2 oktober 2020

Dividend update - september 2020


Nu de herfst echt is begonnen lijken de beurzen wat te zijwaartsen. Blijkbaar kunnen ze lastig richting kiezen met aan de ene kant de rally van afgelopen weken en aan de andere kant het oplopend aantal corona-besmettingen. Helaas moeten we weer naar strengere maatregelen, hopelijk gaat dat komende tijd helpen. 

Meestal is september een maand met flink veel dividend. Afgelopen maand was er weer wat groei in het dividend t.o.v. 2019 na twee maanden krimp. Tijd om te kijken of we dat in september hebben volgehouden.


Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Samengevat:

  • Dividend september: €207
  • Dividend heel 2020: €1313
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2093 of 2340 EUR/USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,5%


Er is geen groei t.o.v. september 2019, maar dit is wel inclusief de dividendverlaging van oa Shell en een paar anderen en de verkoop van enkele hoogdividendaandelen eerder dit jaar. Dus ondanks dat, heb ik nog steeds een gelijkblijvend dividend.


Dividend-veranderingen


De volgende dividend-veranderingen werden aangekondigd:

  • New Residential (NRZ): +50%
  • Realty Income (O): +0,2%
  • Texas Instruments (TXN): +13%

Na de flinke 90% reductie van NRZ zijn deze verhogingen erg welkom natuurlijk. Het lijkt me komende tijd belangrijk dat ze de boel stabiliseren voordat ze verder verhogen.



Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Mijn aan-/verkopen in augustus waren:

    • Aflac (AFL): 15st

    Aflac heb ik al langer op mijn lijstje staan. Officieel behoort het tot de financials, een categorie waar ik al genoeg van heb. Echter gaat het hierbij om verzekeringen, voornamelijk op gebied van health insurance. Waarom heb ik Aflac gekocht:
    • dividend: 3,1%
    • jaren dividendgroei: 38
    • P/E: 9
    • 10-jarig gemiddelde dividendgroei: 7%
    • payout ratio: 28%

    Al met al prima cijfers dus voor deze dividend aristocrat. Samen met de dividend- en dollarverandering stijgt ons (forward) dividend naar €2093 of 2340 EUR/USD. Dit jaar moet ik (verplicht) nog enkele aandelen verkopen, dus ik kijk nog niet al teveel naar deze getallen.


    Samenvatting


    Om eerlijk te zijn, vind ik het een prima maand! Er is geen groei t.o.v. september 2019, maar dit is wel inclusief de dividendverlaging van Shell en een paar anderen.


    Hoe was jullie maand qua dividend?

    4 opmerkingen:

    Quint zei

    Het lukt weer om te reageren dus hierbij mijn september...

    Stijging t.o.v. vorig jaar €255 --> €270, dus dat is netjes.
    Vanaf 1/1/20 loop ik met €1742 netto wel zo'n €300 achter op vorig jaar, m.n. dankzij olie en banken.

    Dus ondanks waardedaling (die bij mij nog wel fors is), blijft het dividend nog redelijk op niveau.

    Mr Groeigeld zei

    Dan heb je een mooie maand gehad Quint. 2020 beschouw ik zelf ook als een verloren jaar qua dividend en portfolio (in rood om dezelfde reden die jij noemt). Ik zie het maar als een kans om mijn portfolio te herstructureren en meer kwaliteit toe te voegen.

    Mr. Robot zei

    Gelijk blijven in deze situatie is ook gewoon winst volgens mij. Mooie aankoop in AFL, dit heb ik ook sinds dit jaar!

    Mr Groeigeld zei

    Zo zie ik het zeker ook. Met alle dividendverlagingen is het geen straf om gelijk te blijven.