30 januari 2021

Hoe ga jij naar je pensioen?

Afgelopen donderdag zag ik een documentaire op tv (jaja, live op tv) over pensioen, sparen, FIRE, doorwerken etc (by the way mr. FOB, je website was nog 3 milliseconden in beeld).

De docu ging over òf er later nog pensioen is voor de jonge generatie en wat je dan met je pensioen doet. Er kwam iemand aan bod, die al op zijn 46e (inmiddels in India levend) met pensioen is gegaan door jarenlang op zijn uitgaven te letten en te investeren. Aan het andere uiteinde stond een 75-jarige ondernemer, die niet moest denken aan luieren tijdens zijn pensioen.

De vraag is dus: hoe ga je naar je pensioen en wat doe je als je met pensioen bent?


Hoe wij naar ons pensioen gaan moge duidelijk zijn, volgens ons masterplan. Ik hou wel van wat dagdromen, dus vooral de tweede vraag vond ik interessant.

Een paar jaar geleden wilde ik vooral eerder stoppen met werken (op mijn 58e). Dan lekker reizen maken, leuke dingen doen en relaxen. Ik kan zo 20 dingen bedenken die ik dan wil doen. 

Maar hoe verder ik in deze reis kom, hoe meer ik besef dat het mij niet gaat over het stoppen met werken, maar over minder gedoe, minder stress en drukte. Minder "moeten" dus. Daarnaast heeft de coronacrisis mij laten inzien, dat ik uitdaging en sociale contacten echt nodig heb. Dat laatste kan ik natuurlijk later vinden in bijv. vrijwilligerswerk. Dat eerste is lastiger te vinden.

De vraag is dus of ik mezelf niet ga vervelen als ik 100% met pensioen ben. Wordt het na zes maanden niet saai en went vroegpensioen niet snel, net zoals bij veel nieuwe dingen?

Eén van de mensen uit de docu deed het anders. Hij werkte een tijdje en nam dan een jaar een sabbatical om te reizen. Om daarna weer met nieuwe energie te gaan werken aan iets wat hij leuk vond. En eerlijk gezegd, leek me dat best een mooie aanpak.  Geen enorme sprint om daarna blij te zijn rond je 60e de streep te hebben gehaald, maar 3/4e van de rit andere dingen gaan doen. Gewoon af en toe een baantje.

Het zal mijn plannen niet zomaar overhoop gooien, maar samen met bovenstaande ga ik wellicht iets anders tegen onze plannen aankijken.


Hoe zien jullie de periode naar en met je pensioen?

2 opmerkingen:

OpnieuwBeginnen zei

Heb het vandaag terug gezien. Die man die af en toe werkt heeft het goed voor elkaar. In mijn werk zag ik dat zzp ers moeilijk aan werk kwamen wanneer ze ruim de vijftig gepasseerd zijn.
Hij zei ook dat hij met een half jaar werken 5000 tot 10000 kon wegleggen. Dat is erg veel.

Mr Groeigeld zei

Die had het goed voor elkaar ja. Het enige jammere aan de docu vond ik, dat je weinig inzicht kreeg in de levens van die mensen. Ik wil het niet veralgemeniseren, maar met een gezin zijn sommige van die plannen wat lastiger uitvoerbaar.