4 februari 2021

Dividend update - januari 2021

De eerste maand van het jaar is alweer voorbij. Nog tien erbij en sinterklaas staat weer voor de deur ;-) Geintje natuurlijk, maar ik ben niet zo'n winterliefhebber. Geef mij maar een lekker zonnetje en blauwe lucht. Maar goed, dat heeft weinig met beleggen te maken. Tijd voor de maandupdate.


Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Samengevat:

  • Dividend januari: €101
  • Dividend heel 2021: €101
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2002 of 2287 EUR/USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,1%



Januari is meestal een "kleine" maand qua dividend. Ten opzichte van 2020 hebben we €2 minder dividend ontvangen. Dat lijkt vrij stabiel, maar dit is nog inclusief de impact van herschikking van mijn portfolio en een 10% lagere dollar dan januari 2020. Dat is het effect van valutarisico. Over langere termijn met maandelijks inleggen middelt dit echter uit, zie hier een eerder artikel. Ook betekent het, dat je nu 10% meer dollars kunt kopen voor dezelfde euro's. Ieder nadeel heb dus z'n voordeel.

Qua forward dividend zit ik weer net boven de €2000. Dat is toch leuker om te zien dan €19xx.


Dividend-veranderingen


De volgende dividend-veranderingen werden aangekondigd:

  • Archer Daniels Midland (ADM): +2,8%


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Mijn aan-/verkopen in januari waren:

  • Vanguard FTSE All World (VWRL): 5st
  • Atmos Energy (ATO): 9st

Zoals uit mijn portfolio analyse bleek, zijn bepaalde bepaalde sectoren ondervertegenwoordigd, waaronder utilities. Atmos Energy is een mooie toevoeging aan mijn portfolio met prina cijfers.

Samen met de dividend- en dollarveranderingen stijgt ons (forward) dividend dus naar €2002 of 2287 EUR/USD.


Samenvatting


Ondanks dat januari een "kleine" en stabiele maand lijkt, ben ik er toch blij mee. Liever had ik geen dollardaling natuurlijk, maar ook dat hoort bij de risico's van beleggen. Nu de corona-vaccinaties op gang beginnen te komen, zie ik 2021 nog steeds erg positief in. Op naar de lente en de maanden met meer dividend!



Hoe was jullie maand qua dividend?

6 opmerkingen:

Kees zei

Januari was een leuke maand met 223 euro aan dividend maar februari wordt een aardige min ten opzichte van vorig jaar. In 2020 keerde MSC Industrial een mooi dividend uit en nu bezig ik TD en General Mills niet meer. Dus voorlopig alleen ABBVIE uitkering.

Mr Groeigeld zei

Zo dat is een lekkere maand voor je! Goed dat je het noemt, vorig jaar was er inderdaad het extra dividend van MSM. Dat hebben ze afgelopen december ook uitgekeerd, dus februari zal daardoor minder zijn dan vorig jaar.

Martijn zei

Een niet zo spannende dividend maand voor mij. Een whopping € 5,73!
Maar het jaar is net begonnen. Ik ben benieuwd, mijn prognose voor dit jaar wordt een record.

Mr Groeigeld zei

Alle kleine beetjes helpen Martijn. Iedere jaar een beetje erbij maakt uiteindelijk een hele hoop.

DKK zei

Mag ik vragen hoe je bij Atmos bent uitgekomen? Ik heb nog steeds geen nutsbedrijf in mijn portefeuille, maar Atmos zit in mijn top 3 lijst momenteel. Ik ben erg benieuwd naar je beweegredenen om ATO te kiezen.

Mr Groeigeld zei

ATO had erg goede cijfers qua o.a. P/E (19), dividendgroei, payout ratio (51%) en onderwaardering. Ik gebruik meestal de CCC lijsten als startpunt en doe daarna verder onderzoek.