9 februari 2021

Energiekosten omhoog

Vorige maand kreeg ik een mail van onze energieleverancier dat een aantal energiekosen gingen veranderen. Nu rijst ons energieverbruik met buiten -10gr C toch al de pan uit, maar het ging om stucturele posten. Aangezien onze overheid had beloofd elektra goedkoper te maken en gas duurder, was ik benieuwd of ze hun woord hebben gehouden.


Elektra:

  • Netbeheer: van €230,81 naar €250,81 (+9%)
  • Energiebelasting per kWh: van €0,11822 naar €0,11408 (-4%)
  • ODE per kWh: van €0,03303 naar €0,0363 (+10%)
  • Vermindering energiebelasting: van -€527,62 naar -€558,56 (-8%)

Gas:

  • Netbeheer: van €175 naar €181,52 (+4%)
  • Energiebelasting per m3: van €0,40301 naar €0,42176 (+5%)
  • ODE: van €0,09378 naar €0,10297 (+10%)


Wat zie ik nu:

  • Netbeheerkosten stijgen flink
  • Energiebelasting is voor elektra gedaald en voor gas gestegen
  • Opslag duurzame energie (ODE) stijgt maar liefst 10%
  • Vermindering energiebelasting stijgt voor elektra

De overheid lijkt zich dus aardig aan haar woord te houden. Om te zien wat het echt doet, kijk ik ook naar wat het betekent over ons verbruik. De kosten voor elektra nemen per jaar af met €14 en de kosten voor gas toe met €29, effectief dus een toename van €15.

Absoluut gezien valt het dus mee. Wat me wel tegenvalt, is dat we de verduurzaming in feite zelf betalen met een 10% hogere ODE. Dan ben je dus goed bezig, wordt er nog een verhoging door je strot geduwd doorgevoerd. Dat motiveert niet echt in de verduurzaming (daarnaast is een groot deel van de kosten belasting ipv verbruik).

Komende maand mogen we weer overstappen qua energieleverancier, eens kijken of daarmee nog iets te winnen valt.



Hoe gaat het met jullie energieverbruik in deze bizar koude periode?

6 opmerkingen:

Meer door minder zei

Overstappen en een leuke bonus krijgen is zeker de moeite waard vind ik.

Anoniem zei

Heb juist gekozen voor "overstappen, geen bonus en altijd de laagste prijs" (iedere maand opnieuw vastgesteld) leverancier.

Mr Groeigeld zei

Dat is zeker een mooie binnenkomer. Je moet alleen niet vergeten de bonus inclusief te rekenen bij de vergelijking met je huidige leverancier.

Mr Groeigeld zei

En, welke is dat?

Anoniem zei

Kijk hier maar eens: https://www.naked-energy.nl/

Als je een berekening in februari maakt dan heb je de duurste maand te pakken en zal vergelijken andere leveranciers met een jaarcontract en bonus niet gunstig uitvallen voor hun. Rekenen je de bonus niet mee dan zijn ze weer de goedkoopste. In september betaalde ik voor gas 0,15125 (zonder belasting en leveringskosten). Elektriciteit hoog 0,06207 & laag 0,04949. Nu in februari gas 0,29790. Elektriciteit hoog 0,07587 & laag 0,06353.

Dit was de leverancier met de laagste maandelijkse voorschot berekening op moment van vergelijk. Lager dan alle leveranciers met een jaarcontract en bonus. Ik ga uit van 3 maanden dure prijs (koude maanden dus veel gasverbruik) en 9 maanden goedkoop (warme maanden en minder gasverbruik). Ben benieuwd of mijn jaarrekening inderdaad goedkoper uitvalt met dit systeem.

Waarschijnlijk moet ik bijbetalen omdat het nu erg koud is (tov voorgaande jaren) en de kachel volop gebruikt wordt ;>)

Voordeel van maandelijkse prijzen is dat je onmiddelijk alsnog een jaarcontract (met bonus) bij een ander kan afsluiten zonder opzegboete.

Mr Groeigeld zei

Interessant, die opzet kende ik nog niet. Ik ga er zeker naar kijken en mee vergelijken, bedankt voor de tip!