27 juni 2021

40% aan dividend inleg per maand (t.o.v. mijn eigen inleg)

In mijn mei-update zag ik, dat ik gemiddeld 200 EUR+USD per maand ontvang aan dividend. Dat betekent dat ik (gemiddeld) zo'n 700 EUR+USD per maand aan vers geld in mijn portfolio stop. Ik leg namelijk iedere maand zo'n €500 in, plus dus de 200 EUR+USD aan dividend.

Dit betekent ook, dat het dividend 40% is van mijn eigen inleg. Niet verkeerd, al zeg ik het zelf, na 3 jaar beleggen. Wat nog beter is, is dat het komende jaren alleen maar verder groeit. Hieronder een grafiekje van het dividend als percentage t.o.v. mijn eigen inleg. Hierbij ga ik er vanuit, dat ik gemiddeld €500 per maand blijf inleggen en dat er geen dividendgroei is (terwijl die er in werkelijkheid wel is).



Over een jaar of 10 zou ik dus evenveel dividend ontvangen als dat ik eigen geld inleg (100%). Dat is het mooie effect van rente-op-rente. Over 20 jaar krijg ik bijna twee keer zoveel dividend als dat ik zelf inleg. Op nog langere termijn krult het lijntje helemaal naar boven:


Hier zie je dus weer het effect van rente-op-rente en tijd terug: waar het eerst 20 jaar duurt voordat het dividend twee keer zoveel is als mijn inleg (200%), duurt het daarna nog maar zo'n 14 jaar voor het vier keer zoveel is (400%) en daarna nog maar 6 jaar voor vijf keer zoveel (500%). Oftewel de oude wijsheid: begin vroeg met beleggen en laat de tijd zijn werk doen! Waarom ik daar niet op mijn 20e achter ben gekomen.....



Welk deel van jullie inleg wordt bepaald door dividend?

2 opmerkingen:

Kokkie zei

Je maakt een rekeningfoutje met de 40%, 200 euro dividend op 700 euro totale inleg is 28,5% aan inleg dat voortkomt uit dividend. Het is 40% als je totaal 500 euro in zou leggen.

Desondanks mooie plaatjes!

Mr Groeigeld zei

@Kokkie: Bedankt voor de scherpte. Ik heb geen rekenfout gemaakt, maar had de 40% verkeerd uitgelegd. Wat ik wilde berekenen, is wanneer het dividend even groot is als (of veelvouden van) mijn eigen inleg. T.o.v. het totaal is het inderdaad 28%. Ik heb de tekst aangepast.