14 juli 2024

Vakantie

Een kort berichtje deze keer, want we zijn op vakantie. Afgelopen week is deze al begonnen, met nu nog twee weken in het vooruitzicht. Heerlijk!

Afgelopen weken waren erg druk voor mij op mijn werk. Er moest enorm veel georganiseerd worden onder hoge tijdsdruk met ook nog een paar buitenlandse bezoekjes erbij. Normaal geeft dat wat stress, maar deze keer viel dat gelukkig mee en liep alles soepel. Ik kon daardoor prima in mijn vakantie rollen. 

Op vakantie hou ik in het begin mijn werkmail nog een beetje in de gaten, maar dat is meer om ervoor te zorgen dat mijn mailbox geen puinhoop wordt :-) Na een paar dagen laat ik dat meestal varen en hoor ik het wel wanneer er iets escaleert. Tot die tijd wil ik zo min mogelijk van mijn werk horen.

Dit jaar hebben we ervoor gekozen om gelijk op zaterdag(avond) te vertrekken naar zuid-Frankrijk. En ook dat beviel prima, ik was gelijk afgeschakeld door in een ander ritme en ander gebied te komen.

Wat doe ik in de vakantie zoal? Het begint meestal met afschakelen van al het "moeten". Dat duurt een paar dagen, waarna ik meer rust in mijn lijf krijg. Rust om lekker de hele dag te luieren bij een zwembad of op het strand met een boek. Tussendoor doen we ook wat actieve en culturele dingen zoals sporten, steden bezoeken of andere activiteiten.

Vakantie is voor mij ook een moment om de drukte achter me te laten en even uit te zoomen. Een beetje reflecterend misschien wel. Ben ik nog tevreden met wat ik doe, qua baan maar ook privé. Van dat soort beslommeringen. Door dat uitzoomen geeft vakantie ook een mogelijkheid tot wat dagdromen over wat ik nog wil bereiken. Niet teveel, want ik weet ook dat alles lijkt te kunnen tijdens een vakantie en dat dat onrealistisch blijkt wanneer de dagelijkse realiteit terugkomt.

Vreemd eigenlijk dat ik dat uitzoomen minder goed kan als we weer thuis zijn. Dan eet ons huishouden, gezin en werk veel tijd en energie op, waardoor uitzoomen blijkbaar lastig is. Dat heeft te maken met het zogenaamde Zeigarnik effect, waarbij onafgemaakte taken meer urgente aandacht krijgen in onze hersenen dan belangrijke langetermijnzaken. Misschien goed als ik meer van dit soort momenten kan inlassen in ons dagelijks leven.

Maar goed, voor nu heb ik dus even vakantie. Het weer is hier super (ook daarom wilden we weg, omdat Nederland geen zomer meer lijkt te hebben) en we kunnen lekker relaxen. Ik ga nog even zonnen. Ik weet niet of ik volgende week een keertje oversla qua bloggen. En anders tot over een weekje.


Wat doen jullie tijdens vakantie?

4 opmerkingen:

Kapitalisman zei

Fijne vakantie! Wij gaan ook bijna. De e-reader staat al vol met de betere boeken over beleggen. Houd jij de financiële markten in de gaten tijdens je vakantie?

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: meestal wel, al lijkt de enige weg omhoog de laatste tijd.
Welke beleggingsboeken heb je bij je?
Jullie ook fijne vakantie!

Mina zei

Fijne vakantie! Ik herken veel in je verhaal. Ik laat alleen werk thuis. En probeer vooral even af te kicken van mijn mobiele telefoon.

Mr Groeigeld zei

@Mina: dankje. Dat afkicken probeer ik ook zoveel mogelijk te doen. Het is al aardig gelukt na een eerste weekje.