17 september 2020

Motivatie en inspiratie

Op mijn vorige artikel kreeg ik een mooie reactie van Mr. Robot: "Het gaat soms zo tergend langzaam dat je je afvraagt hoe lang nog en vooral hoe hou ik de motivatie erin". En daar geeft hij een goed punt.

Want zeg nu zelf, hoe hou ik het vol om nog 170 maanden af te lossen, of meer dan 200 maanden te sparen/beleggen? Want zo lang duurt het nog om onze hypotheek af te lossen of tot ik wil stoppen met werken. Dan red ik het niet met alleen stug volhouden. Motivatie en inspiratie worden dan heel belangrijk.

Zelf heb ik een redelijke grote inherente motivatie (al zeg ik het zelf) om dingen te bereiken, wat ook geldt voor onze plannen. Ben ik even niet gemotiveerd, dan zoek ik inspiratie. Zoals in andere blogs. Gewone mensen, net als jij en ik, die vertellen over hun doelen en proces.

Er zijn ook wat wildere verhalen die mij niet zozeer motiveren, maar meer inspireren. Dan kom je al snel bij Amerikaanse blogs. Daar verdienen ze meestal meer dan hier in NL, dus het motiveert niet echt. Wat mij echter daaraan inspireert is de volhardendheid en het positivisme (daar zijn Amerikanen goed in). Oppakken en doorgaan.

Neem nu de dividend diplomats, twee jonge kerels die al vroeg zijn begonnen met investeren. Inmiddels hebben ze verschillende mijlpalen gepaseerd. Zit het even tegen? Gewoon stug volhouden en doorgaan met investeren. Probeer zoveel mogelijk te investeren. Daar komt de uitspraak "make every dollar count" vandaan. Een ander voorbeeld is Young Dividend. Een ongelofelijk verhaal van een 30-er, die een flink portfolio van inmiddels $1M bij elkaar heeft verzameld, met dito dividend.

Wil ik hierdoor nu ook een portfolio van $1M? Natuurlijk niet. Ben ik nu gedemotiveerd omdat mijn salaris of situatie heel anders is? Zeker niet. Ik wordt juist geïnspireerd door dit soort verhalen. Het gaat er namelijk niet om hoeveel geld je hebt of hoeveel dividend je precies krijgt. Het is geen wedstrijd. Ik raak geïnspireerd door de aanpak, de houding en het succes wat ze daarmee bereiken. En zolang ik geïnspireert raak, hou ik mijn motivatie om iedere maand weer een stapje te zetten.


Waar zoeken jullie je inspiratie?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

De website van het Hoofbosch fonds.Kijk daar maar eens goed rond!Koopt enkel dividendaandelen van absolute topkwaliteit en herinvesteert dividenden.(aangevuld met 10% goud en 10% staatsobligaties).Streeft naar 7% rendement per jaar en haalt dat ook ruimschoots.IK denk dat dit het rendement is waar wij in europa ons moeten op richten.Ik volg hen en krijg terug vleugels

Uitklokken zei

De Amerikaanse succesverhalen en 'motivational quotes' beginnen me langzaam maar zeker tegen te staan.
De situatie is zowat onvergelijkbaar op een paar kernpunten na. En die kernpunten stellen echt weinig voor en worden al uitentreuren overal herhaald.
Ik haal mijn motivatie en inspiratie liever dichter bij huis, zoals dit soort blogs en chatgroepen.

Mr Groeigeld zei

Interessant fonds, maar ik kan niet zo goed vinden in welke bedrijven ze beleggen. Met een minimale participatue van €100.000 is het wat te luxe voor mij ;-)

Mr Groeigeld zei

De Nederlandse blogs geven ook mij genoeg inspiratie. Ik herken zeker wat je zegt, alleen het (soms wat overdreven) positivisme van die Amerikanen werkt bij mij soms wel aanstekelijk.

Anoniem zei

Prima gezegd.Enkel de kern is bruikbaar.Je moet de strategie echt aanpassen naar de fiscaliteit van je eigen land !!

Mr. Robot zei

Leuk om te zien dat ik een nieuwe blogpost kan inspireren. :-)

Ik haal mijn inspiratie ook overal vandaan, blogs zoals deze maar ook veel uit de VS in verschillende stadia van vrijheid. Ik vind het ook leuk om off grid filmpjes op YouTube te bekijken of andere alternatieve leefstijlen. En soms zoals vandaag haal ik het wat dichterbij door een dag met mijn gezin te spenderen om weer op te laden waar ik het uiteindelijk allemaal voor doe.

Mr Groeigeld zei

Heel goed Mr.Robot. Soms lijkt het alsof we alleen maar met investeren/geld bezig zijn. Uiteindelijk is het goed om te onthouden wat echt belangrijk is in je leven.