30 juni 2024

Nieuw energiecontract

Allereerst wil ik nog even terugkomen op mijn laatste artikel. Ik kijk vrijwel nooit naar de statistieken van mijn blog, maar ik was erg positief verrast hoeveel mensen mijn blog lezen en welke inspiratie ze eruit halen. Vooral dat laatste ontroerde me soms zelfs. Dat was namelijk één van mijn motivaties om te gaan schrijven en dus ook om door te gaan met schrijven. Dus dankjewel voor alle reacties! Dat heeft mij weer nieuwe motivatie gegeven.


Dan naar een nieuw artikel. Dit keer over energiecontracten en -kosten. Want ook wij moesten eraan geloven, een nieuw energiecontract. Ons oude contract loopt begin juli af, dus moest ik helaas wel in alle details duiken. Ik zeg "helaas" want aan het doorspitten van energiegetallen beleef ik eerlijk gezegd weinig lol. Ja er is financieel wat te winnen, maar leuker dan dat wordt het niet.

Hieronder mijn algemene aanpak:


Stap 1: ons verbruik op een rijtje
  • Elektra-afname van net: 4500 kWh
  • Elektra-opwekking: 7000 kWh
  • Elektra-teruglevering: 5000 kWh
  • Gas-verbruik: 300 m3

Bovenstaande getallen zijn gebaseerd op vorig contractjaar. Wat ik erin zie, is dat we relatief veel terugleveren van onze zonnepanelen. Er liggen veel panelen op ons dak (bij aankoop al aanwezig), waarvan we zo'n 2000 kWh rechtstreeks verbruiken. Aangezien we allebei werken (mijn vrouw part-time), is het lastig om deze energie rechtstreeks te verbruiken. We proberen al overdag wassen te draaien en te drogen op de dagen dat mijn vrouw thuis is, maar dat is het wel zo'n beetje. Samen met de afname van het net zitten we aardig hoog in gebruik, voornamelijk door onze airco's waarmee we in de koudere periodes verwarmen. Dat zie je dan weer terug bij het lage gasverbruik.


Stap 2: vergelijken
Bovenstaande getallen vul ik in op gaslicht.com om te kijken wat er in eerste instantie uitkomt. Ik kijk daarbij vooral naar de onderliggende prijsgetallen. Ik hou namelijk een eigen Excel bij om de totaalkosten te vergelijken tussen verschillende leveranciers. Hierbij heb ik vooral gekeken naar vaste contracten. Wij hebben (nog) geen accu en ik hou qua maandlasten van zekerheid.

Tot zover het "gemakkelijke" deel dit jaar. Voorheen kon ik op basis hiervan een keuze maken. Dit jaar liep dat echter anders, want naast elektra-, gas- en leverprijzen hebben we dit jaar ook te maken met terugleverkosten en terugleververgoeding. Omdat verschillende leveranciers verschillende aanpakken hanteren, heeft gaslicht dat niet meegenomen in hun vergelijking. Dus let op, wat je online ziet is exclusief deze getallen! 


Stap 3: terugleverkosten en -vergoeding
Eerst een korte uitleg over terugleverkosten en -vergoeding. Simpel gezegd:
  • Terugleverkosten: extra kosten die je betaalt voor het terugleveren van opgewekte stroom naar het net (meestal per kWh, soms een vast bedrag).
  • Terugleververgoeding: vergoeding voor de teruggeleverde stroom na salderen (meestal per kWh)

Een rekenvoorbeeldje o.b.v. ons verbruik: wij leveren 5000 kWh terug aan het net, dus daarover betalen we terugleverkosten. We houden 500 kWh over na salderen (5000 - 4500 kWh), daarover krijgen we een terugleververgoeding. Deze terugleverkosten zijn door energiemaatschappijen in het leven geroepen om de kosten, die teruglevering met zich meebrengt te laten betalen door zonnepanelen-eigenaren. Hierdoor zou de stroomprijs omlaag kunnen, waardoor niet-zonnepanelen-eigenaren ook voordeel hebben. Zoals gezegd, in een notendop.

Je hebt nu dus drie getallen waar je rekening mee moet houden: elektrakosten (rond 25ct/kWh), terugleverkosten (verschilt per leverancier, meestal rond 10-13ct/kWh) en terugleververgoeding (verschilt per leverancier, meestal rond 12-14ct/kWh). Als je meer verbruikt dan teruglevert, zijn de elektrakosten belangrijk om naar te kijken. Als je minder verbruikt dan teruglevert, zijn de terugleverkosten belangrijk om naar te kijken. Samen met het salderen krijg je dus geen 25ct/kWh meer voor je teruggeleverde stroom, maar zo'n 13ct/kWh.

Een bij-effect hiervan (mijn mening) is dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet en het geheel een financieel spelletje is geworden. Bovenstaande motiveert om al je opgewekte stroom zoveel mogelijk op te gebruiken (want kosten als je dat niet doet), niet meer zonnepanelen te nemen dan je verbruik (want terugleverkosten) en in de winter zo min mogelijk stroom te gebruiken. Ik hoor al mensen die in de zomer hun airco's de hele dag aanzetten om terugleverkosten te voorkomen en in de winter een houtkachel gaan stoken. Volgens mij is dat de wereld op zijn kop en niet wat we wilden bereiken met de energietransitie.

Het blijkt dat er online geen duidelijke vergelijking te gebruiken is (althans, ik heb hem niet gevonden). Vrij irritant dus, aangezien ik daarmee bij de leverancier moest gaan kijken welke terugleverkosten en -vergoeding men toepast. En zelfs dan kloppen de getallen op de website vaak niet met elkaar (voorbeelden gebruiken ander getallen dan rekenmodules). Maar goed, mijn persoonlijke frustratie.

