8 november 2019

Mijn drietraps-raket






Soms krijg ik wat vragen of opmerkingen over de hoogdividend aandelen in mijn portfolio. Ik heb inderdaad een aantal REIT's (Real Estate Investment Trusts) en BDC's (Business Development Companies) met hoog dividend. En met een reden.

Ik pas namelijk een drietraps-raket toe in mijn beleggingen:

  • Trap 1: veel dividend (>5%), weinig (< 2%) tot geen groei
  • Trap 2: gemiddeld dividend (3-4%), gemiddelde groei (3-5%)
  • Trap 3: laag dividend (<2-4%), veel groei (>5%)

De eerste trap zorgt ervoor, dat mijn portfolio van de grond komt, een soort van boost opstart. Denk hierbij aan MAIN, ARCC, OXLC (en RDSA).

Zodra de eerste trap goed werkt, herinvesteer ik het dividend hiervan in aandelen van de tweede trap. Dit zijn de middelmatige dividendgroeiers. Denk hierbij aan MMM, ABBV en D.

De derde trap zijn de langetermijngroeiers. Zij zorgen nu voor weinig inkomsten, maar hebben wel flinke dividendgroei. Op de lange termijn zorgen ze voor de inflatiecorrectie van ons dividendinkomen.


De samenstelling van je eigen portfolio is erg persoonlijk. Voor mij werkt bovenstaand model. Het grootste deel van mijn portfolio zit nu in de eerste en tweede trap. Hoe lang ik nog doorga met investeren in de eerste trap ga ik nog bepalen. Ik merk wel dat ik nu een draai wil maken naar meer lange termijn dividendgroei. Meer daarover in een volgende post.


In welke trap beleggen jullie vooral?

3 opmerkingen:

Dividendbelegger zei

Goed dat dit voor je werkt en binnen jouw risicostructuur past. Persoonlijk vind ik het geen slecht plan, alleen de invulling voor trap 1 zou ik zelf persoonlijk met andere hoogdividendaandelen invullen en niet met Main, ARCC en OXLC omdat ik denk dat bij een bearmarket/sterke rentestijging dit aandelen zullen zijn die extra hard getroffen worden.

Maar in feiten doe ik precies hetzelfde, maar dan met wat meer reguliere aandelen.

Quint zei

Mijn aandelen en nieuwe aankopen zitten vooral in "trap 2" als ik jouw model volg. Ik mik bij mijn aankopen meestal op een dividendrendement van zo'n 3%. Recente aankopen zijn bijvoorbeeld AT&T, JNJ, Randstad, Unilever, Walgreens.

Ik heb een paar aandelen met een zeer gering dividendrendement, bijvoorbeeld Fugro. Ik zie ze als speculatief en heb er geen probleem mee om ze te verkopen met een leuke winst. In tegenstelling tot mijn "trap 2" aandelen die ik nog vele jaren aan wil houden.

Zo zou ik een goede overname van Walgreens erg jammer vinden in tegenstelling tot Fugro.

Verder heb ik nog een paar aandelen met een hoger dividend, bv RDSA. Dee groep mag van mij wel wat groeien, mischien wat vastgoed.

gr. Quint

Mr Groeigeld zei

De namen die je noemt zijn prima aandelen. Je kunt ze lekker een tijdje laten renderen.
Mocht je wat meer rendement zoeken, dan is een REIT zeker een goede optie.