2 september 2020

Dividend update - augustus 2020


De R zit alweer in de maand en de zomervakantie ligt al achter ons. Op de beurzen lijkt een flink herstel gaande, als een soort voorsortering op een beter lopende economie. Mijn portfolio staat nog altijd in de rode cijfers, dat komt echter door een paar aandelen (voornamelijk Shell). Gelukkig heb ik een lange horizon en focus ik meer op dividend. Tijd om te kijken naar het maandoverzicht van augustus.


Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Samengevat:

  • Dividend augstus: €99
  • Dividend heel 2020: €1106
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2037 of 2301 EUR/USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,4%



Yes, eindelijk weer een maand met een stijging t.o.v. vorig jaar, maar liefst 34%! Na twee maanden met krimp, is dat erg goed om te zien. Deze maand net geen €100 aan dividend, mede door de gedaalde dollarkoers.


Dividend-veranderingen


In augustus werden de volgende dividend-veranderingen aangekondigd:

  • Illinois Tool Works (ITW): +6,5%


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Mijn aan-/verkopen in augustus waren:

    • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 4st

    Deze maand dus slechts beperkte aankopen. We hadden thuis wat extra uitgaven voor ons huis en ik wilde niet gelijk onze buffer aanspreken om meer te beleggen, vandaar.

    Samen met de dividend- en dollarverandering stijgt ons (forward) dividend naar €2037 of 2301 EUR/USD. Dit jaar moet ik (verplicht) nog enkele aandelen verkopen, dus ik kijk nog niet al teveel naar deze getallen.


    Samenvatting


    Eindelijk weer een maand met dividendgroei t.o.v. vorig jaar, zelfs met 34%. Ondanks dat mijn portfolio nog steeds in de rode cijfers staat (dankjewel Shell), heb ik alle vertrouwen dat het op lange termijn goedkomt. Ik blijf me richten op dividend, de portfoliowaarde zie ik als een bijkomstigheid.


    Hoe was jullie maand qua dividend?

    4 opmerkingen:

    mariimma zei

    Zoals ik daarnet ook al bij Geldnerd reageerde: dividend is zo leuk! Ik houd het niet per maand maar per kwartaal bij en sinds q2 zit ik op meer dan 500 euro aan dividendinkomsten. Omdat ik mijn dividend herinvesteer en daarnaast ook vanuit mijn inkomsten zal blijven investeren in aandelen hoop en verwacht ik dat de dividendinkomsten niet meer onder de 500 euro per kwartaal zullen komen.
    Toch mooi meegenomen!

    Mr Groeigeld zei

    Dividend is hartstikke leuk! Wat je zegt, als er niet al te gekke dingen gebeuren, zul je voortaan minimaal €500 per kwartaal krijgen, zelfs als je niets doet. Als je het herinvesteert, wordt het alleen maar meer.

    Martijn zei

    Hoi Groeigeld, leuk om jouw belevingen te lezen. Ik ben hier terecht gekomen via Kaskoe. Ik zie dat je open met je cijfers bent. Dat vind ik fijn, dat geeft mij het idee dat ik op de goede weg ben.
    Ik beleg al bijna 10 jaar, maar de laatste 3 jaar pas serieus als dividendbelegger. Ik moet zeggen dat dat een hoop rust geeft. Zeker als je ziet waar de koersen nu op staan.

    Mr Groeigeld zei

    Leuk dat je hier terecht bent gekomen Martijn. Dividendbeleggen geeft zeker een bepaalde rust. Of je portfolio nu dikke winst heeft of nog op verlies staat (zoals bij mij nu), het dividend blijft binnenkomen.

    Ik probeer zo transparant mogelijk te zijn, zonder alles vrij te geven wat ik onder onze privacy vind vallen.