelingen niet als ik mijn doel wil bereiken. Maar goed, het is zoals het is en ik moet ermee omgaan. Met nog vier maanden in het jaar vraag ik me wel serieus af of ik mijn dividenddoel voor 2024  (6200 EUR+USD) wel ga halen.



Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Iron Mountain (IRM): +10%
  • Illinois Tool Works (ITW): +7,1%
  • Altria (MO): +4,1%

Een klein aantal verhogingen deze maand, maar altijd welkom. Zeker als ze 10% zijn.



Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb ik gekocht:

  • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 8st
  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 14st
  • ASML (ASML): 1st
  • Johnson & Johnson (JNJ): 5st

Zoals je ziet, heb ik gebruik gemaakt van de dip begin augustus om bij te kopen. Ik heb mijn maandelijkse inleg naar voren gehaald en daarnaast wat extra geld ingelegd. Hiermee zou mijn forward dividend aardig zijn gestegen, ware het niet dat Triple Point Venture Growth (TPVG) met de melding kwam, dat het dividend flink verlaagd wordt. Deze Business Development Company (BDC) was een oud overblijftsel van mijn opstartfase en ik had nog een kleine positie. Deze heb ik verkocht en dit geld ook ingelegd in bovenstaande aankopen. Enige nadeel is dat mijn forward dividend hiermee €32 daalt.

Zoals ook te zien is, heb ik weer een aantal individuele aandelen gekocht. Ik ben niet blij met de ETF-schommelingen van de afgelopen maanden. Ja, ik blijf er zeker wel in beleggen, maar kijk ook af en toe weer naar individuele aandelen. Daar zit wat meer risico op, maar mijn selectiemethode heeft mij in het verleden geen windeieren gelegd.



Samenvatting


Augustus blijft een kleine dividendmaand. Begin augustus heb ik gebruik gemaakt van de schommelingen in de markt, wat mijn portfolio goed heeft gedaan. 

Het forward dividend gaat echter erg traag vooruit. Zoals gezegd, met nog vier maanden te gaan denk ik dat ik mijn doel voor dit jaar (net) niet ga halen. Als september nog wat recht kan trekken, zou dat mooi zijn. Dat weet ik echter pas volgende maand.




Hoe was jullie maand qua dividend?

15 opmerkingen:

Quint zei

Augustus begon net lekker mee te doen, maar valt dit jaar wat tegen. €345 tegen €549 vorig jaar. Een daling van 29%, vooral omdat sommige fondsen net wat eerder of later uitkeren. Dit jaar 10 uitkeringen tegen 15 vorig jaar. September is altijd een mooie maand dus kijk ernaar uit.
En net zoals jij heb ik eind juli en augustus wat extra geinvesteerd. De aankopen van de vorige maand:
- NU holdings
- QDV5 (MCSI India)
- TDT (AEX)
- WTAI (AI)

YTD is mijn dividend 16% hoger dan vorig jaar, niet spectaculair. Mijn portfolio is echter met 30% gegroeid. Dit tempo heb ik de laatste jaren vast weten te houden en dat begint nu wel lekker aan te tikken.

Mr Groeigeld zei

@Quint: mooie aankopen heb je gedaan.
Dat laatste begint mij de laatste tijd ook op te vallen. Ik kijk nog steeds naar dividend als belangrijkste drijfveer, maar mijn portfolio begint aardig te groeien. Als je die 30% een aantal jaar kunt volhouden, gaat de sneeuwbal wel erg hard rollen!

Anoniem zei

Mr Groeigeld; goed bezig om weer te kopen; hier 161 euro div in augustus, vorig jaar was dat 123 euro. Mooie stijging voor mij, maar zoals je aangeeft de groei gaat altijd nog niet heel snel. Mooie vergelijking van de slak. Met VRWL zit je volgens mij altjd wel goed.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: een mooi dividend heb je in augustus.
Zoals Quint hierboven ook aangaf: naast het dividend begint mijn portfolio nu ook meer tractie te krijgen. De sneeuwbal gaat steeds harder rollen.

Anoniem zei

Hier 43,- dividend in augustus, mooi bedrag. Het begint langzaam te groeien. Ben benieuwd naar sept!

Mr Groeigeld zei

@anoniem: september is altijd een lekker volle dividendmaand, al ben ik benieuwd gezien de vele fluctuaties in ETF-dividend dit jaar.

Henk zei

Hier een prima maand, de tweede maand van het kwartaal loopt niet veel achter bij de derde. NN betaalde deze maand i.p.v. september zoals voorgaande jaren dus dat vertekend het beeld iets.

Zijn de Nederlandse verzekeringsmaatschappijen voor jou niet interessant? Zowel a.s.r. als NN bieden ondanks de stijging dit jaar nog steeds rond de 7% dividend rendement en hebben het dividend elk jaar keurig verhoogd sinds de afsplitsing in 2014. Je zou er zelfs relatief makkelijk je EUR+USD doel mee kunnen halen ;)

Mr Groeigeld zei

@Henk: dat is zeker iets waar ik naar ga kijken. Zojuist zag ik dat TDIV ex-dividend is gegaan met €0,31 waar ze vorig jaar nog €0,40 uitkeerden. Joepie, weer 22% (!) minder dividend. Het loopt echt de spuigaten uit op het moment bij de ETF's. Ik ga er even vanuit dat ik mijn dividenddoel dit jaar niet ga halen.

Anoniem zei

Waarom daalt het dividend terwijl je niet hoort van dividend verlagingen van individuele bedrijven ?

Mr Groeigeld zei

@anoniem: diezelfde vraag heb ik ook. In de vorige maandupdate waren enkele theorieën over post-covid verlagingen samen met enkele bedrijven die hebben verlaagd. Dat zou voor TDIV echter niet moeten gelden. Wellicht geef ik ze een belletje.

Kees zei

Ben benieuwd, het zal toch niet zo zijn dat ze een deel van het ontvangen dividend niet uitkeren !

Kapitalisman zei

Het gaat zo langzaam omdat je in laag dividend aandelen belegd. Even 2K in AGNC en je hebt jouw doel voor 2024 bereikt.

Mr Groeigeld zei

@Kees: ik heb al contact met ze gehad. Genoeg voor een volgende post.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: dat klopt, alleen hoe zeker/veilig is een fonds met 14% dividendrendement?
AGNC ken ik niet zo goed, ik zou echt een keer in de hoogdividendmarkt moeten duiken.

Kapitalisman zei

Veilig zolang de rente niet opeens hard omhoog gaat. Het wordt tijd dat je eens in AGNC duikt :-)