22 september 2020

"Je moet gewoon je bek houden"

 

Naast deze uitspraak van premier Rutte vandeweek, lijkt dit links en rechts ook het credo te zijn geworden op sommige blogs.

Regelmatige volgde ik de blogs van Gerhard Hormann en Porterenee (totdat ik deze erg oppervlakkig en irritant begon te vinden met herhalende artikelen en "neem deze 10 stappen om rijk te worden"). Op deze laatste blog begon opeens een discussie over asociale reacties onder , terwijl het in feite gewoon discussie was. Bij Gerhard bleek er hardnekkige spam te zijn van allerlei credietverstrekkers. Gevolg: beiden hebben al hun reactiemogelijkheden uitgezet en soms zelfs reacties van alle posts verwijderd.

Bij mij komt dat (zeker bij Porterenee) ook een beetje over als "je moet gewoon je bek houden". Kijk, je kiest er zelf voor om een blog te beginnen. Dat doe je met een reden, informatie delen, geld verdienen of om interactie te hebben. Discussie is daarin volgens mij essentieel. En ja, dat moet netjes gebeuren, met respect. Als dat niet loopt zoals je wilt, kun je reacties verwijderen. Maar om nu gelijk alles uit te zetten of te verwijderen, vind ik wel erg gemakkelijk. Klopt, je kunt vast nog via facebook ofzo reageren, maar op je blog snoer je je lezers de mond.

Ondanks dat mijn blog minder groot/populair is dan bovenstaanden (al werd ik laatst weer gevraagd door radio 1), blijf ik discussie belangrijk vinden. Mag scherp, maar wel met respect.


Wat vinden jullie van het uitzetten/verwijderen van reacties?



17 opmerkingen:

Roelf Veldhuis zei

Tja, ik begrijp wel wat je zegt. Mensen de mond snoeren is niet kies, hoewel ik me wel afvraag of dat hier op gaat. Reacties onder een blog vallen namelijk niet onder het publieke debat lijkt me. Je bevindt je als bezoeker (het woord zegt het al) op iemand anders z'n website. Dat iemand informatie deelt en/of daar z'n geld mee verdient, verplicht diegene niet om ook reacties toe te staan. Op z'n minst bepaalt de website eigenaar welke gedragsregels er gelden. Comes with the territory...
Echter, ik denk ook dat de manier waarop reacties ondersteund worden, ook een bepaald gedrag (te) gemakkelijk toestaan. Anoniem kunnen reageren zonder consequenties leidt tot slechter gedrag. Duimpjes functionaliteit helpt in verbetering bijvoorbeeld. Een voorbeeld van een site die het heel goed aanpakt is stackoverflow.com.

Creatief met geld zei

Grappig. Deze week had ik een ervaring die bij mij een vergelijkbare vraag opriep. Ik reageerde op een blog waar de reacties heel erg overeen kwamen met wat de Blogger schreef. Zelf zou ik het anders aanpakken. Om meer zicht te krijgen op de beweegredenen stelde ik een kritische vraag, puur bedoeld als inzicht krijgen. Kreeg ik toch niet malse reacties op mijn vraag.

Wat willen Bloggers? Herkenning, instemming, goedkeuring of een tegen geluid om van te groeien (de blogger of de lezer).

Heb nog eens goed mijn gevolgde blogs onder de loep genomen en een aantal ontvolgd.

Verwijderen van reacties snap ik trouwens best als het niet ter zake doende is of zonder respect.

mariimma zei

Dit zijn twee blogs die dienen als verdienmodel. Als de bloggers er tijd aan kwijt raken om reacties te modereren en erop te reageren zonder dat ze er geld mee verdienen, dan snap ik het best dat ze de reactiemogelijkheid uit zetten. Het is ze niet om de discussie te doen, ze schrijven ook niet om mensen iets te leren of zo, ze doen het om er geld mee te verdienen.

Dus ja. Ik snap dat best. Dat is een keuze. En het maakt het doel van de blog meteen duidelijk.

Geld is tijd zei

Tja, ik moet ook wekelijks een hele trein aan spam verwijderen (die google algorithmes zijn dus niet zo goed als ze beloven...), maar ik vind het waard. Ik wil graag dat mensen ongeremd hun mening kunnen geven. Soms kan die mening hard aankomen, maar vaak zit er wel een kern van waarheid in die ik wel meeneem.
Wat anderen doen moeten ze zelf weten, het is immers hun blog. Wel ben ik ondertussen afgehaakt bij bovenstaande 2 blogs, omdat ik er weinig boeiends hoor. Vooral de blogcategorie "vrouw met veel stockfoto's en lijsten van tips, maar eigenlijk snappen ze weinig van de materie en zijn doorspekt met advertorials" spant de kroon.

