9 juni 2024

Bijverdiensten met je hobby

Wie mij de afgelopen jaren een beetje heeft gevolgd, weet dat we een leerzame reis achter de rug hebben. Van een droom van een landelijk huis en een gote tuin, een aantal vroege sterfgevallen, een huis en tuin welke veel te veel tijd gingen kosten naar de wens voor meer rust en versimpeling. Tijdens deze reis hebben we veel over onszelf geleerd. Helaas vooral door de sterfgevallen.

Na een tijdje in ons nieuwe huis zijn we vooral bewust dingen gaan doen die ons leuk lijken en waar we energie van krijgen. Begrijp me niet verkeerd, er is nog steeds voldoende werk te doen rond ons huis, maar we zijn ons een stuk bewuster van de tijd en vrijheid die we hebben.

Eén van de dingen die ik vorig jaar heb opgepakt is fotografie. Vroeger had ik als fotograaf veel opdrachten naast mijn vaste werk en verdiende ik er best aardig mee (€1500-2000 per maand). Dat werd echter steeds commerciëler tot het niveau dat ik er geen zin meer in had. Mijn eigen creativiteit werd teveel ingeperkt en het werd teveel "moeten". Tegelijkertijd gingen we verhuizen naar dat droomhuis met enorm veel werk. Samen reden genoeg om er de brui aan te geven.

Nu we meer tijd hebben in ons nieuwe huis heb ik fotografie dus weer opgepakt. Ditmaal met een duidelijk beeld: ik wil foto's maken die IK mooi vind. En als ik er iets mee kan verdienen, is dat mooi meegenomen. Uit ervaring weet ik dat het opstarten hiervan (inclusief naamsbekendheid) erg lang kan duren. Terugkijkend naar de afgelopen negen maanden heb ik een aantal opdrachten gedaan en zo'n €1200 verdiend. Dat is niet erg veel, maar toch ben ik er blij mee. Ja, ik heb een website, ja ik post af en toe wat op facebook/instagram, maar verder heb ik nog helemaal niets gedaan qua reclame. Ook heb ik een erg drukke periode achter de rug met mijn werk en vind ik mijn gezin ook belangrijk. Dat zijn geen smoesjes, maar bewuste keuzes.

Na de drukke periode komt de onvermijdelijke vraag: wil ik er serieus meer werk van maken als side hustle (bijverdienen) of laat ik het zoals het is en snabbel ik er af en toe bij om alleen de onkosten te dekken. Een side hustle is een leuke manier om extra geld te verdienen. Het zou de kosten van mijn hobby kunnen bekostigen en ook nog onze financiële reis versnellen. Darnaast hou ik er ook wel van om ergens het maximale uit te halen, als uitdaging. 
Aan de andere kant wil ik niet in dezelfde valkuil stappen als de eerste keer. Immers zodra een hobby werk wordt, is het geen hobby meer. Ik wil er juist mijn eigen creativiteit in kwijt kunnen en er energie uit krijgen. Zodra er "moeten" bij komt kijken, vind ik het al minder leuk. Daarnaast heb ik gewoon ons gezin en een drukke baan. Daar zal weinig aan veranderen, tenzij ik minder ga werken. 

Iets om over na te denken dus de komende tijd.


Heb jij ook een hobby met bijverdiensten? Probeer je daar zoveel mogelijk mee te verdienen of hou je het als hobby?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien is “werk aan de muur” een optie? Ik heb daar al een aantal keer werken gekocht en dat beviel prima!

Mr Groeigeld zei

@anoniem: bedankt voor de tip, die kende ik nog niet.

Martijn zei

Beleggen is mijn hobby. :)

Maar als ik aan mijn hobby voldoende kan verdienen om van te leven, laat ik graag mijn andere werk staan.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: haha, als hobby had ik het nog niet gezien. Als je het zo ziet, snap ik je helemaal.

Anoniem zei

Hallo,

Dank alweer voor deze interessante post!

Zodra een hobby werk wordt, is het geen hobby meer, zeg je.
Maar een hobby kan ook een passie worden. En een passie voelt niet aan als werk.

Ik heb een goed verdiende side hustle naast mijn fulltime baan. Ik ken veel mensen die mijn soort side hustle als echte baan doen dus niet in combi met een ander baan en dan erg moeten schrapen elke maand. Maar ik doe het liever als goed verdienende bijbaan dan als slecht betalende hoofdbaan. Mijn leven is daardoor wel erg overladen, maar ik werk graag - zoals jij - op mijn volle potentieel.

Dank voor al je posts en fijne zomer!
E.

Mr Groeigeld zei

@anoniem/E: mooi dat je zo'n goedbetaalde side hustle hebt gevonden. Het is voor mij vaak wel een balans tussen verdienen en tevredenheid. Ik kan wel veel proberen na te jagen (met risico op overladen), maar dan moet er ook wat tegenover staan (energie, lol, passie). Is dat niet zo, dan voelt het al snel als "werk".

Fijne zomer (met hopelijk nu wel wat meer zon)!