21 juli 2024

Accountgroei

De vaste lezers weten, dat ik zo'n twee jaar geleden een voorzichtig artikel heb geschreven over een (voor mij) belangrijke mijlpaal, namelijk een ton aan belegd vermogen. Ik zeg hier bewust "voorzichtig" aangezien ik dit niet van de daken wil schreeuwen en omdat we soms al scheve gezichten krijgen bij onze beslissingen en resultaten. Onder water hebben we er keihard voor gewerkt, op de kleintjes gelet en veel geïnvesteerd. Maar in de huidige samenleving heb je dan al snel roeptoeteraars, die denken dat het uit de lucht is komen vallen en vinden dat het "oneerlijk" is. Van een sportprestatie ziet iedereen ook alleen het resultaat en niet de lange weg die eraan voorafging.

Maar goed, bij het bereiken van die mijlpaal heb ik vanwege spreiding ook gelijk besloten een account aan te maken bij een tweede broker. En zo heb ik alweer twee jaar een account bij Lynx. Time flies...


Sindsdien heb ik onze beleggingen als drie geldstromen gezien:

  1. Autonomische of organisch groei: stijgen de beurzen met 5% dan stijgt ons account ook met 5%.
  2. Groei door herinvestering van dividend
  3. Groei door eigen inleg


Mijn aanpak is de afgelopen twee jaar vrij simpel geweest:

  • Het account bij DeGiro wilde ik niet verder laten groeien door herbeleggen of eigen inleg.
  • Daarom hevel ik al het uitgekeerde dividend bij DeGiro over naar Lynx. Uitgekeerd dividend van Lynx blijft bij Lynx.
  • Mijn eigen inleg gaat maandelijks naar Lynx.

Het leuke van deze aanpak is, dat het account bij Lynx goed doorgroeit door mijn eigen inleg plús het dividend van DeGiro en Lynx samen. Dat tikt in sommige maanden lekker aan. Daarnaast merk ik erg goed wat het dividend bij DeGiro in absolute zin oplevert. We leven er nog niet van, maar het is mooi om iedere maand te zien wat ik kan overboeken van DeGiro naar Lynx.

Een logische bijkomstigheid is, dat mijn account bij DeGiro alleen nog meebeweegt met de markt (de autonome groei). Zo is er afgelopen twee jaar zo'n 12% bijgekomen (minder dan de gemiddelde markt, doordat sommige sectoren zijn achtergebleven). Dit terwijl ik zelf al het dividend eruit heb getrokken. Doordat ik zelf niets inleg maar de koersen wel stijgen, staat het account inmiddels al 44% in de plus.

Als de markt blijft stijgen, wordt dit dus steeds meer. Niet verkeerd natuurlijk, maar dan wil ik wel de spreiding tussen brokers wat in de gaten houden. Het liefst verkoop ik geen aandelen vanwege spreidingsredenen. Aan de andere kant kan het bij een flinke daling ook ineens hard inzakken. Ik ga dus nog even niets doen om de spreiding anders te leggen.


Houden jullie een actieve verdeling aan tussen verschillende brokers?


21 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier bijna hetzelfde verhaal: 5,5 jaar geleden begonnen met beleggen bij DeGiro en dat ging hard richting een ton. Sinds een half jaar heb ik Centraal Beheer erbij genomen en Zelf beleggen basis van ABN AMRO. Beide hadden een leuke actie voor nieuwe klanten, dus die heb ik aangegrepen om eens wat anders ernaast te proberen. Bevalt allebei prima, even wennen, want het is echt beleggen voor luie mensen. Ik blijf automatisch inleggen bij Centraal Beheer (alleen in het wereldwijde fonds, geen mixfondsen) en daar gaat ook het dividend van DeGiro naartoe. Bij ABN AMRO heb ik een NT fonds 'high div', ik weet nog niet zeker of ik daar verder op in ga leggen of er weer mee stop.
Ondertussen bij DeGiro alleen de koersstijgingen, nog nét geen ton ;).

Quint zei

Ik houd 2 beleggingsrekeningen aan.

