1 november 2021

Dividend update - oktober 2021

Nadat binnen de kachel al een aantal keer is aangeweest, is het na september ook altijd qua dividend even afkoelen in oktober en november. Tijd om te kijken wat oktober heeft gebracht.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend oktober: €174
  • Dividend heel 2021: €1596
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2480 of 2740 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,6%

Oktober laat een mooie 6% groei zien t.o.v. vorig jaar. Omdat ik geen nieuwe posities heb gekocht, die in oktober uitbetalen, is de toename puur door organische groei (dividend-verhoging en euro/dollar-toename).


Dividend-veranderingen

Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen geweest:
  • AbbVie (ABBV): +8,5%
  • Gladstone Investment Corp. (GAIN): +7,1%
  • Newtek Business Services (NEWT): +16,7%
Ook deze maand weer flinke verhogingen. De verhoging van NEWT neem ik niet voor 100% zeker aangezien ze hun dividend van de kwartaal laten afhangen (omdat ze een BDC zijn, die minimaal 90% van hun winst moeten uitkeren om bepaalde belastingvoordelen te krijgen). Ondanks dat, altijd leuk meegenomen.

De dividendverhogingen samen zijn vergelijkbaar met wanneer ik €1360 aan eigen geld had belegd tegen 2,5% dividend.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb ik 7st Verizon en 12st DXSB gekocht.

Samen met de dividend- en dollarveranderingen stijgt ons (forward) dividend naar €2480 of 2740 EUR+USD.


Samenvatting


Na de goede september-maand, toch een aardige oktober qua dividend en dividendgroei. Het mooiste vind ik nog altijd om de dividendgroei te vergelijken met het eigen geld, dat ik nodig had gehad om dat te bereiken.

Volgende maand wordt het echt winter, zo ook in mijn portfolio. November is vaak een kleine maand als overgang naar de grote decembermaand.



Hoe was jullie maand qua dividend?

7 opmerkingen:

Quint zei

Een 'all time high'.

Ook bij mij was oktober altijd een wat mindere maand na een dividendrijk september. Dit jaar is mijn oude record verpletterd; €820. RND, ABN & ING zijn verantwoordelijk voor 85% van het oktoberdividend. Die laatste twee hebben dan wel rijkelijk uitgekeerd maar zijn qua belegging geen succesnummers. Ik heb daar toch wel veel koersverlies, vooral van ABN word ik nog niet vrolijk.

Mr Groeigeld zei

@Quint: zo, €820 is erg lekker!
Banken zijn afgelopen jaren wat minder in trek geweest. Wellicht verandert dat komende tijd met de aantrekkende rentes.

Martijn zei

Hey Groeigeld,

Dit jaar ga ik een nieuw record halen van €300+ dividend. Dankzij de dalende dollarskoers kom ik boven de 300 euro uit. :)
Ik zie dat jij al op bijna €1600 zit. Nog niet voldoende om te stoppen met werken, maar toch mooi even een extra maandsalaris. Merk je nu ook dat de jaarlijkse stijging sneller gaat (rente op rente effect)?

Gr. Martijn

Mr Groeigeld zei

@Martijn: heel goed! Gewoon blijven volhouden, dan gaat de sneeuwbal vanzelf rollen.


De laatste tijd groeit het dividend aardig. Deels door mijn eigen inleg, maar ook door de dividendgroei. Op een gegeven moment merk je, dat de kleine beetjes grote beetjes worden. Blijven volhouden dus.

Wouters Website zei

Ik heb deze maand 0 euro ontvangen. Maar dat geeft niet, mijn tijd komt nog wel. Ik moet er nu voor zorgen dat ik consequent in blijf leggen volgens mijn plan, dan zal de tijd de rest doen.

Abbvie inderdaad een mooie stijging!

Mr Groeigeld zei

@Wouter: precies, bij je plan blijven en vooral volhouden zijn belangrijk om op de lange termijn resultaat te zien.

Mr. Robot zei

Mooie resultaten hoor! Gaaf om te zien wat voor geld je had moeten investeren voor iets wat je nu via een dividend verhoging krijgt. En dit wordt alleen nog maar groter!