Na wat rondzoeken, vergelijken en zelfs bellen ben ik via gaslicht uitgekomen bij Vattenfall. Zij hebben niet de laagste elektraprijzen (28 en 24ct), maar wel een gunstige gasprijs (€1,24) en terugleverkosten (10,3ct). Samen met een welkomstkorting van €200 en slechtere prijzen bij mijn huidige leverancier, heb ik zo bijna €400 bespaard in vergelijking met mijn huidige leverancier. Met de extra terugleverkosten die we nu moeten betalen (zo'n €50 per maand) ben ik niet blij, maar het is wat het is. De besparing van €400 vond ik wel even de moeite waard.


Het enige wat ik nu nog moet bekijken, is of ik onze zonnepanelen uitzet tijdens onze komende vakantie. Mijn nieuwe contract gaat namelijk begin augustus pas in, dus van begin juli tot begin augustus betaal ik terugleverkosten. Die teruglevering wordt niet meegenomen in mijn nieuwe contract en zou mij zo'n €100 kosten. Nog een extra besparing wellicht :-)


Zet jij je zonnepanelen uit tijdens je vakantie?

10 opmerkingen:

Zuinigaan (Aaf) zei

Nee, ik ga mijn panelen niet uitzetten. VandeBron rekent bij terugleveringsvergoeding met categorieën, dat gaat niet per kWh.
Om in een minder dure categorie te komen, namelijk teruglevering tot 1000 kWh per jaar, moet ik bijna 700 kWh minder terugleveren. Dat red ik niet bij een verbruik van ongeveer 700 kWh per jaar (voor de meter + levering door energiebedrijf).
Dus ik laat ze aan en leveren ze mij tijdens mijn vakantie ongeveer 110 kWh = ca 14 euro op.

anna zei

hallo Groeigeld,
Waarschijnlijk kun je bij alle grote vergelijkers zien wat de terugleverkosten en terugleververgoeding per maatschappij is als je doorklikt op de details van de berekening. Ik heb het gecheckt bij Gaslicht.com en de Consumentenbond. Bij Gaslicht.com kan je dit zien door te klikken op prijsdetails > hoe is dit bedrag opgebouwd? Bij de Energievergelijker van de Consumentenbond kan je dit zien door te klikken op 'tarieven' en daarna op 'toon alle tarieven'.

Meer door minder zei

Zoals het is met veel dingen die je uitzoek uiteindelijk is slechts het resultaat wat telt. Ik stap standaard elk jaar over en baalde echt een beetje dat het tijdens de energiecrises niet mogelijk was om met een bonus over te stappen. Ben ook dit jaar weer overgestapt en verwacht incl. bonus dit nieuwe jaar uit te komen op +/- 18 euro per maand.
Mijn panelen blijven altijd aan.

Anoniem zei

Als je je gebruik en terugklevering weet, dan krijg je bij gaslicht.com wel een vergelijking op basis van alle bijkomende dingen als terugleverkosten, overstapbonus en teruleververgoeding. En inderdaad niet elke maatschappij rekent dezelfde terugleverkosten. Bij doorklikken kun je zien of ze deze berekenen over alle kwh's of over de kwh's na saldering.

Mr Groeigeld zei

@Aaf: als je die categoriën/staffels omrekent naar € per kWh kom je ook op een redelijk constante prijs per kWh uit. Maar ik snap je punt.

Mr Groeigeld zei

@Anna: je kunt inderdaad met wat verder klikken de terugleverkosten bekijken. Echter in de prijs per maand (op de hoofdpagina) wordt dit niet meegenomen. Wij zouden €55 per maand betalen, maar incl terugleverkosten en -vergoeding is dat iets van €86.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: €18 per maand is erg netjes! Helaas hebben we veel meer panelen op ons dak dan we rechtstreeks gebeuken. Nu eens zien hoe het verder gaat straks zonder salderen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: ik zal de berekeningem deze week nog eens doen, ik krijg namelijk echt andere maandgetallen eruit (ook van Vattenfall zelf) vergeleken met gaslicht.

Anoniem zei

Heb je ook dynamisch overwogen?
Ik denk dat je in de periode van september t/m april met dynamisch goedkoper uit bent. In die periode krijg je relatief veel voor je zonnestroom. De terugleverboete heb je ook niet in die periode.

anna zei

Beste Groeigeld, nee, dat klopt niet, in de beide gedetailleerde berekeningen wordt alles meegenomen. Dit resulteert in een jaarbedrag, waar eerst de bonus vanaf wordt getrokken en vervolgens kom je op hetzelfde maandbedrag uit als op de hoofdpagina. Ik heb een proefberekening gemaakt met jouw verbruik op Gaslicht.com (4500 kwh verbruik, 5000 teruglevering en 300 gas, ben wel uitgegaan van mijn eigen regio voor netbeheer, dat kan nl tot kleine prijsverschillen leiden) en ben uitgegaan van een contract voor 1 jaar. Vattenfall adverteert met een maandbedrag van 65,02 cent. Als je kijkt naar de prijsberekening, dan zie je: totale kosten elektriciteit inclusief terugleverkosten: € 337,86; Gas€ 642,43, Subtotaal € 980,29 Korting – € 200,00. Totale jaarkosten (incl. 21% btw) € 780,29 (= gedeeld door 12: € 65,02). Deze kosten zijn incl. 21% btw, eventuele terugleverkosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2024. Daaronder zie je een stuk kleiner: Indicatie maandelijks termijnbedrag: € 82. Hoe komt dat? Dat is het maandbedrag exclusief bonus (980,29 gedeeld door 12). De bonus krijg je immers achteraf.