16 juni 2024

Half jaar review 2024

Het is midden juni, de langste dag van het jaar komt eraan (waar blijft de zomer?), dus de helft van het jaar is alweer voorbij. Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd voorbij lijkt te gaan, zeggen ze weleens. Dat gevoel heb ik zeker.

Zoals vorig jaar kijk ik halverwege het jaar even terug naar afgelopen maanden om te zien of we nog op schema liggen met onze jaarplannen. Laat ik eens per onderwerp kijken waar we staan.


Inkomsten/uitgaven en sparen

Plan: loonsverhoging investeren en onze uitgaven budgetteren met ons potjessysteem. Hoe we de potjes hebben ingedeeld voor welke bedragen kun je hier vinden.

Het eerste half jaar noem ik altijd de cadeautjes-maanden, omdat hierin onze 13e maand, vakantiegeld en teruggave van de belastingdienst komen. Oftewel: maanden waarin we extra geld ontvangen. Dit geld heb ik vooral in onze potjes gestopt, zodat ze al flink gevuld zijn. Daarnaast zijn onze loonsverhogingen niet opgegaan aan nieuwe uitgaven. Ondanks dat het potjessysteem soms wat stress geeft ("moeten we nog zoveel sparen"), merk ik ook dat het heel veel rust geeft. Ik hoef me geen zorgen te maken dat we ergens het geld niet voor hebben. Daarnaast helpt het soms in de afweging van nieuwe grote aankopen als we er nog geen potje voor hebben. Het was dus even wennen, maar voor nu vind ik het een ideaal systeem.


Beleggen

Plan:
  • Iedere maand €1000-€1500 inleggen
  • Forward dividend: 6200 EUR+USD
  • Handelen in opties

Tot nu toe heb ik de maandelijkse inleg van €1500 gehaald, daar ben ik erg blij mee. Dat komt ook deels door het extra geld, wat ik hierboven heb beschreven. Komende maanden ga ik zien of dit lange tijd houdbaar is.

Rond het forward dividend heb ik nog weinig bekeken hoe we hier ervoor staan. Begin januari begon ik met 5371 EUR+USD, eind vorige maand zat ik op 5709. Dat is dus een gemiddelde stijging van 67,60 EUR+USD per maand. Trek ik dat door over 12 maanden, dan kom ik uit op 6182 EUR+USD eind dit jaar. Oftewel, het doel van 6200 zou ik net kunnen halen, mits er geen dividendverlagingen meer komen. Daarentegen heb ik de grote dividendmaanden juni, september en december nog niet meegerekend, welke extra bijdragen aan het dividend. Met een beetje geluk schiet ik weer over mijn eigen doel heen. Hoe ambitieus ik deze ook zie/benoem, hoe harder de sneeuwbal lijkt mee te helpen.

Dan het handelen in opties. Heel simpel: ja ik heb er interesse in, ja ik heb me ingeleerd, ik heb er zelfs mee geoefend. Maar ik kom er simpelweg niet aan toe (of misschien is het wel durven) om mijn tenen in het water te steken. Ik ga het ook als doel weghalen, omdat dat alleen maar beklemmend werkt. Ik heb me nu volledig gericht op mijn gezin, fotografie, werk en deze blog. Dat is voor nu even meer dan genoeg.


Hypotheek

Plan: €3000 in een potje voor extra aflossen

Zoals hier al geschreven, heb ik ook een potje aangemaakt voor een extra aflossing op de hypotheek. Ik heb nog geen nieuwe beleggingsrekening geopend hiervoor, dat ga ik nog doen. Nu loopt het potje langzaam vol, zoals ik gepland had. Oftewel, weinig nieuws, maar op schema.


Persoonlijk

Plan: meer loslaten voor minder stress

Zoals ik hier al vaker heb verteld, kan ik de wereld soms wat negatief inzien. Meetbare doelen zijn hier natuurlijk onzin, maar het lukt me (mede dankzij mijn vrouw) om af en toe wat meer los te laten. We houden allebei van orde en regelmaat, dus het is voor ons allebei een uitdaging :-)


Samenvatting


We liggen goed op schema om onze jaarplannen te halen. Het potjessysteem was even wennen, maar werkt nu erg fijn. De beleggingen dragen steeds verder bij aan de groei, alleen heb ik niets gedaan met het handelen in opties. Ondanks dat, ben ik erg blij met het eerste half jaar. Nu is het vooral zaak om vast te blijven houden aan onze goede gewoontes, zodat ik eind dit jaar nog blijer kan zijn.



Hoe staat het met de voortgang van jullie jaarplannen?

4 opmerkingen:

Henk zei

Gezien je ook nog wat dividend verhogingen mag verwachten zou dat forward dividend wel goed moeten komen tenzij dat ETF dividend toch tegen valt.

Puur uit eigen interesse jammer dat je niets met opties hebt gedaan of verwacht te gaan doen. Maar je lijkt het al druk genoeg te hebben en in het kader van loslaten ook geen onverstandige keuze.

Wat onze jaarplannen betreft liggen we voor op schema dankzij een aantal prima dividend verhogingen en minder uitgegeven dan begroot.

Mr Groeigeld zei

@Henk: ja die opties moet ik even loslaten, al lijkt het me zeker een mooie manier om cash flow op te zetten. Handel je zelf wel in opties, zoja welke?

Henk zei

Nee, beetje hetzelfde verhaal hier. Bij mij speelt nog mee dat ik niet met marge wil werken dus het geld voor de put aan zou moeten houden. Ik zou me overigens beperken tot het schrijven van puts. Vanuit het idee dat je betaald krijgt om te wachten tot het aandeel de gewenste prijs heeft bereikt.

Mr Groeigeld zei

@Henk: eens, met marge werken vind ik ook te riskant. Ik zou het met covered calls gaan doen. Als onze potjes vol zitten, wil ik daar wat geld voor reserveren om eens echt te proberen.