19 oktober 2019

DeGiro: kostenverlaging en abonnement


Vandeweek kreeg ik een berichtje van DeGiro over kostenverlaging en een nieuw abonnement per 1 februari 2020. In eerste instantie klinkt het positief, eens kijken hoe dat in de praktijk uitpakt.


Kostenverlaging


De kosten op het variabele deel van transacties (met uitzondering van US en Canadese markten) daalt van 0,038% naar 0,03%. Stel ik koop 100 aandelen Shell tegen €25:
  • Nu: €2 + 0,038% x €2500 = €2,95
  • Straks: €2 + 0,03% x €2500 = €2,75

Verder is er een verlaging van €0,15 op derivatentransacties (opties bijv.). Ondanks dat het om kleine verschillen gaat, helpen alle beetjes.

Abonnement


Onder het motto "Spotify en Netflix doen het ook" gaat DeGiro vanaf maart 2020 een abonnement aanbieden voor US aandelen. Aangezien ik regelmatig US aandelen koop, betekent dit voor mij een wijziging:
  • Nu: €0,50 + $0,004 per aandeel (+ aansluitkosten €2,50 per beurs per jaar)
  • Straks: €2,50 per maand incl. transactie- en aansluitkosten

Stel ik koop 12 aandelen Coca Cola tegen $50:
  • Nu: €0,50 + $0,048 (+ €0,21 aansluitkosten per maand)
  • Straks: €2,50 per maand

Dat zou dus een flinke achteruitgang zijn. Anders gezegd: om vergelijkbaar uit te komen met de nieuwe abonnementskosten zou ik in 1 transactie 500 aandelen (€2,50 - €0,50 transactiekosten van nu, gedeeld door $0,004) moeten (ver)kopen. Of zo'n 4 transacties per maand uitvoeren. Dat is flink meer dan wat ik nu doe.

Als ik 6 maanden per jaar €500 US aandelen koop, leg ik dus €3000 in per jaar. Nu doe ik niet moeilijk over €30, maar met €30 aan abonnementskosten (€2,50 x 12), heb ik dus 1% aan transactiekosten.


Andere brokers


Eens kijken wat een paar andere brokers vragen voor (ver)kopen van US aandelen:
  • Binck: €1 + 0,15% transactiekosten + €3 + 0,01% service kosten per maand
  • Lynx: $0,01 per aandeel tot 2000 aandelen, met een minimum van $5


Conclusie


Het abonnement bij DeGiro is pas rendabel als je meer dan 4 transacties per maand doet in US aandelen. Het is niet positief als je 1x per maand een aankoop doet (zoals ik). Daarentegen is DeGiro nog altijd goedkoper dan sommige ander brokers.

Ik heb DeGiro alvast gemaild voor verdere toelichting. Hopelijk is het een optioneel pakket en geen verplichting.

‐------------
Update 21-10-2019:
Het antwoord van DeGiro op mijn mail laat zien dat het een optioneel abonnent is: "Het wordt geen verplichting om via een abonnementsvorm te beleggen. Klanten die via het bestaande model willen blijven beleggen, zullen deze mogelijkheid behouden."
Al met al goed om eens gekeken te hebben naar mijn transactiekosten bij US aankopen. Transactiekosten zijn belangrijk om in de gaten te houden. 1% lijkt weinig maar op lange termijn zal het flink schelen in rendement.


Bij welke broker zitten jullie?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Een andere manier om hier naar te kijken...

Ga drippen!

Koop:
- 1 aandeel van 10 $
- 1 aandeel van 15 $
- 1 aandeel van 200$
...

Dat is nu wel mogelijk, niemand zegt dat je nog altijd
voor 600€ aandelen van 1 bedrijf moet kopen.

Mr Groeigeld zei

Dat kan ook een manier zijn. Nu neem ik vaak alles samen. Met het abonnement kun je inderdaad meerdere kleine aanvullingen doen per maand zonder hoge transactiekosten.

Mr Groeigeld zei

DeGiro heeft trouwens nog geantwoord (zie de update boven). Het is een optioneel abonnement.

Adine @ LekkerLevenMetMinder.nl zei

Ik zit ook bij DeGiro en koop inderdaad één keer per maand in. Wel uit de kernselectie, dus zonder transactiekosten. En dat houd ik natuurlijk ook graag zo ;-)

Mr Groeigeld zei

Leuk dat je hier reageert Adine!
Aankopen uit de kernselectie zijn natuurlijk mooi gratis. Zelf koop ik regelmatig IDVY bij.