ABN AMRO is mijn huisbank en op kleine schaal beleg ik daar al zo'n 25 jaar. Vrijwel allemaal individuele fondsen, in eerste instantie Nederlands, later veel USA. Door de lage rentes en het ECB-beleid ben ik sinds 2017 flink gaan investeren in aandelen en is deze portefeuille behoorlijk gegroeid.

Naar aanleiding van fora zoals deze heb ik in 2021 een DeGiro-account geopend. Hier beleg ik maandelijks en vrijwel uitsluitend in ETF's. Ik gebruik deze portefeuille als 'spaarpot' tegenover de aflossingsvrije hypotheek die we in 2021 hebben afgesloten. We zijn begin 2022 verhuisd, 20 jaar rentevast. Ongeveer 2042 zou deze portefeuille 100% van de hypotheek moeten dekken, we gaan nu richting 40% dus de gang zit er lekker in. Na deze 20 jaar beleggen heb ik nog 10 jaar om op een mooi moment de portefeuille te verzilveren.

Het bevalt mij prima, 2 verschillende rekeningen met 2 verschillende strategien.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: klinkt inderdaad vrijwel hetzelfde. Naast DeGiro en Lynx ben ik nog aan het kijken om kleine beleggingen weg te zetten voor onze toekomstige hypotheekaflossing. ABN zal het waarschijnlijk niet worden vanwege de hoge kosten (zie link naar het artikel over de nieuwe broker). Centraal Beheer had ik nog niet bekeken.

Mr Groeigeld zei

@Quint: precies zoiets ga ik ook inrichten. We hebben sinds 2022 ook een deel aflossingsvrije hypotheek voor 20jr vast en willen deze "afdekken" dmv een eigen beleggingspotje. Waarschijnlijk ga ik Meesman eens proberen. Mocht dat goed bevallen, dan heb ik gelijk een derde broker-optie.

Anoniem zei

Vond je een ton ook een mooi moment, of zou je als je nu opnieuw met je reis was begonnen al ruim voor de ton een 2e broker hebben genomen?

Vr Gr Sander

Mr Groeigeld zei

@anoniem/Sander: formeel geldt het beleggingscompensatiestelsel tot €20k p.p, dus wellicht was het beter om de grens bij €40k te leggen (als stel). Maarja, dan hadden we nu al 3 verschillende brokers moeten hebben, terwijl we nog zo'n kleine 15 jaar willen blijven belegggen. Daarnaast groeien beleggingen met gemiddeld 7% per jaar. Een belegging van 40k zou na 15 jaar zo'n 110k waard zijn. Oftewel, je kunt voorsorteren op spreiding, maar uiteindelijk kom je vrijwel altijd boven het garantiestelsel uit.

Luxe of Zuinig zei

Zelf zit ik ook bij een tweede broker voor mijn gemoedsrust. Rabobank en Meesman. Daar heb ik mijn beleggingen momenteel 60/40 verdeeld. Die verdeling trek ik af en toe handmatig meer richting de 50/50. Maar let er niet erg op moet ik zeggen dat dit perse 50/50 moet zijn. Ik heb vertrouwen in beide dat ze het vermogen goed gescheiden houden in tegenstelling tot de Giro waar het mij niet langer lekker zat

Anoniem zei

Tot op heden hebben ik al mijn belegd vermogen ondergebracht bij de Giro. Wat is voor jullie de grens of beter gezegd vanaf welke bedrag stappen jullie over naar een 2e broker?

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: Meesman lijkt me ook interessant ja. Als ik het goed lees, verkoop je dus soms een deel van je beleggingen om ze te kopen bij de ander?

Mr Groeigeld zei

@anoniem: in het artikel staat wanneer ik dat heb gedaan. Echter het beleggingsgarantiestelsel gaat tot 40k (gezamenlijk). Dus het is meer een eigen grens die je aanhoudt, mede ook omdat beleggingen doorgroeien als de markt stijgt.

Kapitalisman zei

Een ton is sowieso niet iets om van de daken te schreeuwen, hoewel ik er ook erg blij mee was. Je koopt er weinig vrijheid voor. Misschien interessant om te lezen: The Millionaire Fastlane. Ik lees deze nu op vakantie. De route die jij en ik bewandelen wordt in het boek de Slowlane genoemd (er is ook nog de Sidewalk). Verfrissend om eens goed bekritiseerd te worden. Zet me wel aan het denken.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: dat boek heb ik al eens gelezen volgens mij. Ging de fast lane niet over voor jezelf beginnen ipv voor een baas werken? Persoonlijk vond ik het wat oppervlakking/gemakkelijk (hij levert veel commentaar op bestaande "guru's"). Hoe dan ook goed om wat tegengeluid mee te nemen.

