14 oktober 2021

Hogere energieprijzen: wat betekent dat voor ons?

De energietarieven schieten de laatste tijd door het plafond. Door een mix van strenge winter, weinig voorraad en energietransisite gaan we hogere prijzen betalen voor onze energie. Flink hoger. Als side-note: ik hoor zelfs dat men in deze tijden elektriciteit maakt van gas en dat China en India zich opmaken voor gebruik van kolen. De wereld op zijn kop als je het mij vraagt. Zo wordt de jarenlange strijd tegen CO2 uitstoot vanzelf teniet gedaan.

Terug naar de energieprijzen. Waar ik in maart dit jaar nog een jaarcontract heb afgesloten van zo'n 22ct/kWh elektra en 78 ct/m3 gas, hebben we het nu over 42 ct/kWh en €1,70 per m3 gas. Had ik nu maar in maart een drie-jarencontract afgesloten. Maar goed, achteraf is alles gemakkelijk.

De gasprijs lijkt inmiddels wat te gaan dalen, maar nog niet heel veel. Ik was wel benieuwd wat dit voor onze maandlasten betekent. Immers, de energierekening bestaat niet alleen uit verbruik, maar op dit moment ook voor ruim 50% uit belastingen. Eens even rekenen:
  • Op basis van ons jaarverbruik in 2020: 200 kWh elektra en 710 m3 gas
  • Aangezien de winter tot ver in 2021 duurde, tel ik hier wat bij op. Ook was er dit jaar een stuk minder zon, dus onze zonnepanelen hadden minder opbrangst.
  • Geschat totaal voor 2021: 800 kWh elektra en 1000 m3 gas
  • Ons huidige maandbedrag staat op €70. Als ik de nieuwe pijzen gebruik (zie boven), kom ik uit op €177 per maand.

Zo, is dat nog eens een stijging! Maar liefst €107 per maand meer. Dat komt natuurlijk vooral door de gasprijzen. Ondanks dat de elektraprijzen ook zijn verdubbeld, hebben we vanwege onze zonnepanelen vrij weinig verbruik. Verder zijn de leveringstarieven verdubbeld en zie ik geen welkomstbonussen meer. Deze berekening is trouwens nog zonder nieuwe variabele energietarieven van de energieleveranciers, die ze per 1 januari mogen aanpassen. Aangezien die nog onbekend zijn, ben ik benieuwd hoe dat uitpakt. Aan de andere kant, kan dat nooit zoveel zijn als de stijging van de tarieven zelf ;-)

Ons energiecontract loopt pas af in maart 2022, dus we kunnen nu nog niet overstappen of het voor langere tijd vastzetten (als dat uberhaupt nog mogelijk is). Deze winter kunnen we nog gebruik maken van "goedkoop" gas en elektra, daarna wordt het bekijken hoe verder. Ondertussen gebruiken we fijn onze pelletkachel en gaan we door met isolatieklussen. Dat laatste proberen te versnellen is ook droomdenken van onze overheid, aangezien de meestel installateurs het komende jaar al vol zitten.

Van een energierekening van €177 per maand word ik natuurlijk niet blij, maar het is voor ons te dragen. Voor mensen met lage inkomens of met een klein en vast pensioen is het natuurlijk een heel ander verhaal. In deze mag onze overheid ook wel een handje meehelpen. Ik hoop dat de grootste piek is geweest en de boel wat stabiliseert.


Wat gaan jullie betalen met de nieuwe tarieven?


### update 16-10-2021 ###
Gisteren heeft de overheid bekendgemaakt een deel van de stijgingen in de energieprijzen te compenseren, zie hier. Ieder huishouden krijgt €230 belastingverlaging met daarbovenop nog een verlaging van de belasting op elektriciteit.

12 opmerkingen:

Moestuinfeestje zei

Helaas, wij gaan van 109 euro naar 158 euro...

Mr Groeigeld zei

Dan verbruik je waarschijnlijk erg weinig gas maar wel aardig wat elektra? (aangezien de stijging anders is dan in ons geval en gas het hardste stijgt)

Wieteke zei

Ook wij gaan van 110 naar 160. 1500kwh electra, 1100m3 gas

Micko zei

Ik heb net een nieuw contact bij een iets wat grotere leverancier (die valt wat minder snel om hoop ik), 1 jarig met zo'n welkom bonus van 250 euro, ingaande 1 september jl, gas 0,874 M3 en stroom 0,26 kWh incl alle heffingen,vast. Net op tijd en nu afwachten

Mr Groeigeld zei

@Micko: dan ben je net op tijd geweest! Ik verwacht dat de gasprijzen op een gegeven moment wel zullen dalen, zeker na de winter als er minder verbruikt wordt.

Kapitalisman zei

Deze zomer alvast een nieuw jaarcontract ingaande 1-nov afgesloten tegen de oude tarieven met welkomstbonus. Voor komend jaar zitten we dus nog goed.

Wel positief in jouw situatie: de terugverdientijd van de zonnepanelen is een stuk korter geworden!

DKK zei

Vorig jaar na onze verhuizing heb ik direct een 3-jarig contract afgesloten. We betalen EUR 55 p/mnd en krijgen zelfs nog wat geld terug. Niet gek voor een gezin met 3 kinderen :)

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: Goed dat je nog een nieuw contract hebt kunnen afsluiten.

Dat van die zonnepanelen dacht ik ook. Ik las alleen net dat de regering met o.a. een belastingverlaging komt voor...elektra. Daar merken wij dus helaas weinig van met zonnepanelen, maar het is niet anders.

Mr Groeigeld zei

@DKK: geweldig! Ons vorige contract stond ook 3 jaar vast. Stom dat ik dat nu niet weer heb gedaan, maar achteraf is alles gemakkelijk.

Geldsnor zei

13500 kWh verbruik hier, minus 10000 eigen productie is netto 3500. Gas ligt dit jaar rond 700 M3, volgend jaar hoop ik onder de 500 te blijven.
Ons contract loopt tot oktober 2022 en ik heb geen idee wat de tarieven dan doen. Dankzij de aangekondigde aanpassingen in energiebelasting zal onze rekening sterk dalen...

Mr Groeigeld zei

@geldsnor: je hebt een flink verbruik en teruglevering. Is een warmtepomp in dit geval geen optie ipv gas?

Ik verwacht trouwens dat de tegemoetkomingen slechts voor een beperkte periode zijn en niet fundamenteel.

Geldsnor zei

We verwarmen al vrijwel alles met de airco, vandaar het lage gasverbruik(we hebben 3 kinderen). Warmtepomp is een project voor de toekomst, nu niet rendabel en niet op prioriteitenlijst...
Ons verbruik is wel inclusief 1 ev en 1 Phev, samen goed voor 10000kwh...