27 februari 2023

1 jaar bij de bieb



Vorige week waren we precies één jaar bij de volwassenen bibliotheek. Onze kinderen hadden al langer een abonnement. Toen we vorig jaar gingen verhuizen, hebben mijn vrouw en ik ook besloten bij de bieb te gaan. Ten eerste omdat we veel meer tijd over houden in ons nieuwe huis, ten tweede omdat de bieb nu redelijk dicht in de buurt ligt en ten derde omdat je er een hoop geld mee bespaart (ook niet onbelangrijk ik deze tijden).

Als kind vond ik lezen al heerlijk. Lekker in een spannend of meeslepend verhaal duiken. De bieb heeft voor mij daarom iets nostalgisch, een gedachte aan vroeger toen we op woensdagmiddag naar de bieb gingen. Van die vroege jaren heb ik ook een tic overgehouden: ik ruik aan boeken. Stom misschien, maar ik vind door een boek bladeren met mijn neus erboven heerlijk. Ja, ieder zijn gekte.

Dat nostalgische van vroeger is bij onze huidige bieb inmiddels wel wat vervaagd. Grote kasten volgepakt met boeken onder felle tl-lampen. De romantiek is ver te zoeken.

Maar goed, we zijn ook bij de bieb gegaan uit een stukje kostenbesparing. Dat je tegenwoordig ruim €20 voor een flink boek betaalt, vind ik al erg veel. Laat staan dat je er dan zo'n 10-15 per jaar leest. Waar de bieb meestal geen nieuwe exemplaren heeft, is dat zelden iets wat ik erg mis.
Wat bespaar ik dan zoal? Als ik terugkijk naar afgelopen jaar hebben we samen maar liefst 32 boeken geleend! Als je gemiddeld zo'n €15 per boek betaalt, hebben we toch al voor zo'n €480 aan boeken geleend. Min de €40 per jaar aan abonnement is dat toch een mooie besparing.

Maar goed, zoals ik al zei, gaat het mij niet zozeer om de besparing. Ik wil gewoon lekker naar de bieb kunnen fietsen om rond te neuzen, de boekenwereld in te duiken en daarna lekker thuis op de bank te gaan lezen.


Zijn jullie lid van de bieb?

8 opmerkingen:

Mina zei

Hier juist een jaar geleden het abonnement opgezegd. Ik ben overgestapt naar een Kobo Plus abonnement. Ik lees veel (50 boeken per jaar), ik luister daarnaast ook nog luisterboeken. Ook onze drie kinderen hebben een e-reader en lezen graag, dus die maken ook gebruik maken van hetzelfde Kobo abonnement. Bieb abonnement was bijna 60 euro per jaar en nu 13,00 euro per maand, maar daar heb ik veel meer aan.

Anoniem zei

Vanaf mijn 5E jaar (ik ben nu 73) ben ik lid van een bibliotheek. Wanneer we verhuisden naar een andere plek in Nederland zochten we meteen de bibliotheek op en werden lid. Verhuisden we in dezelfde gemeente dan konden we de bibliotheekkaart gewoon gebruiken in een ander filiaal.
Ik lees overdag papieren boeken en als ik in bed lig e-boeken. Informatieve boeken lees ik het liefst op papier, bij andere boeken maakt het mij niet uit!
Thea

Anoniem zei

Geen bieb abonnement hier, maar lees vooral via de free library. Nog goedkoper dus en geen inlevertermijn.

Mr Groeigeld zei

@Mina: persoonlijk vind ik digitaal lezen minder fijn dan in een echt boek. Als je veel leest en het gewend bent, kan ik me voorstellen dat het handig is. Op vakantie probeer ik dan wel weer digitaal te lezen, dat scheelt een hoop ruimte.

Mr Groeigeld zei

@Thea: dat is al een hele tijd. Mooi om te lezen hoe iedereen het ervaart en een eigen aanpak heeft.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat zijn wel vooral Engelse boeken, toch? Engels lezen/praten doe ik al de hele dag, dus voor mij liever Nederlands :-)

Mevrouw Niekje zei

En of ik lid ben! Ik zou niet zonder kunnen. Boeken kopen vind ik ook te duur en met de snelheid waarmee ik een stapel boeken lees zou ik binnen no time bankroet zijn! Ik lees nog echte boeken en (nog) niet via een e-reader, wie weet ga ik dat ook nog eens doen. Maar voor nu vind ik naar de bieb gaan nog steeds leuk, ook al valt er bij ons weinig te snuffelen en moet ik alles reserveren. Wat ik vaak wel doe is in de bieb koffie drinken in het café en wat door tijdschriften bladeren. Lekker ontspannen even een uurtje zitten en lezen tussen het groen in de binnentuin.

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: dat klinkt erg ontspannen. Misschien moet ik dat bij ons ook eens opperen. TL lampen eruit en een beetje gezellig maken.