18 november 2019

Hoeveel besteed jij aan Sinterklaas?


Deze keer een hele andere post dan normaal. Het is weer bijna december, en 5 december nadert. Ondanks dat onze oudste niet meer gelooft in Sinterklaas (sinds vorige week), is het de tijd van cadeautjes uitzoeken en aanstrepen. Daar kunnen ze soms uren mee bezig zijn, ik kan het me nog heel goed herinneren van vroeger. Voor ons als ouders komen dan de vragen omhoog: geven we ze meerdere kleine cadeautjes of één of twee grotere cadeau's? En hoeveel geven we uit?

Het nadeel van veel kleine cadeautjes is dat ze hiermee overladen worden. Ze krijgen namelijk ook nog wat van mijn (schoon)ouders. We letten wel op dat het nuttige dingen zijn, maar toch zijn ze er vaak snel op uitgekeken. Nu kwam mijn jongste met dat ze heel graag een Nintendo Switch wilden hebben. Dat hebben we even opgezocht, en we schrokken ons een @$%&# hoedje. Een set met 1 spel kost ruim €375! 

Nu zijn we zelf totaal niet van de tv en games, al bracht ik vroeger als kind vele uurtjes door op mijn computer. We willen ook dat onze kinderen niet teveel tijd doorbrengen voor de tv of tablet. Aan de andere kant is het wel een duidelijk, groot cadeau waar ze nog veel plezier van gaan hebben. Beter dan al die kleine prulletjes. Het zal ze ook motiveren om goed te sparen voor een volgend spel.

"Ben ik nu gierig of te egoïstisch geworden door al het consuminderen, besparen en investeren?", vraag ik me af. Gek genoeg voelt €375 als gigantisch veel voor een Sinterklaas-cadeau, terwijl ik iedere maand zonder te knipperen €500 beleg en €500 extra aflos op onze hypotheek.

Ik heb inmiddels door, dat het niet om het geld gaat. Het is meer mijn opvoed-gevoel dat dwars zit. We willen onze kinderen een fijne jeugd geven, maar ook niet teveel verwennen. Mijn vrouw en ik zijn er nog niet uit wat we gaan doen. Nog maar eens een nachtje over slapen.



Hoeveel besteed jij aan Sinterklaas? En geef je dan 1 grote of meerdere cadeau's?


6 opmerkingen:

Audrey zei

Poe, ik vind 375 euro wel echt heel veel. Ik zou het overwegen als meerdere kinderen hem samen zouden willen hebben, maar anders niet.

Anoniem zei

Ik blijf bij de engelse 4 kado's:
- something they want
- something they need
- something to wear
- something to read

Dus: 1 kado van hun lijstje (met max van 50 euro), 1 nuttig ding (allebei een magneetbord voor op hun kamer), 1 kledingstuk (pyjama, sjaal, handschoenen, leuke sokken) en 1 boek.
Dat wordt nog aangevuld met een chocoladeletter en een speculaaspop. Is meer dan genoeg! En dan krijgen ze van beide opa's en oma's ook nog ieder 1 kado.
Kerst doen we niet aan......

Nicole zei

Onze kinderen (20 en 15) krijgen resp.een lp en een advent kalender van de Douglas. We maken een gezellige avondje met wat hapjes en een familie film.
Met kerst krijgen ze samen een spel voor de Nintendo switch. Ook een duur grapje en ieder iets van €50. Van opa en oma een bon of cadeau van €25.
Vorig jaar kregen ze samen een switch. Ik had toen wel VVV bonnen om de set te betalen en er ook nog een extra spel bij te doen. Het deed dan ook minder pijn ;)

Mr Groeigeld zei

Ze wilden het samen hebben, alleen hadden we inderdaad nooit geaccepteerd.

Mr Groeigeld zei

Dat is een leuke opzet, die kende ik nog niet. Eens kijken of we het thuis erover eens kunnen worden ;-)

Mr Groeigeld zei

Hmmm, VVV bonnen hebben we ook nog liggen. Eens kijken hoeveel we daarvan nog kunnen bijeenrapen.