7 februari 2023

Hoeveel aandelen kan ik per jaar kopen van dividend?

In mijn plannen voor 2023 had ik een berekening gemaakt van het forward dividend. Daarin nam ik voor het gemak aan dat mijn huidige dividend zo'n 2,5% aan dividend zou opleveren als ik het herbeleg gedurende het jaar. Prima als aanname, maar ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel aandelen ik nu zou kunnen kopen van het dividend wat ik op jaarbasis krijg. Immers, het koersverloop van aandelen maakt mij vrij weinig uit (behalve bij aankoop), ik ben vooral geïnteresseerd in het dividend.

Dus heb ik een rekensommetje gemaakt:
  • Ik deel het jaardividend van een aandeel door de huidige prijs. Hiermee zie ik hoeveel nieuwe stukken van dat aandeel ik kan kopen. Voor het gemak reken ik even met fractionele delen (ik kan bijvoorbeeld 0,35 aandeel kopen).
  • Dat getal vermenigvuldig ik weer met het huidige dividend van een aandeel. Hiermee zie ik dus wat mijn herbelegde dividenduitkering in dat aandeel op dit moment oplevert.

Dan krijg ik onderstaande overzicht (inclusief ETF's):



Wat zie ik nu:
  • Van de 54 posities totaal kan ik van 20 aandelen meer dan 1 nieuw aandeel kopen. Bij individuele aandelen zit hem dat vooral (logischerwijs) bij de hoogdividendaandelen. Bij de ETF's komt het omdat ik daar al veel aandelen van heb.
  • Als ik het dividend 1-op-1 zou kunnen herinvesteren in dezelfde aandelen, zou het 213 EUR+USD aan nieuw dividend opleveren. Dat is veel meer dan de 95 EUR+USD waarmee ik rekende in mijn plannen.

Dat laatste komt doordat ik in dit geval herbeleg in hoogdividendaandelen. Zoals ik ooit in 2019 schreef, heb ik mijn portfolio opgezet als drietrapsraket. De hoogdividendaandelen genereren veel dividend, wat weer meer dividend oplevert als je het herbelegt, enz enz. Dat doe ik echter niet, ik herbeleg vooral in ETF's tegenwoordig, dus groeit het dividend minder hard. Ondanks dat, zie ik dat mijn ETF's een gemiddeld  (niet gewogen) rendement hebben van zo'n 3,2%. Dus die 2,5% moet eigenlijk herbelegd 3,2% zijn. Dat maakt 121 EUR+USD. Een mooie meevaller (ondanks dat het eigenlijk gewoon een stom foutje is).

Wat nu nog interessant is, is hoe het jaarlijkse dividend het jaar erna eruitziet. En na 20 jaar. Dat is gemakkelijk te berekenen met Excel of een formule voor rente-op-rente:

A=P(1+r/n)^nt

Waarbij:
  • P principal amount (3810 EUR+USD huidig jaardividend)
  • r annual rate (3,2%)
  • t years invested (20)
  • n interest compound per year (1)

Hiermee kom ik na 20 jaar uit op 7154 EUR+USD. Kijk, dat is nu eens lekker! Als ik dus de komende 20 jaar niets anders doe dan het dividend herbeleggen tegen 3,2% nieuw dividend, dan heb uiteindelijk dit bedrag aan jaarlijks dividend. En dat is nog zonder extra eigen inleg. Als ik het doorreken naar 30 jaar kom ik op 9800 EUR+USD. Daarin zie je dus het effect van rente-op-rente en de tijd terug. Dit soort simpele sommetjes motiveert mij alleen maar meer om door te gaan met onze ingeslagen weg.


Maken jullie weleens van dit soort sommetjes of ben ik de enige financiële nerd die dat doet? ;-)

4 opmerkingen:

DGI-John zei

Ik vind het maken van dit soort berekeningen een heerlijk tijdverdrijf. En wat je zegt, het motiveert enorm om door te gaan.

Zelf heb ik in 2022 de grens van gemiddeld €100 per maand geslecht. Doel is om dat naar gemiddeld €125 per maand te krijgen in 2023.

Anoniem zei

Ik verzamel dividenden tot 500 euro en koop dan hoog dividend aandelen die snel weer ex dividend gaan. Balletje gaat steeds sneller rollen.

Mr Groeigeld zei

@DGI-John: het feit dat je eraan kunt rekenen vind ik al erg prettig. Niet dat het gegarandeerd is, maar je kunt het prima modelleren.
Een mooi doel voor jezelf, dat is toch 25% hoger dan in 2022. Succes ermee!

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: andersom kan ook wellicht interessant voor je zijn. Uiteindelijk groeit het dividend van laag-dividendaandelen met hoge dividendgroei harder dan hoog-dividendaandelen met lage dividendgroei.