Quint zei

@kapitalisman. Interessant, heb net even een uittreksel gelezen (chat gpt). De eerste ton vind ik toch wel een mijlpaal, in welke swimming lane dan ook.

Of zoals Warren Buffet het zei; 'the first $100.000 is a bitch'. Daarna gaat alles heel veel makkelijker en sneller.

Kapitalisman zei

De kritiek op guru's (beslaat misschien een paar blz) is wel terecht. Ze prediken vaak een methode waarmee ze zelf niet rijk zijn geworden (ze zijn eerder rijk geworden met het prediken zelf).

Het deel over de Fastlane begin ik nu aan. Hij zet ook de tekortkomingen van de Slowlane duidelijk uiteen. Daar noemt hij heel wat dingen waar ik zelf ook tegenaan loop, maar nooit zo gerealiseerd dat het inherent aan de gekozen route is.

Henk zei

Ooit begonnen bij DeGiro, maar vrij snel overgestapt op Interactive Brokers vanwege aanbod, dividendbelasting en kosten. Wel eens gekeken naar alternatieven voor spreiding, maar dat stopte zodra er percentages van het beheerd vermogen naar voren kwamen. Lynx is onderdeel van dus dat heeft wat spreiding betreft geen zin.

Wat ik mezelf wel zie doen is aandelen rechtstreeks houden. Dit kan o.a. bij een aantal Franse bedrijven zoals Air Liquide, L'Oreal en LVMH. Daar zitten geen beheerskosten aan vast en bij L'Oreal krijg je na 2 jaar 10% meer dividend als loyaliteitsbonus.

Kapitalisman zei

Niet mee oneens. Mijn tweede ging beduidend sneller en makkelijker dan de eerste. Maar het kost heel veel tijd, waarin je bovendien zuinig leeft, tot je een paar miljoen hebt. En dan is het nog maar de vraag hoe gezond je nog bent.

Wouters Finance zei

Ik heb zelf een pensioenbeleggingsrekening bij Brand New Day en twee 'normale' beleggingsrekeningen; één bij Meesman en één bij DeGiro.

Op de rekening van DeGiro staat geen saldo.

Waar ik zelf al wel een tijd benieuwd naar ben is het volgende:

Als je meerdere rekeningen aanhoudt en hier meerdere (dezelfde) ETF's in koopt, dan stapelen de 'verbogen kosten' ook op (TER). Afhankelijk hoeveel verschillende brokers en ETF's, kan dit m.i. al gauw enkele procenten aan rendement kosten.

Hoe kijk jij hier tegenaan? En is dit iets waar jij rekening mee houdt? Of is dit een geaccepteerd 'verlies' in het kader van spreiding?

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman (9:10u): een hoop predikers verkopen inderdaad vaak allerlei trainingen en boeken, waarmee ze sneller rijk worden dan in de Slow lane. Eigenlijk zitten ze dus al in de Fast lane :-)

Ik zal nog eens kijken of ik het boek heb. Omdat ik in "the boring middle" zit, mag het van mij ook wel wat sneller gaan.

Mr Groeigeld zei

@Henk: dat "probleem" zie ik in de toekomst ook, het aantal grote brokers is namelijk beperkt en een aantal (zials ABN en ING) rekenen percentages van beheerd vermogen. Die laatste optie is een interessante.

Mr Groeigeld zei

@Wouter: de eventueel extra kosten zie ik als acceptabel verlies. Echter, als de TER 0,4% is per broker voor eenzelfde ETF, maakt het weinig uit. Of je nu 0,4% over 10k betaalt of twee keer 0,4% over twee keer 5k.

Mevrouw Hoefnix zei

Ik heb alles bij DeGiro, voelt eigenlijk niet ideaal, ook door die problemen in het verleden. Nu is het nog geen ton, maar dat wordt het wel. Net als jij denk ik aan Meesman als tweede broker. Toch eens induiken.