15 december 2020

Nieuwe baan

In augustus schreef ik al een artikel over mijn carrière en dat ik op zoek was naar een andere uitdaging. En die heb ik gevonden in een nieuwe baan! Nog wel bij dezelfde werkgever, maar iets totaal anders dan wat ik nu doe.


In feite had ik drie opties:

  • Omhoog: verder groeien in mijn carrière
  • Horizontaal: verbreden, iets heel anders gaan doen, nieuwe uitdaging zoeken
  • Omlaag: een stapje terug doen, minder uitdaging, minder werken, maar dan ook minder salaris.


Verder omhoog wilde ik niet, aangezien ik het in mijn huidige functies al druk zat heb. In nog meer stress/gedoe had ik geen zin. Een stapje omlaag doen vond ik nog te vroeg. Afgelopen 18 jaar heb ik iedere 3 tot 4 jaar een andere functie gekregen, dus ik heb me zeker niet verveeld. Ik merkte gewoon dat ik eens heel iets anders wilde, weg van de rollen die ik in het verleden had.

Na wat zoekwerk en rondpraten ben ik alvast gaan voorsorteren om te kijken of het beviel en vanaf januari ga ik de functie officieel doen. Ik heb er erg veel zin in!

Er zit geen salarisverhoging of iets aan gekoppeld, dus wat moeten jullie hiermee op deze blog? Wat me opvalt, is dat ik de laatste maanden vooral heb nagedacht wat ik me leuk lijkt en wat ik nog wil de komende 17 tot 20 jaar. We zijn zeker nog niet hypotheekvrij of financieel onafhankelijk, maar zijn wel goed op weg. Ik merk dat dat rust en vrijheid geeft. Door die vrijheid denk ik meer na wat me echt leuk lijkt en welke opties daarbij horen. Financiële ruimte geeft dus ook ruimte in mijn hoofd.


Hoe geeft jullie financiële positie ruimte in je hoofd?



12 opmerkingen:

nicole orriens zei

Gefeliciteerd zeg! Wat fijn dat je een nieuwe baan hebt gevonden. Mooie start van het nieuwe jaar.

OpnieuwBeginnen zei

Gefeliciteerd. Na zo lang bij hetzelfde bedrijf toch nog een overstap. Het bedrijf gelooft in je. Financiële vrijheid is zo prettig.

Lot zei

Met een hypotheekvrij huis, AOW en wat pensioen is heerlijk ruimte in hoofd.
Mij zus, die stuk jonger is zit in de bijstand, geen vetpot natuurlijk maar was haar geklaag ook een beetje zat en vertelde dat ze in ieder geval een stabiel inkomen had, vele anderen hebben het zoveel moeilijker nu. Dat had ze nog niet bedacht.

Paul zei

Leuk om te horen, Groeigeld. Zit het type werk nog wel in dezelfde hoek als voorheen (ICT), of ben je echt een andere richting op gegaan?

Mr Groeigeld zei

Dankje Nicole!

Mr Groeigeld zei

Dankje. Ons bedrijf heeft erg veel vrijheden qua functies. Daarom ben ik er nog steeds aan het werk. Ik heb iedere 3/4 jaar een andere functie mogen krijgen/nemen, dus ik heb daar nog uitdaging genoeg.

Mr Groeigeld zei

Bijstand zal zeker geen vetpot zijn nee, maar inderdaad wel stabiel.
Lijkt me heerlijk om helemaal los te zijn van hypotheek of andere verplichtingen voor je inkomen.

Mr Groeigeld zei

Het raakt nog wel voor een deel aan wat ik deed, maar voor een groot deel is het een hele andere richting. Dat maakte het lastig om er 100% voor te kiezen, iets met afvragen of ik wel de juiste keuze maakte. Uiteindelijk heb ik die zorgen losgelaten en gekeken naar wat me leuk leek. Mocht ik er over een (paar) jaar achter komen dat ik het toch helemaal niets vind, dan kan ik altijd nog terug en ben ik een hele ervaring rijker. Maar zoals ik er nu naar kijk, heb ik er veel zin in.

SamEast zei

Gefeliciteerd! Toch jammer dat veel bloggers anoniem willen blijven en dat we dus niets te weten komen over de functie, het bedrijf, etc. Misschien een keer een blogpost over jouw beweegredenen om anoniem te blijven...

Mr Groeigeld zei

Dankje. Een post over het waarom van mijn anonimiteit heb ik al eens geschreven: https://groeigeld.blogspot.com/2020/04/anonimiteit.html

Misschien als ik later deze artikelen samenvat in een boek ofzo ;-)

Mooi Dividend zei

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe baan. Ik kan je beweegredenen wel begrijpen, want ik werk zelf al bijna 19 jaar bij hetzelfde bedrijf en heb ook gemiddeld elke 4 à 5 jaar binnen hetzelfde concern een andere rol gehad.

Veel plezier met je nieuwe rol!

Mr Groeigeld zei

Dankjewel! Sommige mensen kijken raar als ik zeg dat ik al 18 jaar bij hetzelfde bedrijf werk. Zolang ik het er naar mijn zin heb en intern kan veranderen, leren en groeien vind ik dat prima.