Leonard zei

Inderdaad, het verdienmodel. Het kost dan teveel tijd om reacties door te nemen en te beantwoorden. In één van haar potcasts gaf Renéé uiteindelijk toe dat ze niet tegen kritiek kan, maar dat was na enkele reacties die ze op een blog gaf al wel duidelijk.
Als je iets publiceert, dan weet je dat er reacties komen, zeker als mensen gaan zien dat er een verdienmodel achter zit.

Overigens vind ik wel dat reacties beschaafd moeten blijven en dat je ballen moet tonen en niet anoniem moet gaan reageren.

Uitklokken zei

Iedereen mag zelf weten wat 'ie doet met het eigen blog. Het boeit me eigenlijk niet zo heel veel. Soms ben ik wel eens benieuwd en stel een vraag, waar dan nooit antwoord op komt van de blogeigenaar. Vind ik ook niet leuk en zou ik zelf niet doen. Maar het is een vrije wereld, he.
De reacties zijn voor mij, op mijn gedachten ordenen na, de belangrijkste reden om te bloggen. Daarom zal ik reacties dan ook nooit uitzetten. Als het ooit uit de hand gaat lopen dan kijk ik dan wel weer. Ik ben ook helemaal niet op zoek naar verkeer van bezoekers, wel naar reacties. Heb toch geen advertenties.

Mr Groeigeld zei

Eens, anoniem reageren maakt het gemakkelijk om ongehinderd iets de wereld in te slingeren. Maarja, niet iedereen heeft bijv een google account (hoewel dat tegenwoordig bijna ondenkbaar is).

Mr Groeigeld zei

Een beetje (h)erkenning mag natuurlijk best, maar ik heb altijd geleerd om je criticasters op te zoeken. Van alleen maar ja-knikkers wordt je zelf (en je lezers) weinig wijzer.

Mr Groeigeld zei

Dat was mijn conclusie ook ja. Blijkbaar is de blog (vooral die van porterenee) alleen bedoeld als verdienmodel en duldt weinig tegenspraak. Bij Gerhard valt dat wel mee denk ik, die heeft zijn schaapjes al op het droge.

Mr Groeigeld zei

Tja, blijkbaar verkopen zulke blogs wel. Misschien toch maar eens wat veranderen aan mijn artikelen ;-)

Mr Groeigeld zei

Voor mij zijn reacties juist een belangrijk en leuk onderdeel van een blog. Anders maak ik gewoon een website met wat informatie erop. Zoals je zegt, het moet wel met respect blijven voor elkaar.

Mr Groeigeld zei

De laatste tijd komt er wel regelmatig allerlei spam bik de reacties, heb je daar geen last van?

Martijn zei

In Nederland hebben we er nogal een handje van om overal wat van te vinden. Als iemand een blog post omdat hij/zij over ervaringen wil schrijven, kan ik me heel goed voorstellen dat je vaak niet op allerlei bijdehante opmerkingen zit te wachten.

stella is zuinig zei

Ik heb geen enorme grote lezersaantallen én rot nu toe alleen maar leuke reacties. Ik beantwoord ze altijd en vind de interactie heel leuk. Zelf reageer ik ook vaak op blogs wannneer het onderwerp me aanspreekt. Wanneer ik het oneens ben met de mening van de schrijver zeg ik dit, maar altijd fatsoenlijk en zonder kwetsend te zijn. Zo houd je het leuk, vooral voor de kleintjes onder ons die slechts bloggen voor de pret!

Mr Groeigeld zei

De lol/motivatie erin houden is zeker belangrijk. Als er een bak bagger aan reacties komt, kan ik me voorstellen dat je ingrijpt. Dat is vaak het risico van online/anonimiteit: de drempel om er wat uit te gooien is erg laag. Gelukkig zijn er ook voldoende mensen die netjes reageren.

nicole orriens zei

Ik snap het wel, maar tegelijkertijd vind ik het juist zo goed en leuk aan blogs dat er op gereageerd kan worden. Dat is nou juist wat een blog is.

MoneyMeister zei

Ik kan het me ergens voorstellen: het is je eigen blog, dus bepaal je zelf wat je ermee doet. Maar ik vind het niet meer toestaan om te reageren niet netjes, en doet ook tekort aan het fenomeen 'blog', waar discussie toch wel bijhoort.