7 november 2021

Rentemiddeling: nog twee voordeeltjes

Vorige maand hebben we rentemiddeling aangevraagd. In dat artikel schreef ik al dat we daarmee ruim €26 per maand besparen, oftewel minimaal €4000 rente over de gehele looptijd. 

Inmiddels is het 1 november, dus de wijziging is ingegaan. Vandeweek kreeg ik twee mailtjes hierover. "Hoezo twee?", dacht ik. De eerste ging over de wijziging zelf, boven de tweede stond vrolijk "We hebben uw rente aangepast". Wat blijkt nu: NN heeft (gratis, zonder taxatie) op basis van hun modellen onze huiswaarde berekend en we hebben (op papier) nog meer overwaarde dan we al dachten. Ongelofelijk die huizenprijzen. We vallen nu in een categorie onder de 40% loan-to-value, waardoor de resterende risico-opslag helemaal wegvalt. Daarmee betalen we nu nog maar 2,14% rente i.p.v. de 2,19% waarvan ik uitging. Zo zie je maar weer, een bank gaat nooit zelf komen met een dergelijk voordeel. Nu moesten ze formeel iets doen en blijkt er opeens nog meer voordeel te zijn. Altijd mooi meegenomen.

Naast de lagere rente en een hogere huiswaarde, kwam ik nog een derde voordeeltje tegen: de boeterente blijkt fiscaal aftrekbaar te zijn. Stom van mij, want een oversluitboete is ook aftrekbaar, dus waarom de boeterente niet? Of zoals de belastingdienst zegt: "Betaalt u de boeterente niet in 1 keer (rentemiddeling)? Maar betaalt u die door een hogere hypotheekrente tijdens de resterende looptijd van uw hypotheek (rentemiddeling)? Trek die hogere rente dan jaarlijks af in uw belastingaangifte."
Ik was er vanuit gegaan, dat de boeterente gewoon bruto was. Met een boeterente van 0,59% zet het natuurlijk geen zoden aan de dijk, maar toch handig meegenomen.


Moraal van het verhaal: mocht het mogelijk zijn, kaart dan vooral wijzigingen aan bij je bank. Zodra ze een verplichting hebben om iets te doen, zijn er wellicht meer voordelen te behalen.


Zijn jullie weleens verrast door een voordeeltje van de bank?


Geen opmerkingen: